Noční(ková) můra

S rostoucím břichem roste i moje přání Motýlka odplínkovat. Tedy začínám jemně tlačit na pilu. Moc účinné to ale není.

Na nočník si sedá pravidelně ráno i večer a občas se do něj vyčůrá. Bobky do něj dělat nechce, a když už, je to spíš omyelm. Stává se, že nočník po jeho chvilce posezení zůstane prázdný. Rozhodně si během dne neříká, že potřebuje jít na nočník, a na mé otázky odpovídá rozhodným „ne“.

Rozhodla jsem se tedy přikročit k nátlakové fázi číslo 1: vyrobila jsem tabulku (viz foto), strčila ji do fólie a zalepila ji, aby z ní ten papír nemohl vytáhnout, a nakoupila hromadu samolepek s autíčky. Svůj záměr jsem mu vysvětlila v sobotu ráno. Krabičku se samolepkami uvítal s nadšením, hned ji otevřel a… určitě si snadno představíte to rychlé, rázné a přesné gesto, díky kterému se samolepky rozletí z krabičky po celé koupelně. Tak jsme je spolu pěkně posbírali, vrátili je do krabičky a… šup! Samolepky letí vzduchem podruhé. A potřetí. A po čtvrté. Fajn. Samolepky jsem zabavila a vysvětlila Motýlkovi, že je bude dostávat na příděl pokaždé, když něco udělá do nočníku. Jednu za vyčůrání, dvě za bobky.

nocnik

Vyčůral se. Dostal samolepku. Během soboty je nastřádal tři! Samozřejmě vytvářet na papíru kolonky pro jednotlivé dny bylo naprosto zbytečné. Lepí je, kam ho zrovna napadne – a nejen na tu tabulku. Ale to je jedno.

Nicméně po několika dnech mi připadá, že si vystačí s těmi pár samolepkami, které dostal, a nijak zvlášť motivovaný ke sbírání dalších není. Rozhodně ne dost na to, aby kvůli nim sedal na nočník, když se mu zrovna nechce. Ani když se mu „chce“.

Pomalu se připravuji na nátlakovou fázi číslo 2: už jsem nakoupila slipy a chystám se mu je jednoho dne prostě obléknout namísto plínky. Samozřejmě je mi naprosto jasné, jak to dopadne. Tudíž taky čekám na vhodný den. To znamená takový, kdy prostě budeme doma, kde ho můžu několikrát za den převlíknout. Musí to být tedy víkend, pokud nechci čekat až na prázdniny. Prázdniny ale asi nejsou vhodné, neboť odjedeme pryč do neznámého prostředí, což asi pro takovou důležitou změnu není ideální. A víkendů, které budeme trávit doma, v dohledné době taky moc nebude.

Nátlaková fáze číslo 3 už asi nátlaková vůbec nebude. Buď to během těch pár dnů s morkými slipy pochopí, nebo mu asi nevýchovně řeknu, že teď už je to na něm. Že už je velký kluk a já osobně si myslím, že už je dost zralý na to, aby plínky odložil. Ale že to nechám na něm a až se bude cítit připravený, ať mi dá vědět.

A zároveň si říkám, jestli nás oba zbytečně netrápím, když s příchodem mladšího sourozence se prý spousta už odplínkovaných dětí k plínkám zase vrátí…

21 thoughts on “Noční(ková) můra

  1. Calad 10.6.2015 / 13:45

    Netlač na pilu🙂 on to pochopí, Eliho jsem nechávala doma bez plen. To uklízení si nedovedeš představit až mi jednou ruply nervy a při uklízení počůraného gauče, stolu a koberce. Jsem mu s pláčem vysvětlovala jak se na něj zlobím, že už je velký kluk. Dala jsem si pár dnu klid a ejhle od té doby chodí na nočník. Občas i bobek, ale s ním většinou čeká na plínu. Ale jakmile má něco na sobě tak to počůrá, svlíkat se prostě nechce…
    Jsme na začátku a já to prozatím víc neřeším.
    A po porodu jsem byla ráda, že jsem nemusela řešit ještě i počůrávající se dítě.😉

