Vánoce bez atmosféry

Uposlechla jsem moudrou radu, kterou letos slyším ze všech různých stran – od přátel, z časopisů, z internetu i z televize: totiž že to letos s vánočními přípravami nemám přehánět. Ani ne dvouměsíční miminko je mou nejlepší omluvou/výmluvou. Kdy jindy mám nárok se na něco vykašlat, když ne teď?

A tak jsem se vykašlala na cukroví. U kamarádky jsem upekla perníčky. To ale byla spíš společenská akce. Víc času jsem asi strávila kojením a houpáním miminka než samotným pečením. Ochotné kamarádky mi mnou připravené těsto (aspoň něco jsem udělala sama) pomohly rozválet, děti jedné z nich zase občas přišly vykrajovat. Další kamarádka hlídala, aby se cukroví nespálilo, což byla role velmi užitečná, neboť bez ní bych asi letos neměla cukroví žádné. O týden později jsem zdobení perníčků svěřila Holkám… No, výsledek je podobný, jako když jsem je loni zdobila sama, tedy vysoce nereprezentativní.

S Motýlkem jsem ještě dvě odpoledne věnovala pečení vanilkových rohlíčků, z nichž se mi polovina rozpadla při vyndavání z formičky. Příští rok budu péct bez formiček, protože několik málo rohlíčků ze zbytku těsta, na které mi už formička nezbyla, se kupodivu nerozpadlo. A všechny ty rozlámané rohlíčky jsem samozřejmě už snědla.

Na moje nejoblíbenější cukroví, totiž linecké, už nějak nezbyl čas.

Nějak jsem si k tomu pečení zapomněla pustit své oblíbené vánoční písně – např. vánoční soundtrack ze seriálu Ally McBeal, ve kterém byla vánoční atmosféra vždycky tak báječně zachycená. Ani vánoční pohádky jsem si letos nepustila. Vánoční koledy jedinkrát a pár jsem jich Motýlkovi zadrncala na xylofon.

S vánoční výzdobou bytu jsem to letos taky moc nepřeháněla. Jen světýlka do oken a adventní „věnec“ na stůl, pár ozdob nasypaných do vázy a na misku… Za 10 minut bylo hotovo.

Od včerejška máme stromeček.

Venku je 12 stupňů, sníh nemá šanci.

A možná je to právě tou absencí sněhu, že pořád nějak nejsem schopná se na ty Vánoce správně naladit. Nebo je to těmi nedostatečnými přípravami? Mrzí mě to, protože Motýlek už letos Vánoce vnímá daleko víc a těší se na Ježíška a já bych si tolik přála to prožívat s ním. Nejde mi to.

Tak snad zase za rok… Snad budu mít víc energie a tím pádem větší radost ze všeho.

Vám ale přeju moc krásné a naplno prožité svátky! Ozvu se vám v novém roce! 

 

13 thoughts on “Vánoce bez atmosféry

  1. magda 21.12.2015 / 10:50

    Vanilko, ja jsem na tom uplne stejne jak Vy, akorat jeste musim dodat ze ani uklid moc nestiham…A kdyz i neco uklidim tak muj rocny syn to stejne hned zasa rozhaze…Takze Vas uplne chapu ale stejne preji krasne,v poklidu a pohode prozite svatky!

  2. avespasseri 21.12.2015 / 12:52

    Kdysi jsem četla článek jedné křesťanky, která se podivovala nad tím, že nám Vánoce končí Štědrým dnem. Říkala, že Štědrým dnem přece Vánoce začínají… a trvají do 3 králů🙂 Takže ještě máš fůru času na to si Vánoce užít. Cukroví lze dokoupit, s vánočním stromkem přijde i ta atmosféra, vánoční pohádky a tak. A že je teplo?? No, hůř se nalaďuje, to je pravda. Ale já zažila Vánoce dvakrát v Egyptě a jednou předvánoční období na Srí Lance. Tam se o nějaké vánoční náladě nedalo moc mluvit :-))) Ani co se kultury týká :-))) Není to, pravda, to úplně „ono“. Ale jestli to nebude tím (a psala jsem o tom loni i u sebe s povzdechem), že se nám Vánoce smrkly na úklid, pečení a tak. Taky jsem měla loni ten pocit, že to nějak pořádně neprožívám. Ale když pak je člověk v takovýchto zemích, tak má možnost si uvědomit, že Vánoce jsem opravdu o něčem jiném než o shánění dárků, uklízení a pečení :-)))))

    • Vanilka 21.12.2015 / 13:06

      Máš naprostou pravdu! Vánoce trvají až do Tří králů. Ale adventní čas pro mě míval větší kouzlo… kdysi. To možná patří k dospěláctví, že už člověk některé věci prožívá méně, že jaksi otupí. Doufala jsem, že do toho vánočního kouzla mě vtáhnou děti… Ale třeba to ještě přijde, jak píšeš. Pohádky si pustíme, rozsvítíme stromek a budeme čekat na babičku, až přiveze to cukroví. Úklid jsem neřešila nikdy, ani o Vánocích, ani na jaře. U nás se uklízí celý rok 😀
      A taky se vydáme do kostela podívat se na betlém… Ještě bych ráda postavila s Motýlkem sněhuláka – neustále o tom mluví, ale to budeme muset odsunout.

