Vánoční výzdoba doma i venku

Tohle téma mám poznamenané už od loňských Vánoc. Loni jsem ale prošvihla ten pravý čas o tom napsat a po Vánocích mi přišlo hloupé se k vánoční výzdobě vracet. Letos je všechno nějak jinak… Letos snad zvládnu o vánoční výzdobě aspoň napsat 🙂

santa_clausLucemburčani jsou v otázce vánoční výzdoby velmi dochvilní a organizovaní. Už celý týden před první adventní nedělí jsem při svých procházkách s kočárkem pozorovala přibývající věnce na dveřích, soby v zahradách, Santa Klause šplhající po žebříku do oken (těch je letos naštěstí míň – asi už to není v módě) a zářících či blikajících světýlek. S první adventní nedělí se také v domácnostech objevují ozdobené vánoční stromky. A komu se stromek nevejde do bytu, dá si ho aspoň na balkon. I když jsem pojala podezření, že někteří lidé mají stromek v bytě i na balkoně.

Je možné, že Lucemburčani s výzdobou začínají tak brzy proto, že víc než Vánoce slaví Mikuláše. Právě na Mikuláše si dávají dárky. A nejsou to jen mandarinky, buráky a adventní kalendáře, což obvykle nosívá Mikuláš u nás v Čechách. Dávají si i hodnotnější dárky. A jejich Vánoce jsou pak spíš o jídle a o rodinných shledáních.

V budoucnu budeme zřejmě muset vysvětlit Motýlkovi, proč jemu nosí dárek Ježíšek a proč na Mikuláše dostane jen drobnější, spíše poživatelné dárky. To je další z multikulturních záludností.

venecJá se první adventní nedělí každoročně nechávám zaskočit. Ale obvykle někde na poslední chvíli splaším aspoň ten adventní věnec. To se mi letos nepodařilo. V supermarketu, kde jsem ho koupila loni, jsem letos žádné neviděla. Spoléhala jsem na to, že nějaký zakoupím ve městě, kam jsme se o víkendu vydali s Motýlem a s Motýlkem obdivovat vánoční světýlka. Adventní věnce ale na vánočních trzích vůbec neprodávali. Vánoční trhy mi všeobecně připadají čím dál víc gastronomické a přijde mi to škoda. Klobásy mají asi bohužel větší úspěch než adventní věnce. Moc pěkné věnce měli v jednom květinářství v ulici, ve které jsou obchody jako Gucci, LaDurée, Hermès apod. Při pohledu na cenovku jsem šla do kolen: 97€50!!! Nechápu, kdo si tohle koupí. Víc než kdy jindy jsem zalitovala, že jsem se nikdy nenaučila věnce vlastnoručně vyrábět. Uvidíme příští rok.

O víkendu jsem alespoň navěsila světýlka do oken – zmiňovala jsem se o nich loni a rozmístila po bytě pár ozdob, ale stejně nemám pocit, že by to naší domácnosti dodalo nějakou kdovíjakou atmosféru. Tohle nějak neumím. Měla bych se polepšit a příští rok nakoupit nějaké pěkné doplňky, které nám to doma trochu zvánoční.

Moc ráda bych totiž pro Motýlka vytvořila obraz Vánoc, který by si zapomatoval a celý život si ho vybavoval. Ono k tomu stačí asi málo. A tím se konečně pomalu dostávám k tomu, o čem jsem chtěla psát už loni.

Mně například vánoční atmosféru tvořil velmi jednoduchý papírový betlém, který jsme doma každý rok umístili pod stromeček. Když se na něj dnes podívám dospělýma očima, musím uznat, že je to velký kýč. Složený má velikost A5, a když se otevře, rozloží se malovaná vystřihovaná scénka… zasněžená, což navíc neodpovídá realitě a podílelo se to nejspíš na mé celkově zkreslené představě Ježíška, jesliček atd. Nicméně dodnes mám potíže se na tenhle betlém podívat těma dospělýma očima. Naopak když se na něj podívám, jsem zase malá zasněná holčička, která se těší na Štědrý den.

kouleNesmírně důležité mi také připadají vánoční ozdoby, které se věší na stromeček. U nás doma se stromeček zdobil vždy až na Štědrý den nebo předchozí večer, ale nikdy ne dřív. Na druhou stranu lucemburský zvyk ozdobit stromek už na začátku prosince vlastně není zase tak špatný, protože má člověk aspoň dost času si ho užít v té fázi těšení se na Vánoce. Když se ozdobí až na Štědrý den, večer se rozbalí dárky a všechno kouzlo je fuč.

Naše ozdoby na stromeček byly „každý pes jiná ves“, prostě každá jiná, takže stromeček nakonec působil trochu nesourodě a přeplácaně. Vždycky jsem obdivovala stromečky v obchodních centrech nebo v hotelech, které byly většinou velmi střídmé a měly nějaký styl. Například stromek ozdobený jednoduchými slaměnými ozdobami nebo stromek jen s modrými a stříbrnými koulemi – jak vkusné! Když jsme s Motýlem slavili naše první společné Vánoce, vyrazila jsem na nákup vánočních ozdob a také se pokusila je vkusně sladit. Jenže takový stromek pro mě nakonec nemá to pravé vánoční kouzlo. Stýská se mi po těch ozdobách, které mají moji rodiče doma. Obzvlášť po těch třech velkých stříbrných, pocukrovaných umělým (jako) sněhem, na jedné straně sploštělých, aby se tak vytvořilo místo pro vánoční motiv (zasněžené chaloupky, Děda Mráz a ten třetí si teď nevybavuju).

