Venkovní rolety

volets2Když jsem se poprvé procházela ulicemi města Lucemburk, myslela jsem si, že je to město duchů. Bylo to v jeden nedělní večer na samém začátku ledna. V ulicích nebylo vidět živáčka a téměř všechny domy měly stažené venkovní rolety, takže mé oblíbené letmé nahlížení do rozsvícených oken se nekonalo. Tehdy jsem si ještě myslela, že rolety se stahují jen u domů dočasně či trvale opuštěných. Když jsem předtím byla na dovolené ve Francii a měla pronajatý pokoj v přízemí, rolety jsem stahovala vždycky, když jsem někam na delší dobu odcházela – jako obranu proti zlodějům. Jiný účel jsem ve venkovních roletách neviděla.

V Lucemburku jsem teprve postupem času přišla na to, že ty domy nejsou opuštěné, ale že v nich lidé normálně bydlí a žijí za těmi staženými roletami. Většina Lucemburčanů stahuje rolety, jakmile se začne smrákat. A velmi často zůstávají rolety stažené i celý den, když jsou obyvatelé bytu či domu v práci. V naší čtvrti jsou naše okna jediná, která stažené rolety nemívají. Ani v noci. Roletu si stahujeme jen u ložnice a teď taky u Motýlka v pokojíku. Ale proč stahovat voletsrolety v obýváku nebo v kuchyni? Máme záclony a náš byt je v patře, takže nemáme pocit, že by nás okukovali kolemjdoucí. Naopak mi vadí, když nevidím ven – i když tam není nic zajímavého k vidění. A už vůbec bych nemohla být se staženými roletami zavřená doma přes den. Ani když se v nich nechají škvírečky, aby dovnitř šlo aspoň trochu světla.

Nedávno mě upoutalo chování jednoho z našich sousedů. Byl hezký, téměř slunečný podzimní den. Zrovna jsem vyrážela na procházku s kočárkem, když se soused vracel domů. Pozdravil mě, usmál se na mě a vešel do svého domu. Jakmile za ním zaklaply dveře, okamžitě se spustilo automatické stahování rolet směrem dolů. Nemyslím, že mu přímo do bytu svítilo slunce. On prostě chtěl mít doma tmu nebo preferoval světlo umělé.

To je zřejmě jeden z dalších kulturních rozdílů, pro které jako Češka nemám pochopení.

 

11 thoughts on “Venkovní rolety

  1. avespasseri 5.11.2013 / 12:00

    Já pocházím z rodinného domku, kde jsou rolety na dvou oknech, které míří do ulice. Je tam ložnice rodičů a můj pokojík. Tam se rolety stahují vždycky, když se setmí… aby při rozsvícení nikdo nekoukal dovnitř. Zajímavé. Za světla se tam kouká běžně 🙂 Ale možná to není tak nápadné?
    Jinak v létě, jak začne pařit slunce, tak bývají zatažené téměř celý den, aby se v domě udržela přijatelná teplota. U mě v pokoji alespoň tak, aby se nemuselo svítit, ale aby tam neproniklo moc tepla.
    Všichni jsme beztak ale většinou buď v kuchyni, nebo venku na zahradě.
    Ale dát přednost v zimě umělému osvětlení, to mi přijde taky zvláštní. Neptala ses, proč hned zatahují? Tak moc jim vadí, když k nim někdo nakukuje? I ve vyšších patrech mohou třeba nakukovat lidé z jiných vyšších pater? Můj manžel třeba nemá rád vytažené žaluzky, hlídá si své soukromí velmi.

  2. Sedmi 5.11.2013 / 12:25

    tady je to uplne naopak 😀 to je zajimavy…

  3. Jak to vidí blondýna 5.11.2013 / 15:30

    Tohle mě fakt hrozně baví, jak to má každý národ úplně jinak, i když se jedná o takovou banalitu. Jedna známá se vdala za Dána a vyprávěla, jak tam byla právě naprosto nadšená, že může koukat lidem do bytů, protože tam nikdo nemá záclony 🙂

