3. předsevzetí: telefon více používat k telefonování a méně k hraní

O svém třetím předsevzetí píšu se zpožděním, protože mi jeho plnění zabralo více času, než jsem čekala. Chtěla jsem se zbavit dalšího svého zlozvyku spojeného s moderními technologiemi.

Před časem jsem tu pěla ódu na iPhone. Je pravda, že se stal nepostradatelnou součástí mého každodenního života. Příliš nepostradatelnou. Jsou v něm seskupené moje soukromé i pracovní kontakty, e-maily, moje virtuální identita na různých sociálních sítích, můj blog, blogy ostatních, aktuality z dění ve světě, upomínky, seznamy úkolů a různé poznámky, dokonce moje bankovnictví atd. V podstatě bych bez mobilu byla ztracená. To mi vadí méně než to, kolik mi tím pádem používání mobilu zabírá času. A tenhle „ztracený“ čas jsem se rozhodla získat zpátky.

Dnešní mobilní telefony jsou opravdu užitečné. A jestliže se mi nepodařilo splnit svoje předsevzetí hned minulý týden, bylo to proto, že jsem řešila pár skutečně důležitých problémů a mobil mi v tom byl velice nápomocný. Umožňuje mi vyhledávat informace a zároveň se věnovat něčemu jinému (o tom zase někdy příště), ať už je to kojení, vaření nebo třeba čištění zubů, když na to přijde. Na druhou stranu snadno sklouznu k tomu, abych se zdržovala činnostmi, kterými bych se jinak v tu chvíli nezabývala – třeba pročítáním blogů nebo brouzdáním na Facebooku. A v tomto momentě dochází k výrazným ztrátám mého drahocenného času.

Všimla jsem si také, že některé dny vůbec netelefonuju, a přesto je baterie večer úplně vybitá. To o něčem asi taky vypovídá.

A taky si uvědomuju, že pokud nechci, aby se z mého dítěte stal závislák, nesmím mu dávat špatný příklad. Děti kopírují to, co dělají rodiče. Pokud dítě vidí své rodiče od rána do večera dřepět u počítače nebo si „hrát“ s mobilem, přijde mu to normální a bude potom těžké mu vysvětlit, že on to dělat nemá. Určitě bude lepší, když si vryje do hlavy obrázek své maminky s knížkou než maminky s mobilem.

Minulý týden jsem si tedy nedokázala pomoct a stále s mobilem něco řešila, vyhledávala informace a přeposílala je dál. Tento týden už jsem daleko disciplinovanější. Snažím se používání mobilu omezit. Lépe řečeno snažím se omezit „hraní si“ a víc ho používat k tomu, k čemu je původně určen: k telefonování. A konečně jsem vyzkoušela telefonování se sluchátky, díky kterým mám volné ruce na tlačení kočárku.

Abych svou odvykací kůru dovedla do vyšší dimenze, zkusila jsem se jeden den zcela obejít bez připojení k internetu, ať už je to přes počítač nebo přes mobil. Několikrát za den jsem měla „tik“ – třeba najít si v odeslaných e-mailech recept, který jsem poslala kamarádce a chtěla jsem ho použít. Ale včas jsem se zarazila a řekla si, že to počká do zítřka. Den bez internetu se mi nakonec moc líbil. To svrbění a tiky mě postupně přešly a zůstal příjemný pocit „volnosti“. Byla jsem ten den mnohem méně nervózní a neměla jsem žádné výčitky svědomí z toho, že ztrácím drahocenný čas a že se dostatečně nevěnuju Motýlkovi. Ten den jsme byli dvakrát na procházce, hodně jsme si hráli a různě „cvičili“ (tedy hlavně Motýlek) a upekla jsem koláč.

Rozhodla jsem se, že den bez internetu zavedu každý týden.

3 thoughts on “3. předsevzetí: telefon více používat k telefonování a méně k hraní

  1. avespasseri 19.9.2013 / 21:25

    Den bez internetu? To jsi dobrá. I když já byla pár dní bez internetu v mobilu před nedávnem také zcela dobrovolně a dost jsem si to užívala… zresetoval se mi mobil a s ním (tedy kromě 1000 fotek) zmizela všechna nastavení. Než jsem opět nastavila, prožila jsem několik dní, kdy jsem nechodila s mobilem jak s trikodérem ve Star treku. Znáš to? Takový ten přístroj, co tam pořád nosí v ruce a koukaj při chůzi do toho. Na pokyn své dcery už odkládám i noviny, nebo jakékoliv jiné čtení, u snídaně. Když jí pořád říkám, že u jídla se nečte a nekouká na televizi… tedy nemělo by??? U televize mě moc nevidí, s mobilem a u počítače pořád. Taky nic moc. A to nemám v mobilu hry a ani chytrý mobil nemám, jen přístup na základní funkce internetu, žádné velké vychytávky. Teď jsem objednávala jeden záložní ke svému tarifu a zas jsem objednala primitivní Nokiu. Hry ale už roky nehraju a tak snad se tohle ode mě nenaučí… už začala o jednu žebrat, ale mě stačí, že má náběh na závislost na televizi a DVD… k počítači ji víceméně nepouštím vůbec. Ale bohužel zjistila, že existuje youtube a tam je spousta zajímavých věcí 🙂

  2. vimneok 20.9.2013 / 10:51

    to te obdivuju teda… ja jsem schopna bez netu fungovat jen v cr, kdyz nejsem v takove izolaci jako tady…

  3. Alinka 20.9.2013 / 22:27

    Vanilko, máš můj obdiv! Já jsem na tom úplně stejně. Jak vůbec nesledujeme televizi a počítač zapínáme jedině, když děti spí, tak mám přes den strašný informační deficit a furt brousím po netu. Snažím se k tomu využívat chvilky, kdy se děti zrovna zabaví samy a nevšímají si mě, ale stejně :(. Den bez netu dám, když nejsem doma (třeba na táboře mi to vůbec nepřišlo). Ale jakmile třeba venku leje a já jsem s těma dvěma příšerkama celý den sama mezi čtyřma stěnama, tak je mobil můj nelepší kamarád (((.

Zanechat Odpověď

