Dvojjazyčnost ve 2,5 letech

Neděle ráno. Jdu s dětmi na procházku do pekařství pro chleba a mléko. Cestou mi Motýlek říká: „Hele mámo, jaune auto.“ Takhle vypadá většina jeho vět. „Žlutý auto,“ opravuju ho. On to zopakuje hezky česky. A zatímco potichu přemýšlím, že bych měla důsledněji mluvit spisovně (žluté auto), Motýlek mi řekne: „Táta říká jaune.“

„Ano,“ potvrzuju. „Táta říká jaune a máma říká žlutý.“

Děti (hlavně ty moje samozřejmě) mě nepřestávají fascinovat a překvapovat. Kdysi mi někdo tvrdil,  že do určitého věku děti nedokážou překládat z jednoho jazyka do druhého. Motýlek nejenže umí rozlišit mezi máminou a tátovou řečí, on navíc doopravdy dokáže překládat. Hlavně tátovi, neboť zřejmě pochopil, že on česky neumí. Takže když mu něco „omylem“ poví česky a Motýl nerozumí, zopakuje mu to Motýlek francouzsky. Ve 2,5 letech! 

A já jen žasnu.

One thought on “Dvojjazyčnost ve 2,5 letech

  1. trb 22.11.2015 / 13:52

    tak to je šikulka. u nás starší začala takto překládat taky někdy ve dvou a půl, možná po slově to zvládla už ve dvou letech. no ale ta mladší prostě na jakoukoliv slovní komunikaci rezignovala a do tří let si vystačila s mňam (chce jídlo), mňammňam (to jídlo je moc dobré), ještě (chce další jídlo) a tenten (označení nejoblíbenějších věcí a lidí… přičemž u lidí vyhrazeno v podstatě pouze pro dědečka, aneb nejoblíbenějšího člověka na celém světě). až ve třech letech ve školce jí ostatní děti donutily mluvit, ale stejně je vidět, že řeč není její úplně silná stránka. do dnes (šest let) třeba vůbec nezvládá a úplně ignoruje nějaké vidy, občas i časy, stupňování a podobné lahůdky v češtině. tak jsem zvědavá, jestli to půjde i mini-motýlkovi. protože motýlek je opravdu moc šikovný.

Napsat komentář