      • Quanti 21.12.2015 / 14:43

        S úplně malými dětmi to podle mě nejde. Věřím, že až bude miniMotýlkovi tolik, co teď Motýlkovi, bude už líp🙂

      • avespasseri 21.12.2015 / 15:01

        Mně do toho ta moje malá vtáhla… ale hodně dlouho jsem měla pocit, že to nějak moc nevnímá. A když jsem pak už začala chodit víc do práce, tak jsem najednou pochopila, proč jsou pro spoustu lidí Vánoce spíš o tom stresu z příprav a shánění dárků😦 Velmi těžko se to najednou skloubí😦 Než jsem měla vlastní rodinu, bylo to jiné. Ale zdá se, že i tak si to nakonec užijete docela pěkně :-))))

  3. Sedmi 21.12.2015 / 13:59

    Já to vloni měla podobné, Vincent dvouměsíční a navíc slavíme u tchyně, tak ani ten strom nebyl… Letos je to lepší, ale taky to nepřeháním… sníh by asi pomohl… Ten umělý na okně nějak nefunguje…

  4. Sedmi 21.12.2015 / 14:01

    Odeslalo se mi to dřív než jsem stihla napsat přání klidných Vánoc a hodně zdraví a pohody v Novém roce

  5. Lucie 21.12.2015 / 14:08

    Nic si z toho nedělej, Vanilko, mám stejné pocity! A teplem to není, já nejkrásnější Vánoce zažila v Austrálii, kde bylo 40 stupňů….U mě bohužel všechno přebije ta šílená únava z lítání kolem 8m miminka, rostoucí zuby, noci, kdy nespím ani hodinu v kuse…to se pak těžko nalaďuje, když jediné, po čem toužím je tmavá místnost, postel a ticho. Příští rok bude líp!

  6. jolana88 21.12.2015 / 14:25

    Užíváme si Advent i Vánoce „po našem“ – v klidu, bez shonu, uklízení … a : spokojenost🙂 Vždyť to opravdu není o věcech kolem nás, ale V nás. Jak píšete – zdá se, že jste si užila klidu, dětí (mimča) .. a zbytek? Nic není ztraceno. Příjemný Vánoční čas a hlavně Hodně zdraví do Nového roku

  7. Alinka 21.12.2015 / 14:56

    Vanilko, nesmutni🙂. Ony jsou pro deti Vanoce kouzelne tak jako tak (vlastni zkusenost z detstvi, kdy se advent neresil vubec a svatky vanocni taky ne, takze vanoce byly jeden jediny den v rice, kdy se nasi navic snazili dohodnit vsechny zanedbanou pripravu – stejne je miluju a mam na ne krasne vzpominky). Takze se vubec netrap tim, ze bys Motylka o neco ochudila. Hlavne bud v klidu. Vsak ono to kouzlo prijde samo … Az se Motylkovi rozsviti oci pod stromeckem, az bude cupovat papir na darcich, az si treba pustite pohadku nebo koledy, az budete vsichni ctyri spolu. To jsou ta nejvetsi kouzla, ne dvacetdruhu cukrovi a vyzdoba za spoustu penez.
    Preji i Tobe a Tve rodine krasne a statsne Vanoce a vse nejlepsi do Noveho i noveho roku!

  8. LE 21.12.2015 / 21:59

    Letos náš malý pižďuch dostane místo lyží deštník.
    Nejvíce jsem byla na vánoční atmosféru naladěna o 1. adventní neděli a také si myslela, že nadšení a přípravy se budou jen stupňovat, ale opak je pravdou.
    A tak nepečení a nezdobení doháním zapálenou aromalampou (házím tam hřebíček, badyán, někdy skořici – je to jednoduché a efektní – vyzkoušej🙂 ) a asi stovkou různých svíček, které při své mateřské skleroze zapomínám zhasínat, takže hrozí, že domek do Vánoc lehne popelem…

    Přeji Tobě a celé rodině, ať se kouzlo Vánoc brzo objeví! Hlavně buďte zdraví.
    papa L.

  9. Marta 29.12.2015 / 18:54

    Vanilkové rohlíčky z formiček? Kdepak, nejlepší jsou ty „šoulané“ – prstem vyválet malý tenký váleček, stočit do tvaru písmene C, upéct a obalit ve vanilkovém cukru. Hezké svátky přeji.

  10. Veru 30.12.2015 / 16:19

    Letos jsem si říkala, že malý (1,5r) už bude Vánoce víc vnímat. Tak jsem se těšila, jak bude trhat papír na dárečkách, koukat užasle na světýlka (protože ty má fakt rád) a pustíme si spolu pohádku…Koupila jsem prskavky, připravila lodičky ze skořápek…
    2x si foukl a pak se rozhodl lodičky lovit a likvidovat. Na prskavky sotva mrknul, víc ho zajímalo vyklánět se mi v šátku z balkonu (9.patro, proto radši byl „uvázanej“). K večeři jsem mu dělala lehčí salát. Snědl 3 suché brambory…
    A večer? Naše tryskomyš přilétla ke svítícímu stromku, chvíli koukal na stromeček, sebral odrážedlo, které nebylo zabalené, projel se po bytě, jakoby to dělal denně…Pak objevil přepínač světýlek a zbytek večera strávil vleže pod stromkem a blikal😀😀 dárky jsme rozbalovali my😀 Tak snad za rok už bude mít víc času :D…ale zase aspoň mám námět na další článek😀

Napsat komentář