  4. Berylka 5.11.2013 / 21:31

    Mne to tiez pripadalo velmi zvlastne ked som prisla do Francuzska, ta ich posadnutost mat za kazdu cenu stiahnute rolety hned ked sa zotmie. Pride mi to uplne neprakticke. Ok ak sa chce clovek cez vikend dobre vyspat a nechce, aby ho rano zobudilo palenie slnka do oci. Ale stahovat ich kazdu noc mi pride zvlastne, u nich je to bezne budit sa rano do kompletnej tmy pricom u nas je bezne zobudit sa za svetla, je to predsa ovela lahsie takto sa prebudit. Uz len vstavanie v zime za tmy mi nahana hrozu. Ked sme zacali byvat s priatelom spolu museli sme urobit kompromis.. On ako pravy Francuz chcel mat v spalni vzdy zatiahnute rolety.. Tak to nakoniec dopadlo tak, ze sme ich tam stiahnute mali, ale v obyvacke nie a vdaka otvorenym dveram som mala rano trosku svetla.

  5. Oh My Beautiful Life 5.11.2013 / 22:33

    To je zvláštní, myslela jsem, že jižní národy zatahují (kvůli sluníčku) a severské naopak nechávají roztaženo a bez záclon. Díky za nové informace 🙂
    My máme v novém bytě konečně tmu v ložnici! Vlastně když se setmí tak zatáhneme celý byt – kvůli bezpečnosti a aby nám sem nekoukali, když se svítí. Připadám si jak na výstavce – máme prosklené všechny venkovní stěny. No a v té ložnici zatahuji i závěsy a je tam tma jak v pytli. Předtím jsme měli nad hlavou střešní okna se světlýma roletkama, kterýma prosvítalo, to bylo strašné, musela jsem spávat se Zorem (maskou na spaní) 😀

  6. kusanec | baby blog 5.11.2013 / 23:04

    Kamarád z Holandska mi vyprávěl, že u nich bývá do bytů vidět. Žil nějakou dobu v cizině, kde si zvykl na výhody soukromí a když se pak přestěhoval zpátky domů, pořídil si závěsy. Po pár dnech se ale u něj stavila sousedka, jestli by je nemohl nechávat roztažený, že takhle lidi okolo vůbec neví, co se u něj doma děje. 🙂

    • Quanti 7.11.2013 / 00:19

      Ne..! Z toho mi jde mráz po zádech 😀

  7. K 7.11.2013 / 07:12

    Náš domácí nás nutí stahovat, protože se prej pak v domě udržuje teplo, nerosí se okna a není plísen. Moc se mi to nelíbí, protože pak spíme v kobce, je to nepřirozené, člověk se nevzbudí tak jak má. Mám pocit, že někdo to má i proti hluku, ne jenom pro soukromí.

  8. Martina 8.11.2013 / 12:46

    Potvrzuju dánskou zkušenost, záclony často neexistují. Já jsem si je domů taky nepořídila (bydlím vysoko a do oken mi mohou koukat jen vrabci) a jedině v létě zatahuju přes den v pokoji žaluzie, abych alespoň předešla vyhřátému vzduchu. Miluju světlo, které proudí dovnitř a nesnáším umělé. I v práci jsem za exota, který si až na výjimky radši rozsvítí lampu než zářivky. 🙂
    Spaní za úplné tmy jsem nikdy nechápala. Dokonce u mě spává kamarádka s maskou na obličeji (a to nám opravdu tak vysoko nic moc nedosvítí – jen ty nádherné hvězdy 🙂

    Ve Francii a Lucembursku bych teda očividně asi měla problém 🙂 Díky za info o další kulturní odlišnosti.

    Vanilko, jste takový spisovatel, nenapadlo Vás o těch zajímavých rozdílech a odlišnost vydat česky psanou knihu?

    M.

    • Vanilka 8.11.2013 / 14:38

      To by se mi samozřejmě líbilo 🙂 Napsat knihu je můj životní sen. Jen nevím, které vydavatelství by se mnou mohlo chtít spolupracovat… Tak zatím čekám, až mě nějaké objeví 🙂

  9. Aw_MP 13.2.2015 / 20:28

    Fakt že jo!
    Může se stát, že se do Lucemburska budeme stěhovat, tak s manželem občas šmírujeme lucemburské ulice přes streetview a skoro všude jsou stažené rolety, když vidíme dům bez rolet, říkáme si, že tam asi bydlí cizinec. 😉

Zanechat Odpověď