    • Vanilka 10.6.2015 / 13:59

      No, když mně vlastně ani tolik nevadí, že nosí plínky. Svým způsobem je to pro mě pohodlnější. Třeba až budu nakupovat jogurty v obřím supermarketu a dítě prohlásí, že TEĎ HNED potřebuje na záchod, co asi tak budu dělat? Takhle má plínku a nemusím to řešit🙂 Ale zase je nemůže nosit věčně. Tak váhám, jestli ho to mám učit nebo jestli na to přijde úplně sám.

      • Calad 10.6.2015 / 15:46

        Věř tomu, že až půjde na vysokou tak už pleny mít určitě nebude!😀
        Děti na to přijdou i sami – údajně. Ozkoušené to nemám😀

  2. ela podnikatelová 10.6.2015 / 14:20

    tobě to vlastně až tak úplně nevadí a to je ono🙂 nejsi si jistá a on to moc dobře ví🙂 musíš být rozhodnutá ty, oni to pak děti vezmou to za vlastní bez nějakých větších problémů.. než se narodila třetí, tak jsem si taky říkala, že přece nebudu přebalovat dvě děti a zkoušela jsem dvouletku na nočník, jenže mi to taky částečně vyhovovalo a než ji s břichem držel někde nad kanálem, tak jsem to vzdala, občas jsme to zkusili, ale já nebyla rozhodnutá. Teď je miminu půl roku a já jsem dospěla k tomu, že už je fakt čas zahodit pleny, vyndala jsem kalhotky a řekla, že je velká a bude už chodit na nočník. Ráno zavelím sundat plenu, malá si donese nočník, aby byl na očích, nabídnu i možnost jít na normální záchod a víc to neřeším, občas jí řeknu, že kdyby se jí chtělo nočník je u stolu a nechávám to na ní

  3. clara 10.6.2015 / 15:26

    Doporucuji tu slipovou fazi vydrzet tri dny v kuse. Pry deti potrebuji na novou vec tri dny, u nas to tak fungovalo vyborne – prvni den jsem mela pocit, ze teda uplne zbytecny pokus, ani jeden zasah mimo🙂 Druhy den o neco lepsi, treti bez nehod.

  4. kusanec | baby blog 10.6.2015 / 16:00

    Budu úspěch tvé metody pečlivě sledovat! Erwín už jakž takž do nočníku čůrá. Do školky už dokonce jezdí bez ní. Bobky ale furt nic. Má nějaký blok – rád si to odbyde někde stranou a do plínky. Je kvůli tomu ochoten i celý den čekat. Jak ale psala Calad, na vejšku s plínkama určitě nepůjde. A taky máš pravdu, že se v rámci příchodu sourozence k plínkám třeba vrátí… Každopádně držím palce a jdu taky koupit nějaký pěkný samolepky!

  5. Erika 10.6.2015 / 17:11

    Moja najstarsia milovala pilenky a nechcela sa ich vzdat. Dokonca sme jej davali nohavicky a ked potrebovala, tak si vypytala plienku. Ked mala 2 a tristvrte roka, tak som pre hroziaci potrat musela do nemocnice, manzel rozbiehal novy projekt, takze musel pricestovat moj otec, aby mal kto postrazit mile dieta a dedko ako prve zrusil plienky, lebo dedkovia tomu nerozumeju. Vnucatko porozumelo a bolo vybavene (hned v ten den, potvorka mala).
    Pri druhom a tretom dietati som sa na temu plienky ani nestihla zamysliet, lebo s tym prisli deti same, chceli robit tak ako starsi surodenec. Druhemu dietatu som ale musela vsade tahat nocnik, nechcelo sa vycikat len tak do travy. Tretiemu bolo vsetko jedno, vycikalo sa hocikde – velmi skoro ziadne plienky, doteraz na sebe strpi len minimum textilii.

