5. předsevzetí: vařit podle kuchařek

marie-claireKuchařských knih mám doma spoustu. Většinu z nich jsem dostala, jen dvě jsem si vybrala sama: kuchařku Marie-Claire Cuisine, ze které čerpám inspiraci spíš na menší rafinované pokrmy, když máme pozvané hosty na „apéro“, a knihu receptů pro miminka, k jejímuž nákupu mě inspiroval blog Kusanec.

Rozhodla jsem se, že svých kuchařských knih budu využívat častěji. Obvykle v kuchyni totiž improvizuji, a i když z toho většinou vzejdou pokrmy chutné, většinu času vařím pořád dokola to samé. Díky kuchařkám bychom mohli objevit nové kombinace chutí.

les_meilleures_recettes_bebe

S kuchařkami je jedna velká potíž: když už si konečně vyberu nějaký recept, záhy zjistím, že mi doma chybí nějaká důležitá ingredience. Nebo spíš většina ingrediencí. A plánovat dopředu, co budu který den vařit, se mi nikdy nechtělo.

Jiné řešení ale není. Dobrá organizace je základ i v tomto ohledu. Opět jsem se inspirovala na jednom blogu – tentokrát na Život není černobílý – a zjistila, že není špatné si vaření přece jen trochu naplánovat. Asi  se těžko dostanu k tomu, abych určila nějaký recept na každý den v týdnu, jak to popisuje autorka na výše zmíněném blogu. Přece jen cítím potřebu nechat prostor náhlým choutkám. A taky ráda nechám občas vařit Motýla. Ale snažím se v neděli vybrat z kuchařek alespoň dva nebo tři recepty, které následující týden vyzkouším. V pondělí chodím na nákup, koupím vše potřebné a do týdne ty potraviny zpracuji, což mimochodem také zabraňuje tomu, aby se zkazily nebo aby jim prošlo datum spotřeby.

Zatím jsem se svým novým předsevzetím spokojená. I když musím čelit různým překážkám: především když si na něterý večer naplánuju, že něco uvařím, ale Motýlek se rozhodne, že neuvařím. To pak za mě musí pokrm dodělávat Motýl, případně i návštěva, kterou zrovna máme pozvanou. Nebo když jsem v půlce přípravy a Motýl prohlásí, že měl velký oběd a k večeři by si raději dal jen salát… To opravdu potěší. Ale obvykle změní názor ve chvíli, kdy dostane jídlo na talíř a ochutná ho. Zatím se to vždycky docela povedlo.

Některé recepty jsou ale přece jen příliš složité. Především ty od Jamieho Olivera mi připadají zbytečně komplikované, když si je pročítám. To mě dokáže spolehlivě odradit. Přece jen nejsem z těch hospodyněk, které by chtěly přípravou jednoho pokrmu trávit celé hodiny. A asi nikdy nebudu.

kucharky

11 thoughts on “5. předsevzetí: vařit podle kuchařek

  1. Sedmi 9.10.2013 / 19:53

    to mi nedělej, jo, nebo budu číst blogy až do rána 😀

  2. Alizia 9.10.2013 / 20:24

    Jídla na celý týden si taky plánuju dopředu, hlavně kvůli nákupům. Jídlo se rychle kazí a už mockrát se stalo, že jsem koupila v obchodě, vše co se mi líbilo a pak jsme to nestihli ani sníst. Takže si vždycky v pondělí naplánuju, co budu zhruba vařit a jdu na to. Je to míň stresové, že nemusím vymýšlet jídlo ad hoc, co já asi tak dneska uvařím, ale mám v tom už předem jasno 🙂 Potíž jen je, když pošlu na nákup partnera a ten právě koupí spoustu „zbytečností“ a já pak musím vymýšlet nové recepty, abychom to snědli a nedokáže pochopit, že v tom mám nějaký systém 🙂

  3. Alinka 9.10.2013 / 22:04

    Jéééžiš, tohle bych potřebovala taky zanést do seznamu předsevzetí. Já jsem normálně plánovač až na půdu, ale co se kuchyně týče, je to u mě bída s nouzí. Hodně, HOOOOOODNĚ toho nechávám na manželovi a hřeším na to, že je výrazně lepší kuchař než já.
    Ale teda aspoň jeden recept týdně pro začátek bych zkusit mohla, což? 🙂
    Tak ti držím palec!

