Měsíc bez plínek

Mám pocit, že bych měla tohle téma uzavřít, když už jsem o něm před létem začala. Pokusím se stručně, neboť si dokážu představit, že čůrání a kakání cizích dětí možná nebude nejoblíbenějším tématem všech dob.

Takže: nočník už máme v obou našich koupelnách poměrně dlouho. Nikde jinde ne, i když jsem v hodně rodinách viděla nočníky rozeseté různě po bytě. Já jsem tuhle záležitost vždycky směřovala na WC/do koupelny.

V červnu jsem se rozhodla trochu zatlačit na pilu a motivovat Motýlka pomocí nálepek, které dostával za každé úspěšné vykonání potřeby. Nalepování sice úspěch mělo, ale neřekla bych, že by se Motýlek šel vyčůrat jen kvůli nové nálepce. Podle mě si to nikdy pořádně nespojil.

Prvním překvapením pro mě bylo, že se nejdřív naučil do nočňíku dělat bobky. Asi proto, že přípravná fáze u něj vždy byla dost jasná a rozeznatelná, takže když jsem ho v pravou chvíli důsledně začala rychle směrovat na nočník (ze začátku ne zcela bez odporu), brzy to vzal jako fakt. Během léta už do plínky bobky nedělal, dokonce ani v situacích, kdy nočník bohužel nebyl k dispozici. V tom případě to radši vydržel.

Čůrání ho ale dlouho vůbec nenapadalo řešit a já měla pocit, že na to, aby se chodil na nočník jenom vyčůrat, prostě neměl čas. Z vlastní pohodlnosti jsem to nechala plavat celé léto, dokud jsme byli na cestách. Ale jakmile jsme se ocitli doma a já na pár dní neměla žádné plány, pustili jsme se do toho. Byla to docela sranda. Nakoupila jsem slipy a pěkně je Motýlkovi ukázala. Taky jsem mu vyjmenovala všechny kluky a chlapy, kteří nosí slipy místo plínek. Tehdy jsme se u toho dost nasmáli a dvouhlasně skandovali „sli-py, sli-py, sli-py!“ Jako dva šílenci. Ráno při oblékání jsem se ho začala ptát: „Chceš dnes plínku nebo slipy?“ Odpověď zněla vždycky: „Slipy ne.“ Až jednoho dne, shodou okolností 1. září, nedostal na výběr. Řekla jsem mu, že už mi připadá velký dost a že plínky schováme pro miminko. On už je velký kluk. Dostal slipy a vysvětlení, co se stane, když se jen tak vyčůrá, místo aby šel na nočník. Zhruba hodinu poté si to hned vyzkoušel. Ten jeho pohled nikdy nezapomenu🙂 Ten den se počůral dvakrát. Zbytek dne chodil ochotně na nočník s průpovídkami ohledně mokrých kalhot. Dalších pár dní se počůral už jen jednou, vždy ráno, než si asi vzpomněl, že teď už to vlastně chodí jinak. A do týdne se mu tyhle nehody přestaly stávat úplně.

Ze začátku jsem ho hodně kontrolovala a každou chvilku se ptala, jestli chce čůrat. Až jsem mu tím musela lézt na nervy. Když se mi zdálo, že už dlouho nebyl, posadila jsem ho na nočník, i když říkal, že nechce. Většinou neprotestoval. A velmi rychle to začal říkat sám.

Mým druhým překvapením bylo, že zhruba týden po jeho prvním dnu ve slipech jsem mu mohla plínku sebrat i na noc. To mi hlava ještě pořád moc nebere. Noční plínka bývala vždycky pořádně nacucaná a já myslela, že mu ji budu muset dávat ještě pěkně dlouho. Ale během toho prvního týdne prostě v noci přestal čůrat. Když byla plínka pár nocí ráno suchá, riskla jsem to (teda záda jsem si kryla investicí do dvou nepropustných prostěradel). Postel jsme během září převlíkali všehovšudy asi čtyřikrát, což mi nepřijde tak hrozné. On se v noci pořád několikrát budí, tak ho jednou na ten nočník prostě posadím, anebo si o to řekne sám.

Asi chápete, že jsem na svého kloučka moc pyšná, že to nakonec zvládnul tak hladce a během tak krátké doby. Tohle je taková bilance po měsíci, což mi přijde jako dost dlouhá doba na to, abych toto téma mohla uzavřít. Nikdy se nepočůral v jeslích nebo v autě. Když jsem mu před prvními cestami autem kladla na srdce, že když se mu bude chtít, tak má říct… Přerušil mě a doplnil za mě: „Mááámooo, čůůůrat!“ Pochopila jsem, že je mu to jasné🙂 Dvakrát se počůral na hřišti, zřejmě v zápalu hry. Pro jistotu s sebou pořád nosím náhradní oblečení.

Doufám, že k žádnému „návratu do plenek už nedojde“. Tedy pro mě ano, ale snad ne s Motýlkem, ale pouze s miminkem.

4 thoughts on “Měsíc bez plínek

  1. LE 3.10.2015 / 20:03

    To je báječné! Blahopřeju tobě i Motýlkovi😉

  2. kaderavkovaivana 6.10.2015 / 13:58

    Krásně jste to zvládla! Kolik je teď vašemu kloučkovi? Já se pokouším už od malička o bezplínkovou metodu, ale stále s tím bojujeme … ovšem nechci to vzdát, takže váš příběh je velmi inspirativní!
    kaderavkovaivana.wordpress.com

    • Vanilka 6.10.2015 / 22:16

      2,5 teď v říjnu. Takže žádný rekordman🙂 Bezplínková metoda mi podle toho, co jsem slyšela, přijde funkční na malá miminka, ale zdá se mi, že mezi 1. a 2. rokem maminky stejně řeší to samé…🙂 Ale máte můj obdiv, já bych neměla odvahu to zkusit.

Napsat komentář