    Ziadnu radu nemam. Pracujem v skolke, a tak Ta mozem len ubezpecit, ze aj tie deti, ktore si davaju na cas, sa nakoniec rozlucia s plienkou. Mame sice v septembri coraz viac deti „s nehodami“, ale do mesiaca-dvoch sa to da do poriadku, takze netreba sa bat ze to pride az s vysokou skolou🙂

    erika (leja)

  6. Sedmi 10.6.2015 / 19:45

    Klid🙂 koukni ke mně, jak dlouho to trvalo Lilly …Zato pak ale v podstatě přeskočila nočník a začala chodit rovnou na záchod .A bylo to bez nehod a pak skoro hned i v noci bez plen. Btw některé děti prý nechápou nočník, protože dospělí taky nechodí na plastovou misku… Třeba kdyby zkusil počůrat venku stromeček jako táta? Nebo se stupátkem na WC ?

    • Vanilka 11.6.2015 / 11:33

      Ale náš tatínek venku na stromečky nečůrá🙂

  7. Nicole 10.6.2015 / 19:53

    Kolikrát jsem přemýšlela nad tím, jak to má vlastně Motýlek s plenami. Moje dítě totiž také chodilo do jeslí, tím pádem nebyl čas ho učit pravidelné celodenní curani do nočníku. Nedávno prestupoval z jesliček do soukromé školky od 2 let, kde už přece jen bylo potřeba odbourat pleny. A povedlo se to až ve

    • Vanilka 11.6.2015 / 11:32

      No, zrovna včera jsem si říkala, že si na to asi budu muset vzít pár dní dovolenou a zůstat s ním doma. Za víkend ho odplenkovat asi nestihnu. A v našich jeslích na to dost pečou, prostě mu dají plínku a hotovo. Nebo to nechám na září, až budu oficiálně na mateřský a budu ho mít doma. Akorát nevím, jestli s tím velkým bubnem budu mít na něco takovýho ještě energii.

  8. Nicole 10.6.2015 / 19:55

    .. Ve chvíli, kdy jsem s ním zůstala 14 dni doma. Kvůli správnému tréninku jsem ho za ty dny nevzala ani do obchodu apod, aby mohl být pořád bez pleny. A jako mávnutím kouzelného proutku byl za dva týdny se slipami! Takže chce to intenzivní kurz😀

  9. Linda 10.6.2015 / 22:32

    Nám naopak jesličky pomohly. Když tam Pikolínka začala v roce chodit, dost odkoukávala od starších dětí chození na nočník a vyžadovala ho i doma. Držím palce s pokusy.

  10. LE 10.6.2015 / 22:42

    Ahoj,
    já myslím, že je to hodně individuální, ale tady posílám odkaz na odplínkování jedné dvouleté holčičky – je tam pár dobrých nápadů. http://www.documentingdelight.com/2010/07/13/for-robin-toilet-learning/ Líbí se mi, že tam do toho šly naplno, zabalily s holčičkou plíny a daly je pryč.
    Vím, že malým dětem se čůrání spustí, když si namočí ruku do vody (třeba do hrnečku), ale nevím, jak by to zafungovalo na Motýlka.
    Zde pár fíglů, které u nás občas fungují, když nechce čůrat (třeba před spaním a tak): hraje si na hasiče – čůrá ve stoje do wc, i když přes den chodí na nočník. Čůrá na cíl – na kus papíru ve wc😀 Splachování je také skvělá motivace, pak se vždy podíváme,jak to odteklo.. Když jedl červenou řepu – jde vyčůrat řepu – moč je narůžovělá… No není v tom žádná elegance😀 ale je to styl, který chlapečky baví. Po koupání jsem nechávala i vyčurat do sprchy.
    A pak si myslím, že pomáhá na ně přenést zodpovědnost.
    A co nechat plínky miminku? Bylo mi to sice trochu proti srsti (takový psychický nátlak), ale udělali jsme to takto s ukončením kojení. Ze synovy strany to byl trochu vynucený souhlas, ale prošlo to.
    Už několikrát jsem přemýšlela, jak to řeší v jesličkách?
    Promiň za dlouhý komentář.
    Stejně nejvíce záleží, jak vám to vyhovuje. Zbytečně se netrapte.