Čím zdobíte vánoční stromeček vy? A kdy? Jaký symbol Vánoc jste si zapamatovali z dětství?

6 thoughts on “Vánoční výzdoba doma i venku

  1. avespasseri 5.12.2013 / 23:10

    Ty dětské vánoce asi vždycky zůstanou těmi pro nás nejúžasnějšími, že?
    Mně se dodnes líbí i ten náš kýčovitý stromeček přeplácaný různými ozdobičkami… po mé babičce, po mé matce, po mě… každý pes, jiná ves… ale celkově Vánoce… 🙂 Takový stromeček ve své nové rodině nemám (manžel s nástupem dítěte zas vyměnil stylový stromeček se skutečnými svíčkami a slaměnými ozdobami za elektrické osvětlení a barevné baňky (kromě těch slaměných) 🙂
    Adventní věnec tentokrát opět vytvořen až pár dní po první neděli. Takže opět bude jedna svíčka ještě neopálená 🙂

  2. terka 6.12.2013 / 07:08

    doposud náš stromeček taky tak nějak ladil, ale letos jsem si koupila několik ozdob. krásných kýčových ozdob, které po mně jednou zdědí má vnoučata 🙂 mám spoustu krásných vzpomínek na Vánoce, asi i proto, že jsem skutečný vánoční milovník – vůně františka, prskavky, stavění Betléma, jmelí, vůně stromečku … františek a jmelí nechybí ani teď v mé domácnosti. a co si ani ve svém věku nedokážu odpustit, je adventní kalendář 🙂

  3. Ella 6.12.2013 / 09:11

    Sladěný stromeček je asi to jediné, co dodržuji. Jinak poslední tři roky, co už nemáme zázemí rodného domu a slavím Vánoce pokaždé jinde, nějak tu výzdobu nestíhám. Asi i proto, že pokaždé jsou ozdoby, věnec na dveře a adventní věnec uskladněné někde jinde, než zrovna bydlím a než se pro ně dostanu, je Štědrý den. Přitom si pokaždé řikám, jak vytvořim originální adventní kalendář ( perníčky s čísly, sáčky s různými bonbony atd.), připravim výzdobu, udělám věnec na dveře i na stůl… tak snad příští rok 🙂
    Aspoň jsem včera zadělala na vanilkové rohlíčky. A večer si zapálím svíčku pod aromalampou s vůní vánoc.

  4. Sedmi 6.12.2013 / 12:01

    chystam se taky popsat, jak je to tady na severu… 🙂 Jinak letos vyzdobu taky neresim, pac za par dni jedeme do Praglu, tak to tady nema cenu… ale obligatni hvezdu v okne mame taky, to ma tady kazdy a holky ji moc chtely…
    Ja mam rada slamene ozdoby, pomerance a jablicka… ale protoze slavime u tchynky, je to podle zvyklosti meho muze a jeho rodiny…
    U nas doma maminka kupovala kazdy rok novou sadu ladicich ozdob, ale nakonec se tam daly stejne vsechny 😀 Zdobila jsem ja s brachou a tatou.

  5. Pink Ambitions 9.12.2013 / 17:34

    Nase vanocni ozdobu zachranila mama skoromanzela: rada dela vence. JInak bychom ani nic neozdobili.

  6. Sanny 9.12.2013 / 22:11

    Moje dětské stromečky, které si pamatuji, byly prostě typické stromečky 90. let – hlavně spousta takových tě stříbrných dlouhých rádoby provázků (co stejně většina skončí ve vysavači), tuším, že se jim říká „andělské vlasy“. Hodně barevných kouliček a „šály boa“. V pubertě jsme stromeček začaly zdobit my se ségrou, pohádaly se u toho každý rok jak psi a samozřejmě se strašně moc snažily o nějaký ten styl a sladěnost. Což mrzelo tátu, protože ten miluje především stromeček poházený těmi stříbrnými vlasy. Takže nakonec jsme tam vždycky nějaké daly – speciálně pro tátu, i když to pro nás tehdy bylo totálně nekůl…

    Mnohem nostalgičtější záležitostí jsou pro mě ale perníkové chaloupky, které mamka pekla, s vlastní předlohou vystříhanou z papíru. A především adventní kalendář: mamka kdysi udělala z kartónu, krepáku a pletiva stromeček, ten pověsila na zeď – byl vždycky hned před dveřmi do dětského pokojíčku – a na něj navázala zelené pytlíčky se zlatými čísly. Každý den jsme mohly jeden rozbalit a najít pár bonbónů, čokoládičku nebo nějakou milou drobnost. Tahle vzpomínka je pro mě vždycky plná toho pravého předvánočního těšení.

Zanechat Odpověď

