Jak se vyhnout předvánočnímu stresu

1. Mít všechny dárky nakoupené a zabalené 13. prosince

Ano, letos jsem si začala poznamenávat nápady a nakupovat/objednávat dárky už někdy v listopadu. Už třetím rokem si také vedu seznam osob, které hodlám obdarovat, a dárků, které jim chci dát. S letošním výsledkem jsem opravdu spokojená, protože jsem se vyhnula proplétání skrz davy lidí v přeplněných obchodech těsně před Vánoci. Můžu si teď užívat předvánoční atmosféru a nemyslet na to, co všechno ještě musím zařídit a koupit.

2. Omezit pečení cukroví na minimum

Nikdy jsem to s pečením nepřeháněla. Nikdy jsem nepekla velké množství různých druhů cukroví. Ale dělala jsem ho příliš velké množství na to, aby proces pečení, promazávání a zdobení zůstal pro mě příjemným předvánočním zážitkem. Vždycky jsem se nakonec cítila vyčerpaná a naštvaná. A ve finále nám cukroví lezlo ušima ještě někdy v lednu.

Letos se Motýlek konečně dostal do věku, kdy ho můžu do pečení skutečně zapojit. Znám ale už svého syna dost dobře na to, abych věděla, že se taková činnost musí správně načasovat a že ho to stejně moc dlouho bavit nebude. A tak jsem se rozhodla, že letos toho napeču jen tolik, co nás bude bavit. Zatímco v předchozích letech jsem si připravovala dvojnásobné dávky těsta, než bylo uvedeno v receptu, letos jsem pracovala s dávkou poloviční. Začala jsem lineckým. Vykrajování bavilo Motýlka přesně dvacet minut. Perníčky jsem o pár dnů později raději vykrajovala sama a přizvala ho až ke zdobení. To se mu sice nakonec prý líbilo, ale musela jsem ho přemlouvat téměř stejnou dobu, jakou u toho zdobení potom vydržel. Nicméně těch pár kousků se nám celkem povedlo a bohatě nám stačí. A nějaké další cukroví nám do Vánoc dodá moje mamka; ostatně od toho babičky jsou, ne?

3. Štědrovečerní večeři nechat na partnerovi

Manžeství s Francouzem s sebou nese řadu nevýhod (nekonečná řada kulturních rozdílů), ale minimálně jednu velkou výhodu: rád a dobře vaří. Já vcelku taky, ale jeho pokrmy jsou mnohem rafinovanější. Tudíž letos máme naprosto jasno v tom, jak si na Štědrý večer rozdělíme role: on bude šéfkuchař.a já pomocník plnící rozkazy. Naprosto mi to vyhovuje. Nenesu na svých bedrech tu tíhu zodpovědnosti za úspěch štědrovečerní tabule.

4. Zůstat na Štědrý večer v úzkém kruhu rodinném

Každoročně začínáme už někdy v srpnu pomalu plánovat, kde strávíme svátky a kterou část rodiny navštívíme (a kdy), popř. kdo přijede k nám (a kdy). Bohužel v tomhle ohledu s Motýlem nesdílíme stejný pohled na věc. Letos se to ale vyřešilo tak nějak samo v můj „prospěch“: na Štědrý večer zůstáváme sami jen my čtyři. A mně se ohromně ulevilo, protože vím, že si Vánoce můžeme užít po svém, aniž bychom museli brát ohledy na harmonogram návštěv.

5. Pozvat si domů babičku týden před Vánoci

Ano, moje mamka s námi stráví předvánoční týden, ale před Štědrým dnem se z několika různých důvodů vrátí zase domů. Věřím ale, že si ten poslední týden těšení na svátky společně hezky užijeme. A kromě výše zmíněné dodávky cukroví má její návštěva ještě další výhody. Mimo jiné třeba to, že kdyby se u mě náhodou nějaký ten záchvěv předvánočního stresu přece jen objevil, vím, že mi někdo pohlídá děti a já můžu zařídit vše, co bude nutné.

A co vy? Jak letos prožíváte vánoční přípravy?

2 thoughts on “Jak se vyhnout předvánočnímu stresu

  1. Calad 15.12.2016 / 17:48

    Tak nějak se odmítám stresovat a co se nestihne tak nebude… chtela jsem s klukama udělat vánoční přání a myslela si, jak to bude v pohodě. (Jsem někdy ještě příliš blbá…) Idylická představa skončila po dvou minutách, kdy si Fanda strčil štětec is barvou do ucha a Elda se rozhodl natřít lepidlem stůl než já zkontroluju to ucho.
    Kluci byli odvedeni,večer jsem si nalila panáka a druhý den jsem to s nima šla zkusit znovu. Těch pár přání nám trvalo skoro dva týdny a flašku vaječňáku 😀
    Ale sranda to byla, to se musí nechat!

    Tím chci říct že tou největší radou na pohodový vánoce s dětmi je nic nepředpokládat, užívat okamžik a koupit si vaječňák 😀

  2. Alinka 16.12.2016 / 22:01

    Naprosty souhlas s Tebou i Calad ;). Taky delam jen dokud to me (pripadne deti) bavi. Mam vetsinou sepsany seznam „co by se vsechno dalo, kdyby“. A pak z nej jen vybiram polozky podle momentalni situace a nalady. Nekdy se toho stihne dost, nekdy pulka a nekdy taky nic. No a co … Vanoce prijdou tak jako tak. Jedinej, kdo pozna rozdil jsem ja (pritomnost ci absence priprav je pod rozlisovaci schopnosti jak deti, tak manzela), takze se tim odmitam jakkoli stresovat.
    Navic u nas i nadale trvaji (a i pres Svatky evidentne trvat budou) polni podminky. Muz je z toho na prasky, ale ja jsem podivne v klidu. Vsak ono se to nepotento.

Zanechat Odpověď