  11. K 11.6.2015 / 08:53

    Pořídili jsme knížku Víš co má v plínce myš?
    Kolem dvou let se to u nás zlomilo, ale vypadlo to taky bledě. Nyní máme týdny kdy si říká a týdny kdy nic. Když se zadaří tak tleskáme. Tak jí říkám kdo všechno z jejích kamarádů dělá do nočníku, ona mi to pak na nočníku sama vyjmenovává:-)

  12. blogerkka 11.6.2015 / 10:50

    Nemám čas číst všechny komety, ale doporučuju tohle http://www.mothering.cz/hura-na-nocnik/ a knížku Víš co má v plínce myš. Moje dítě chodilo na nočník v 17 měsících pár týdnů (ale je pravda, že holky bývají rychlejší a ta naše už v té době začínala i mluvit). Pak se zase vrátilo počůrávání, ale tím, že jsem s ní byla doma, povedlo se to během dvou tří měsíců zvládnout montessori přístupem viz výše zcela bez problému. Rozhodně to stojí za to. A nutnosti rychlých zásahů v obchoďáku se neboj, dítě to umí zadržet, jakmile se naučí na nočník, stihneš i zaplatit:)

  13. Oh My Beautiful Life 11.6.2015 / 16:40

    Marti, naprosto Tě chápu, leč poradím jen jedno – nech ho být. To je moje filosofie, která nemusí samozřejmě pokaždé fungovat, ale u nočníku se mi to zdá nejlepší. Neřešit to, nedělat z toho téma a stresy. Třeba Tě překvapí před příchodem druhého miminka. A třeba taky ne. Užívejte léto a nehoňte se kvůli nočníku.

  14. Milan 12.6.2015 / 08:07

    My jsme používali zvonící nočník. Fungoval. Nevím, jestli se ještě vyrábí, ale fungovalo to ve dvou směrech: batole bylo potěšené, že nočník po vyčurání zvoní, a maminka věděla, že ho má z nočníku sundat.
    A záleželo nám na tom dost, neb papírové plenky ještě nebyly a pořád to prát a pořád sebou tahat nejen náhradní, ale i počurané a pokakané látkové pleny se nám samozřejmě nechtělo.

  15. Blog Zrzky 23.6.2015 / 00:00

    Samolepkování je fajn, možná taky něco vymyslím. Ale bojím se, že na to ještě nejsme připraveni, ani 21 měsíční dcera ani já v 7. měsíci těhotenství. Na druhou stranu se mi nechce kupovat dvoje plenky. Odhodlání zdar!

  16. Ella 25.6.2015 / 08:52

    Rozhodla jsem se odplenkovat syna letos v létě.Od narení jsme jeli bkm, což se dobře dařilo prvních cca 10 měsíců, dokud se nezačal výrazně pohybovat. Od té doby je to střídavý úspěch. Jsou dny, kdy si říká (a běhá doma nahatý), pak dny, kdy chodim po bytě a utírám jednu loužičku za druhou (a chlapa z toho bere psotník). Vyčůrá se do sprcháče, když pustím vodu. Najela jsem na látkovky i v noci – ale tam se vždy nad ránem kojí nonstop (a vlastně od narození přes noc hodně čůrá). Nic mě netlačí ho odplenkovat, doby hysterických scén při nasazování pleny už naštětí také minuly. Tak si prostě řikám, že to bude jako se vším v jeho vývoji, všechno přijde a přejde samo.

Napsat komentář

