Žena u moci

Píšete si čtenářský deník? Psali jste si ho, když jste chodili do školy?

Já už si ani nepamatuju, jestli to po nás ve škole nebo na gymnáziu někdo doopravdy chtěl. Ale přečtené knihy si zaznamenávám už velmi dlouho. Naučila mě to maminka a mně se to tehdy jako velké knihomolce zdálo jako skvělý nápad.

Dnes mi jako čtenářský deník slouží můj blog. Už mnohokrát mi pomohlo, že jsem si tu mohla své poznámky o nějakém přečteném titulu dohledat. Stejně jako moje návštěvy kina.

Takže se může stát, že sem občas napíšu i o knize, která v češtině možná ani nevyšla a tedy pro spoustu z vás je takový článek naprosto nepřínosný. Ale jedno z mých novoročních předsevzetí je psát tento blog zase především pro sebe.

Knížku Borgen – Une femme au pouvoir (tedy Borgen – Žena u moci) od Jesper Malmose mi darovala švagrová v době, kdy jsem zrovna došla k rozhodnutí, že s druhým dítětem zůstanu nějakou dobu doma, tedy v domácnosti. Nevím, jestli mi tím chtěla sdělit svůj názor – asi ne, asi to byla spíš náhoda 🙂

borgen

Román se odehrává v dnešním Dánsku. Hlavní hrdinkou je Birgitte Nyborg, která se stane dánskou premiérkou. Je to celkem skromná žena, žádná velmi ambiciózní kariéristka. K funkci přijde tak trochu jako slepý k houslím, což mi připadá jako trochu naivní představa. Ale takových naivních představ na mě během četby této knížky vyskočilo spousta.

Bylo pro mě velmi zajímavé nahlédnout do fungování vysoké politiky a do dnešní dánské společnosti, ale celou dobu jsem pochybovala, do jaké míry odpovídá knížka realitě. Čtení to bylo sice poutavé, ale v podstatě se omezilo na jednotlivé, časově oddělené politické kauzy, které Birgitte během prvního roku své funkce musela řešit.

Současně čtenáři nahlížejí do Birgittina soukromí, do jejího rodinného života a postupně selhávajícího manželství. To je asi největší poselství této knihy: že žena ve vysoké politické pozici toho musí hodně obětovat a že obojí – práce a fungující rodina – v takovém případě skloubit nelze.

Bylo pro mě velkým překvapením, když jsem si před napsáním tohoto článku na internetu vyhledala, že Jesper Malmose není žena. V tomto ohledu ho velmi obdivuji za to, jak Birgittinu postavu vykreslil a jak se do ní dokázal vcítit.

4 thoughts on “Žena u moci

  1. Quanti 13.1.2017 / 15:22

    Francouzštinu sice na úrovni čtení beletrie neovládám, ale třeba ještě překlad vyjde 🙂 náhodou, popis zní zajímavě 🙂

  2. Tereza 13.1.2017 / 16:17

    U nás v Čechách běžela 1. série seriálového zpracování knihy na České televizi (http://www.ceskatelevize.cz/porady/11288739822-vlada/). Já jsem viděla i další série stažené z internetu s anglickými titulky. Seriálu jsem úplně propadla, byl výborný. Skvělé zpracování tématu hledání rovnováhy mezi osobním a profesním životem.

    • Vanilka 13.1.2017 / 20:24

      No vida, to jsem vůbec netušila. Jako seriál by mě to určitě taky bavilo!

  3. LadyBird 13.1.2017 / 17:22

    Články o knihách jsou přínosné vždycky… 🙂 Toť můj skromný dodatek… 🙂 Ráda čtu názory různých lidí na stejnou knihu, objevím vždycky něco, co mě do té doby ještě nenapadlo… 🙂
    Marně jsem přemýšlela, odkud ten námět jen znám… že snad jsem něco podobného už kdysi taky četla? Příspěvek od Terezky výše moje úvahy vysvětluje… byla jsem divákem vnímajícím v pouze podvědomně některý z dílů seriálového zpracování (buď při žehlení nebo nějaké podobné akci).
    Krásný víkend přeji, Peťka 🙂

Zanechat Odpověď

