Svatba v lucemburském podání

Děkuju vám za všechna blahopřání a milé vzkazy, které jste mi nechali (nebo spíš nechaly) jako reakci k minulému příspěvku.

Rozhodla jsem se vytvořit tenhle „dodatek“, abych odpověděla na dotaz blonďaté Dity ohledně změny příjmení a vytvořila reportáž o lucemburských svatebních zvycích, jak si přála Sedmikráska.

V Lucembursku si nevěsty ponechávají svoje dívčí jméno. Manželovo příjmení sice používat můžou a často jim tak lidé říkají, ale pro úřady, banky, zdravotní pojišťovnu a podobné instituce zůstávají evidované pod svým původním jménem. A to také mají napsané v osobních dokladech.

Pro mě bylo toto zjištění velkým zklamáním. Se svým příjmením jsem si v dětství i v dospělosti vytrpěla svoje. Ve škole se mi posmívali, což mi bylo celkem jedno, ale vadí mi, že ho Francouzi neumějí správně vyslovit a jeho zkomolenou formu považují za mé křestní jméno. Takže jsem se docela těšila, až ho nahradím mezinárodnějším a hlavně nic neznamenajícím příjmením svého Motýla.

A ono to půjde, jenom pro to budu muset ještě něco udělat: nechat lucemburský oddací list opatřit apostilou, potom ho nechat přeložit do češtiny, udělat si s Motýlem výlet na českou ambasádu do Bruselu, kde podepíšeme dohodu o užívání společného jména. Pak počkáme asi 2 měsíce a pojedeme do Bruselu znovu vyzvednout si český oddací list. Ten zase nechám přeložit do francouzštiny a odnesu ho na radnici, kde si zapíšou moje nové příjmení. Ještě nevím, jestli o něm budou potřebné instituce informovat oni nebo to budu muset udělat já. Spíš počítám s tou druhou variantou. Taky bych se potom měla vydat do Čech (údajně ve lhůtě 2 týdnů po obdržení českého oddacího listu – ehm!) , abych si zažádala o novou občanku. Ale to jsou detaily, kterými se budu zabývat později.

Co se týče lucemburských svatebních zvyků, nic o nich nevím. My měli svatbu spíš českou-francouzskou, ale žádné rozbíjení talířů, společné krájení dortu nebo vzájemné krmení knedlíčkovou polévkou se nekonalo.

V Lucembursku se civilní obřad musí konat na radnici v místě bydliště novomanželů. Není  to tedy jako v Čechách, kde oddávající přijde na místo, které si ženich s nevěstou zvolí – třeba nějaký zámek nebo palouček v lese. Naše radnice sama o sobě nevypadá nijak romanticky – je to taková moderní budova. Navíc v centru našeho městečka zrovna probíhá rekonstrukce celého centra, takže před radnicí je staveniště, hroudy hlíny a bagry a buldozery (pořád nevím, jaký je v nich rozdíl, ale Motýlek mi to za pár let určitě vysvětlí).

Ani samotný obřad neprobíhá jako u nás. Je to docela rychlovka. Sice mi udělalo radost, že nás oddával sám starosta (a ne některý z jeho zástupců) a že si připravil žoviální řeč a vtipkoval s námi, ale myslím, že naši svatební hosté z toho nic neměli, protože mluvil spíš k nám dvěma vepředu a vzadu nemohlo být nic slyšet. A ačkoli se starosta asi opravdu snažil, nepodařilo se mu ten obřad protáhnout déle než na pár minut. Víc času nám pak zabralo podepisování mnoha kopií různých dokumentů, což pro svatebčany opět bylo trochu nezáživné.

Po obřadu připravila radnice šampaňské k přípitku a chvíli jsme v jejích prostorách mohli konverzovat s hosty. Pak jsme se šli ven vyfotit, přičemž se náš fotograf (Motýlův bratranec) snažil vynechat ze záběrů ty bagry a buldozery. A pak jsme se přesunuli do restaurace, kde proběhla slavnostní večeře spíše ve francouzském stylu.

Takže tak 🙂 Já si vždycky přála malou a jednoduchou svatbu, dokonce by mi nevadilo vdát se jen ve dvou někde na dovolené v tropech. Byl to spíš Motýl, kdo to trochu nafouknul, protože chtěl pozvat příbuzenstvo, ale naštěstí to pro mě zůstalo v hranicích únosnosti. Nikdy jsem neměla ambici, že by můj svatební den měl být nejkrásnějším dnem mého života. Ale nakonec to byl velmi příjemně strávený den, který jsme si hezky užili a na který budeme mít pěkné vzpomínky.

5 thoughts on “Svatba v lucemburském podání

  1. Jak to vidí blondýna 5.10.2013 / 14:14

    Děkuji za vysvětlení 🙂 Vůbec mě nenapadlo, že se to jinde dělá jinak! Docela bych to brala, nechci se svého jména za žádnou cenu vzdát, za prvé kvůli jménu samotnému, které je dost neobvyklé s dlouhou historií, za druhé proto, že s jiným jménem bych se už necítila být sama sebou. A to pánové dost těžko chápou… Asi se budu muset přestěhovat 🙂

  2. avespasseri 5.10.2013 / 19:45

    Na té změně jména mě nejvíc prudilo právě to papírování. A třeba to, že jsem si před svatbou vyřídila nový řidičák (myslela jsem, že musím, že už mi vyprší platnost) a tak mám sice nový řidičák ale na staré jméno. A oni prý za to dávají pokuty? No mě to trápit nemusí, beztak zatím neřídím…
    Takže bych si klidně nechala vlastní jméno. Zvykla jsem si na ně, ale například nedávno mě tak oslovila paní ředitelka ve školce a mě to úplně zarazilo. Jsem zvyklá ho vidět, jsem zvyklá se tak podepsat, jsem zvyklá se tak představovat… ale nějak nejsem zvyklá, aby mě lidi tak oslovovali. Prostě to nejsem já.
    Jo a můj zážitek ze svatby? Přijeli jsme do kostela a museli jsme čekat, až policie vyřídí krádež peněz z kasičky 🙂 Manžel je z Moravy a svatbu v kostele si přál, jezdil kvůli sedánkám s knězem přes 200 km do Čech, mně se musela vyřizovat výjimka, neb nejsem křtěná. Ale ve městě to byl velký zážitek, svatba v kostele se u nás nevidí :-))

  3. Alinka 6.10.2013 / 17:05

    Vanilko, dodatečně gratuluji a přeji Vám oběma krásné a spokojené manželství!
    My se brali jen se dvěma svědkyněmi, manželem jedné z nich, který natáčel, jejich ročním synem a fotografem. Navíc to bylo tajně, takže tak trochu dobrodružství ;). A byl to nádherný den, který jsme si užili jen a jen podle svého a pro sebe.

  4. vimneok 6.10.2013 / 18:49

    ty jo na to papirovani bych teda nemela nervy… to je masakr…
    pamatuju si, jak jsem puvodne taky chtela svatbu jen my dva a svedci… no nakonec tam bylo o dost lidi vic… ale bylo to taky krasne…
    Kdyz tak o tom premyslim, neni nahodou v EU nejaka domluva o uznavani dokladu a dokumentu?

Zanechat Odpověď

