Zvykání na nové kolegy

V pondělí k nám do práce nastoupí náhradnice za mou kolegyni, která v půlce srpna odejde na mateřskou a rodičovskou dovolenou. Mám z toho nepříjemný pocit. Nerada si zvykám na nové lidi. S mou kolegyní jsme už po letech sehraný tým. Víme, že jedna druhé můžeme důvěřovat. Oficiálně jsem její nadřízená, ale už dávno mě opustil pocit, že bych ji měla kontrolovat. Můžu se na ni stoprocentně spolehnout, protože v mnoha ohledech je daleko důslednější než já.

Samozřejmě i ona byla kdysi nová. Pravděpodobně jsem tehdy měla podobné pocity, jako mám dnes. Myslím si, že našemu profesionálnímu vztahu prospěly mé dvě pauzy, během kterých jsem z novin odešla a ona dostala možnost se osamostatnit. Možnost, kterou bych jí během své přítomnosti zřejmě neokázala dát.

Já mám totiž pořád hrůzu z toho, že se na něco zapomene. A trpím utkvělou představou, že veškerá zodpovědnost visí jen na mně. Že když na něco zapomenu já, nebudou na to myslet ani moji kolegové. Prostě nedokážu předat úkol někomu dalšímu a vypustit ho z hlavy. Teprve asi po pěti letech naší přerušované spolupráce mi došlo, že na mou kolegyni je opravdu spolehnutí. Je organizovaná, dělá si poznámky, a když si v rámci rozdělování úkolů něco vezme na starost, opravdu už se o to nemusím dál starat.

Také jsem přišla na to, že mám často příliš jasnou představu o tom, jak by moji kolegové měli při plnění různých úkolů postupovat. Místo abych jim jednoduše sdělila, co je potřeba na konci, a nechala je si poradit, přesně jim popisuju jednotlivé etapy, kterými by podle mého názoru měli projít.

Samozřejmě vím, že je chyba ve mně. Dokud ke svým kolegům (a těm novým obzvlášť) nepřistupuju jako ke schopným a samostatným bytostem, nebudou se tak ani chovat.

Tu novou kolegyni budu muset zaučit, protože ta moje těhotná kolegyně už začíná být hodně unavená (ó jak ji chápu! já jsem poslední měsíc před nástupem na mateřskou taky už nemohla) a ještě musí dokončit jeden hodně důležitý projekt. Já jsem ale na zaučování opravdu levá. Vůbec nevím, odkud začít. A opět se bojím, že na něco zapomenu. A že jí moje zmatečné vysvětlování nebude dávat žádný smysl.

Jak snášíte příchod nových kolegů do práce vy?

 

4 thoughts on “Zvykání na nové kolegy

  1. KUTlime 4.7.2014 / 16:38

    Když přišel ten poslední, tak jsem si říkal, že máme problém. Byl to vysoký, divný týpek, s pohledem vraha, co navíc vypadal jak zfetovaný. Když na první poradě ke všem nahlas pronesl komentář: 2013 jsou mi na p_ču, to nerozjedu, já věděl, že máme po problému. Na příští poradě nám šéf oznámil, že se ona osoba neosvědčila a že chvíli nebudeme nikoho nabírat.
    Od té doby mám/máme klid. 🙂

  2. avespasseri 4.7.2014 / 17:25

    Já jsem ten opačný typ… zaučím (naučím), ale spíš bývám nervózní já, abych se osvědčila. I když i to poslední dobou není tak výrazné, jak to bývalo. Pravda ale je, že pokud bych vnímala takovou zodpovědnost a zároveň nedůvěru vůči kolegovi, tak bych asi byla taky nervózní. A podrobný postup práce (když začínám) – po tom bych vysloveně toužila 🙂 No a po nějaké době bych si to pak dělala pěkně samostatně 🙂 Ale to asi závisí na tom, zda nastupuje do práce někdo už ostřílený, který má své vlastní postupy, nebo někdo, koho je opravdu třeba výrazně zaučit :-))

  3. Barb 4.7.2014 / 18:37

    U nas v praci jsem to ja, kdo je ta „nova kolegyne“. 🙂 Jde o praci mych snu a se zaucovanim jsem spokojena. Hlavne me tam vzali relativne dlouho predtim, nez puvodni pracovnice odejde na materskou dovolenou, takze nejsem nijak zvlast nervozni, ze by se neco nestihlo probrat. Nejvic vitam moznost ptat se kohokoliv na cokoliv.

  4. Sedmi 6.7.2014 / 08:36

    ja uz si to nepamatuju 😀 ale je to podobne jako s detmi ne? Taky jim musis dat prilezitost, aby se mohly neco naucit samy, prijit na neco po svem… a udelat svoje chyby… a taky je to pekelne tezky, zvlast kdyz vis, ze tudy cesta nevede z vlastni zkusenosti…

Zanechat Odpověď