  4. avespasseri 10.10.2013 / 09:33

    Také mám období plánování. Občas. Teď zrovna ne :-)) Dokonce jsem si kdysi dávno půjčovala kuchařky z knihovny, zkoušela z nich vařit a věci, co mi chutnaly, jsem si zapisovala. Dodnes podle těch receptů občas vařím. Ale bohužel, navzdory předsevzetím, se zatím ten sešit o další recepty moc nerozrůstá. Zatím vařím spíš spontánně 🙂

  5. Blogerkka 10.10.2013 / 23:12

    Já miluju kuchařky a mám jich strašně, ale strašně nezdravě moc!!!!!!!!!!!!!!

  6. Oh My Beautiful Life 11.10.2013 / 14:16

    Podle kuchařek jsem toho bohužel moc nenavařila. Z každé tak jednu věc, od Jamieho dvě.. a to jich mám plnou polici a kupuju pořád další… Dokonce je i dostávám od manžela, i když ví, že pořád si vařím to svoje 😀
    Co se plánování týká – je to skvělá věc v rámci rodinného managementu – vědět zhruba co se bude dít, co k tomu bude potřeba.. nelítat do obchodu každý den pro jednotlivé ingredience, ušetří to spoustu času i peněz. Ale dopoledne, když chci začít vařit mi někdy vyvstane myšlenka, že bych měla chuť na něco úplně jiného než co bylo zrovna v plánu. Mám takovou tendenci měnit si plány podle sebe… takže je to pak všechno jinak a maso putuje do mrazáku a ze zeleniny je jiné jídlo 😀 Plány mám pro to, abych je porušovala! :-)))

  7. kusanec | baby blog 15.10.2013 / 19:17

    Jé, jsem ráda, že jsem tě inspirovala ke koupi kuchařky pro děti. Doufám, že jsi s ní spokojená. Zatím to není žádná velká kulinařina, ale aspoň mám systém, kterým se při zavádění potravin řídím. Názorů je totiž skoro stejně jako maminek a po většině z nich děti prospívají, takže jsem dospěla k názoru, že je jedno, který postup zvolím. Jen je potřeba si jeden vybrat a s klidným svědomím se ho plus mínus řídit.

    My jsme si z návštěvy nedaleké tržnice udělali sobotní rituál. Vždycky si rozmyslím pár jídel, na které možná následující týden dojde (píšu možná, protože jak to vypadá, moje domácnost je dost podobná té tvojí). Taky nerada jídlem plýtvám, ale s miminkem a zaměstnaným mužem na plány spoléhat prostě nejde.

    Kuchařek mám taky hodně, ale inspirci ráda hledám i na stránce časopisu Food&Wine / http://www.foodandwine.com/. Recepty se dají hledat podle ingrediencí, chodu, sezóny, obtížnosti a pár dalších kategorií. Některé jsou od známých šéfkuchařů a většina je doprovozena krásnými fotkami, které mě pak k vaření motivují.

    Držím palce, ať se ti předsevzetí daří dodržet!

  8. Hajinka 28.11.2013 / 21:37

    Ja mam taky doma spoustu kucharek, ale cim dal tim hresim na internet. Kdyz chci zjistit recept, jdu automaticky na net a najdu si dva tri, nejlepe i s komentari od lidi, jestli se to povedlo nebo ne. Pak si vetsinou vyberu „svoji verzi“ 🙂 a uvarim (upecu to). Ty nejlepsi jdou pak do me kucharky a rada se k nim vracim. Co se mi ale osvedcilo a rada z nej varim, jsou me stare cisla casopisu Apetit (ted uz jen Apetit online).

Zanechat Odpověď

