Žádné reklamy, prosím

V Lucembursku mi spousta věcí přijde padlých na hlavu. Třeba „nonstop“ nouzová linka, kde vám v neděli řeknou, že si máte zavolat v pondělí. Nebo když za pět minut půl dvanácté volám očnímu, abych si domluvila návštěvu, a ozve se záznamník, na kterém je namluvený vzkaz: „Pokud si chcete domluvit schůzku, zavolejte mezi půl devátou a půl dvanáctou.“ Nebo že si před svatbou snoubenci musí dojít na test, aby se zjistilo, jestli nemají tuberkulózu.

Ale samozřejmě jsou i věci, které se mi tu líbí. Jinak bych tu asi nežila. Akorát o nich tolik nepíšu. Dobré věci totiž člověku přijdou tak nějak automatické a pozastavuje se jenom nad těmi negativními.

Tak například mi přijde úžasné, že si tady spousta lidí lepí na schránky samolepku „Keng Reklammen w.e.g“. V Čechách si taky lidé lepí na schránku nápis „žádné reklamy“, „reklamy nechci“ apod. V bytových domech a panelácích to ale vypadá dost příšerně, protože každá cedulka je jiná, většinou rukou psaná barevnou fixou. A moje zkušenost z jednoho pražského sídliště je taková, že reklamy do schránky stejně dostane každý – s cedulkou nebo bez cedulky. To tady jednou za čas zřejmě nějací brigádníci z Ekologického hnutí vhodí lidem do schránky žlutou nálepku „Keng Reklammen w.e.g.“, a když si ji člověk nalepí na schránku, žádné reklamy už opravdu nedostává.

Já chtěla nálepku vylepit už dávno, ale zaprvé jsme ji neměli a zadruhé Motýl chtěl reklamy dostávat z profesionálních důvodů – aby vysledoval inzerenty, kteří utrácejí peníze jinde než v našich novinách. Většinu času všechny ty letáky a katalogy stejně mířily ze schránky rovnou do popelnice na papír, kterou tu navíc vyvážejí jen jednou za měsíc, takže je neustále plná. Když nám ve schránce jednoho dne přistála taky žlutá nálepka, trochu nekompromisně jsem Motýlovi sdělila, že ji na schránku vylepím. Neprotestoval. Hned druhý den jsem zrovna vycházela z domu, když nám pošťák házel do schránky pár obálek a taky nějakou reklamní brožuru. Upozornila jsem ho, že máme nálepku. „Aha, promiňte, nevšimnul jsem si. Hned si vás zapíšu,“ odpověděl mi a něco si poznamenal do svých papírů. A od té doby žádné reklamy nedostáváme. Až na předvolební letáky – na ty se to asi nevztahuje. (My tu totiž 20. října taky budeme mít předčasné volby.)

 

4 thoughts on “Žádné reklamy, prosím

  1. Jakub Kodym 12.10.2013 / 11:05

    V Česku to funguje taky, jsou za vhazování reklamy celkem mastné pokuty a pošta dokonce v každé obci (to by Tě mohlo pracovně zajímat) eviduje počet reklamychtivých odmácností, tedy počet neoblepených schránek, a dá se to najít na cpost.cz.

    • avespasseri 12.10.2013 / 11:12

      Pokuty? To jsem netušila. Pravda je, že u nás reklamy neháží ani tam, kde nálepka není. Před domem je taková „krabice“ a tam všechny letáky končí. Když malá potřebuje do školy obrázky ovoce a zeleniny na koláž, leták se hodí 🙂

  2. Oh My Beautiful Life 13.10.2013 / 22:00

    Naše pošťačka je slušná a lístek na schránce respektuje :-). Od známých z Rakouska vím, že tam si mohou vybírat, které letáky chtějí dostávat – mají od pošty takový zaškrkávací formulář, kde si vyberou ty svoje supermarkety, kam chodí a od kterých chtějí reklamu. A prý to funguje dobře.

  3. Lucie 19.10.2013 / 10:09

    Celou střední školu jsem si přivydělávala roznášením letáků (a byla to dřina,před Vánocemi jich bylo i 12 druhů naráz a třeba takový katalog Baumaxu byl hodně objemný) a měla jsem i ve smlouvě, že do schránek označených zákazem nesmím nic vhazovat a ani mimo schránky. Každý si sice píše na schránku nápis o zákazu, jaký chce, ale i u nás se distribuují oficiální nálepky na schránku, jsou žluté a každý se je může nafasovat na poště.

Zanechat Odpověď

