Odkud se bere stromeček?

Vánoce jsou už za dveřmi a já jsem si ani letos tu předvánoční atmosféru nezvládla pořádně užít. 

Co všechno jsem nestihla: 

  • Napsat a poslat vánoční přání. Sice jsem je zvládla koupit, ale odešlu je nejspíš až příští Vánoce.
  • Najít a poté zapálit Františka. Loni mi jich rodiče přivezli celou krabičku a já netuším, kam jsem ji uklidila. Přiznávám se ale, že jsem pořádně nehledala.
  • Podívat se na nějaký pěkný vánoční film nebo pohádku. Můj nejoblíbenější vánoční film je Země odkud přicházím s Gilbertem Becaudem. Ten mám ale jenom na videokazetě u rodičů. U sebe doma videopřehrávač ani nemáme. Rozhodně si ho musím do příštích Vánoc sehnat na DVD. 

Naštěstí nijak zvlášť nelpím na tom, aby letošní Vánoce byly nějak výjimečné z důvodu, že je s námi letos poprvé Motýlek. On z toho (snad) ještě nemá rozum. Dokonce jsem před ním i balila dárky a doufám, že si na to nebude pamatovat a že si tento zážitek nespojí s dárky, které najde pod stromečkem (i když JEHO dárky jsem před ním nebalila).

Ty příští Vánoce ale určitě budu chtít mít dokonalé. A ty následující ještě dokonalejší. Dárky budu muset nakoupit bez Motýlka, balit je po nocích a schovávat někde, kde je nenajde (v práci?). Vytvořím mu adventní kalendář a budu s ním naplno prožívat těšení se na Štědrý den a čekání na Ježíška. 

S Ježíškem to v našem multikulturním prostředí budeme mít komplikované. Lucamburčani dostávají víc dárků od Mikuláše, u Francouzů nosí dárky Père Noël, který vypadá jako Santa Claus. Naštěstí Alsasko, odkud pochází můj manžel, je výjimkou a dárky tam nosí také Ježíšek (zajímavé, že?). Ovšem v jeho rodině se dárky pod stromečkem objeví klidně už během dne a děti kolem nich celý den mlsně krouží, jsou nesoustředěné a samozřejmě zlobí u sváteční večeře, která je typicky francouzská, tedy velmi, velmi dlouhá. V mojí rodině Ježíšek vždy přišel až po večeři. Babička mě obvykle vylákala „na cigaretu“ a mezitím do obýváku zavítal Ježíšek, kterého jsem tím pádem vždycky prošvihla. Zbylo po něm jen dokořán otevřené okno a hromada dárků pod stromečkem. 

A s tím stromečkem to taky není jednoduché. V některých rodinách totiž i stromeček nosí Ježíšek. V jiných ho zase děti musejí ozdobit, aby Ježíšek měl kam dát dárky. 

A jak to chodí u vás? 

A na jaké zvědavé otázky a nástrahy bych se jako rodič měla v budoucnu připravit?

vanocni_darky

5 thoughts on “Odkud se bere stromeček?

  1. terka 20.12.2013 / 18:50

    děti ještě nemám. ale dva roky zpátky jsem dětem, které učím ve školce, vyprávěla, jak mám už ozdobený stromeček (cca půlka prosince). vyvalily na mě oči, jak je to možné, když ho přeci strojí Ježíšek. my ho vždy zdobili doma sami, Ježíšek pod něj pouze nosil dárky, i tak jsem měla ale pocit, že jsem něco prořekla, že to je podobné prořeknutí jako třeba, že ‚Ježíšek vlastně neexistuje. tak jsem jim musela vysvětlit, že už jsem velká a nemám ještě děti, tak na můj stromeček nemá Ježíšek čas. musela jsem se smát, když si přišla pro chlapečka maminka a on jí s očima na vrch hlavy vyprávěl, jak to má paní učitelka se stromečkem, když je už velká :))

    • Vanilka 20.12.2013 / 19:24

      Asi před týdnem jsem se před jednou malou holčičkou prořekla naprosto stejně. Řekla jsem, že už jsme doma „udělali“ stromeček, ona na mě vykulila oči a její maminka mi špitla: „Se stromečkem si musíš dávat pozor na pusu.“ Moc mě to mrzí, ale k nám domů ho nikdy Ježíšek nenosil, tak mě to vůbec nenapadlo.

  2. lucie foltynova 20.12.2013 / 20:56

    Mám 2 holčičky 3 a 6 let. Mikuláš nosí nadílku a zároveň přinese i strom. A zdobím ho pak až 23. v noci. Ráno je krásné, děti jsou v úžasu a natěšené, dárky dáváme potají až po večeři pod stromeček. Letos poprvé mikuláš strom nedonesl( děti zlobí 😉 ) a uvidí ho tedy až 24 ráno nazdobený. Příští rok si tak plánuji, že už budou zdobit se mnou.

    PS: píši sem poprvé, ale chodím k Vám už dlouho číst, líbí se mi tu u Vás!
    Pěkné vánoce přeji.

  3. Martina 21.12.2013 / 13:44

    U nás nosil ježíšek dárky (jeden z rodičů děti zabavil v pokojíčku a druhý je naskládal pod stromeček) těsně před večeří. dárky se mohly začít rozbalovat až v okamžiku, kdy všichni dojedli.
    mikulášové balíčky byly vždy na balkoně za oknem. opět, jeden z rodičů vyrazil s dětmi sáňkovat, na nákup nebo je zabavil v obýváků u pohádek a druhý dal na balkon balíčky.
    strom zdobila máma a my jsme pomáhali. posledních deset let zdobím já 🙂

    A ohledně Motýlkovy paměti, co se týče balení dárků před ním… musím se smát (neberte to prosím špatně, já děti nemám, kdoví, co budu dělat já.).

    ať jsou vaše dny nejen během svátků plné spokojenosti a zdraví.

    Martina

  4. morena 31.12.2013 / 10:22

    Ty zvyky v jiných zemích jsou zajímavé. Ve Španělsku nosí dárky 3 králové, i když v některých rodinách začíná chodit Papa Noel, což je obdoba Santa Clause. Stromečky se tady moc nenosí, spíš se staví betlém.
    To že nosí stromeček Ježíšek taky slyším poprvé, nikdy by mě to nenapadlo. U nás doma jsme stromeček zdobili všichni společně večer před, ale rozsvítit se mohl až na Štědrý večer. Taťka se po večeři nenápadně vypařil od stolu, mezi tím nás mamka zaměstnávala zpíváním koled, krájením jablíček a podobnými zvyky. Mezi tím taťka naskládal dárky pod stromek a příchod Ježíška se hlásil zazvoněním skleněného zvonečku.
    Jsem si jistá, že najdete kombinaci tradic mezi všemi kulturami a Motýlkovi bude jedno odkud jsou, hlavně že budou vaše rodinné.

Zanechat Odpověď

