Nemám slov

…aneb Motýlek i nadále perlí.

Včera mi oznámil, že až bude velký, bude hasičem a bude kouřit.

„Co budeš kouřit?“ ptám se, abych se ujistila, že jsem rozuměla správně.

„Cigarety,“ ujišťuje mě tedy, bohužel.

„A proč?“ ptám se stejným tónem, jako se mě ptá on asi tak stokrát za den.

„Protože se mi to líbí.“

V tu chvíli mě to trochu zamrzelo. Všimla jsem si, že v poslední době věnuje kuřákům velkou pozornost. Ale vždycky to komentuje slovy „ble“ a „fuj“, protože jsem mu řekla, že mně cigarety smrdí. A taky když chtěl sbírat nedopalky a házet je do koše, vykřikla jsem vždycky „Fuj, je to špinavý!“

No a nakonec se dozvím, že se mu to líbí. Co je na těch cigaretách tak sexy? Asi každý začne kouřit proto, že „se mu to líbí“. I já jsem to kdysi zkoušela, abych si připadala zajímavější. A je mi jasné, že Motýlek to taky jednou bude chtít vyzkoušet. Ale z úst tříletého dítěte mě to trochu šokovalo. Nečekala jsem, že budu podobné věci řešit tak brzy – podobně jako s tím mobilem.

A dneska jsme šli ze školky rovnou na hřiště, ale Motýlek si chtěl nejdřív na lavičce sníst svačinu. Ve čtyři zabimbal kostel a o chvilku později začal mohutně bimbat znovu.

„Proč bimbá ten kostel?“

Zarazila jsem se. Uvědomila jsem si, že bimbá opravdu hodně. „Nevím… Asi bude mše,“ napadlo mě.

„Co je to mše?“

„No… lidi chodí do kostela a tam se modlí.“

Tušila jsem další otázku. Přišla okamžitě.

„A proč se modlí?“

Uuuuuh… „Lidi se modlí k Bohu… mhmmm… třeba když si něco přejí. Třeba aby byli zdraví.“

No. Má odpověď mě samotnou vůbec neuspokojila. Ale tohle je přece velmi obšírné téma a já najednou nevěděla, kudy do něj.

Čekala jsem, že se zeptá, co je to Bůh. Nezeptal se. Možná už to ví.

 

 

5 thoughts on “Nemám slov

  1. Alinka 26.10.2016 / 23:33

    Fíha … s cigaretama to je mazec. Naše děti jsou teda obě zatím tvrdě proti. Potkáváme dost často hloučky kouřících studentů a dětem to (naštěstí) vážně strašně smrdí, takže si zacpávaj ostentativně nosy a hulákaj: „Bude nemocnej, bude nemocnej!“. Jelikož je hrozně zajímalo, co ty cigarety vlastně dělaj za nemoc, ukazovala jsem jim nějaký obrázky plic kuřáka (nechutný). No uvidíme, co bude dál.
    S tím Bohem … řešili to zrovna nedávno. Respektive řešíme to stále dokola opakovaně a já se jim to pokouším vysvětlovat, což je prča, protože moc sama nevím, co si pod Bohem představit (nejsem věřící, minimálně ne v tom smyslu, jak to chápe nějaké náboženství). Takže je docela zajímavý se jim to pokoušet nějak přiblížit. Držím palce, ať se ti nezavaří mozek ;).

  2. Milan 27.10.2016 / 08:23

    Jeden z našich synů poprvé kouřil už v první třídě, byv sveden jakýmsi cikánkem, ale jeho bráchové to na něj hned práskli.
    Dnes nekouří naštěstí nikdo z nich a vzhledem k jejich věku nepředpokládám, že toto nebezpečí ještě hrozí.
    Co jsem jim preventivně (mezi řečí, jakoby náhodou) říkal, si už všechno nepamatuji, šlo o takové věci jako že ty cigarety rychle zastavují růst, že znemožňují hrát na trubku a jiné dechové nástroje (to platilo hlavně na jednoho z nich velmi dobře), manželka zase prohlašovala, že dát pusu kuřákovi je jako oblíznout popelník (v pubertě velmi účinné), pak samozřejmě opakovaný údiv na šílenou cenou cigaret atd. atd. A hlavně jsme si to říkali s manželkou mezi sebou nahlas jakoby v domnění, že nás neslyší. Když si děti myslí, že něco není určeno pro jejich uši, našpicují je zvlášť bystře a dokonce si z takto zaslechnutých věcí berou vážné poučení, což rozhodně neplatí o poučkách přednášených jim přímo.
    Zubařka – kamarádka – jim zase při kontrolních prohlídkách tvrdila, že kouření zvyšuje kazivost zubů a ty se pak musejí častěji vrtat. To asi také byla dobrá prevence.
    Milan

Zanechat Odpověď

