Život na jihu

První dva týdny prázdnin jsem si stěžovala na vedro. S nadějí jsem každý den sledovala předpověď počasí a doufala, že přijde aspoň malé ochlazení nebo deštík. Nedočkala jsem se. Každé ráno, sotva otevřu oči, vidím modrou oblohu a zářící slunce, díky němuž se rtuť teploměru velmi rychle vyšplhá nad třicet stupňů. První dva týdny jsem se těšila domů – a nejen kvůli tomu počasí. To jsem nikdy předtím o prázdninách nezažila. Letos mi ale připadalo, že doma máme s Motýlkem větší pohodlí, a těšila jsem se, až zase budu mít všechno po ruce a až bude každá věc na svém místě.

Mezitím jsem se v našem prázdninovém ubytování pěkně zabydlela. Jednotlivé věci našly své místo, takže je mám po ruce. A hlavně jsem si zvykla na to teplo. Původně jsem si myslela, že se o pár stupňů ochladilo, ale vypadá to, že se můj organismus prostě přizpůsobil. To je důležité zjištění! Díky němu se můžu zamýšlet nad tím, jaké by to bylo, kdybych žila na jihu.

To je taková moje prázdninová nemoc: mou pozornost nelákají překrásné hotely, nazdobené restaurace a obchůdky se suvenýry, ale obyčejné, leckdy trochu oprýskané bytové domy, ve kterých podle mě žijí „normální lidé“. Představuju si, jaké by to bylo, kdybych byla jednou z nich. Kdybych bydlela tamhle v tom okně, jak by asi vypadal můj život? Jak bych vypadala já? Kde bych pracovala? Měla bych děti? Jak by vypadal můj všední den?

Zajímavé je, že tohle moje „snění o životě obyčejné ženy z jihu“ mi připadá velmi exotické. Jenže přesně takhle exotická se mi zdála celá Francie, když jsem ještě žila v Čechách. Dokonce i Lucembursko. Přitom můj vlastní „život obyčejné ženy“ mi dnes vůbec exotický nepřipadá. Realita je zkrátka vždycky trochu jiná. A i když dosáhneme toho, o čem jsme snili, už nám to potom nepřipadá tolik zajímavé.

O jedné věci jsem ale stále ještě přesvědčená: že lidé na jihu nutně musí mít všeobecně lepší náladu. Ono je to totiž daleko příjemnější, probudit se do sluncem prozářeného rána (když už si člověk zvykne na to vedro :-)), než nastartovat svůj den pod těžkými šedými mraky. A tady na Azurovém pobřeží vládné jakési mikroklima, díky kterému je tu hezky skoro pořád. Zajímalo by mě, jestli si to ti lidé, kteří tu žijí, uvědomují. Někteří možná ano. Rozhodně třeba ten pán, kterého jsme dvakrát potkali nedaleko našeho pronajatého domu a který nám poradil, kam na výlet. Nedokážu odhadnout, kolik mu mohlo být. Na první pohled vypadal jako stařeček – asi hlavně kvůli hustému bílému plnovousu. Ale když jsem se na něj zadívala pozorněji, konstatovala jsem, že v obličeji neměl skoro žádné vrásky a jeho pohled byl plný energie. A tenhle pán nám řekl: „My tady máme obrovské štěstí. Takhle krásně je tu celý rok. A když v září turisti odjedou, jaký tu je klid! A i v zimě je tu pořád takhle. Sice je chladněji, ale obloha je pořád takhle modrá. Máme moře, máme slunce, máme víno a do hor na lyže je to  taky kousek.“

Domů už se netěším.

 

 

11 thoughts on “Život na jihu

  1. avespasseri 22.8.2013 / 23:10

    Těžko říct. Neříká se, že seveřané mají větší počet sebevrahů… to kvůli tomu sychravému počasí a málo slunce? Pamatuju si, že v Norsku, když jsem tam bydlela týden u norských studentů během studentského festivalu, mě překvapilo, že maj v kuchyni svícen a ten každé ráno u snídaně zapalují. Tvrdila mi, že je to norský zvyk. Nevím. Když já žila na jihu (v Egyptě, studovala a pak i pracovala jako průvodkyně) měla jsem pocit, že jsou všichni nějak v pohodě a dobře naladění. Rozesmátí a snadno roztančitelní. Když jsem tam byla naposledy před dvěma, třema rokama, během ramadánu, tak po celodenním hladovění a žíznění se známí z práce… známí z práce mého známého :-)) (měli domluvený společný iftár – první jídlo po půstu) pustili do zpěvu a tance. Tleskali, zpívali a tančili. A bez alkoholu vážení :-)))))) I když já, kdybych se konečně mohla najít, taky bych snad začala tančit :-))))

    • vimneok 23.8.2013 / 09:39

      slunce s tim urcite souvisi… jsem na nas tady na Severu zvedava…
      uzivej slunicka a more, dokud muzes 🙂
      btw dobry preklep v te posledni vete 😀

      • avespasseri 23.8.2013 / 09:40

        Jo, jo. Všimla jsem si toho, když jsem to odklepla :-))))

      • Vanilka 23.8.2013 / 12:53

        Já ten překlep nějak nevidím. Kde?

      • Vanilka 23.8.2013 / 12:54

        Aha, v komentáři. Já ho hledala v článku 🙂

      • vimneok 23.8.2013 / 20:19

        u tebe ne, v komentari aves 🙂 posledni veta

  2. Berylka 23.8.2013 / 12:51

    Super, od septembra sa na juh stahujem 🙂 Len to teplo bude urcite neprakticke pri vybavovani vsednych veci, behani po meste, atd. Je to super na prazdninach ale skvarit sa kazdy den, to uz bude tazsie.

    • Vanilka 23.8.2013 / 18:12

      Taky jsem si říkala, že pracovat v tomhle vedru musí být náročné. Zároveň se mi ale doopravdy zdá, že se na to dá zvyknout.

  3. Oh My Beautiful Life 25.8.2013 / 12:10

    Tomu pánovi rozumím – těší se až odjedou turisté a mají konečně klid na svůj život a nikdo je neotravuje, neplní jim jejich kavárny atd. 🙂 Taky to na jihu miluju. Mně stačí odjet na jih k nám na Moravu a hned je mi líp. Ale taková Itálie… to je zase můj sen o jihu 🙂

    • Vanilka 25.8.2013 / 12:24

      Ano, pán se těší určitě i na to, až nebude muset v supermarketu stát nekonečnou frontu na pokladnu a až nebude muset vzdálenost 15 km v autě překonávat hodinu a půl. Úplně ho chápu a mám velkou chuť se na Azurové pobřeží příště vydat v květnu nebo koncem září. Úplně cítím tu klidnou a pohodovou atmosféru začátku/konce sezóny. Škoda že v práci musíme dodržovat tu kolektivní (srpnovou) dovolenou.

      • avespasseri 25.8.2013 / 14:17

        Když už jedeme k moři, vždycky jsme to plánovali na začátek září. Nemám ráda davy lidí u vody a u památek. Nikdy si to tak neužiju. Nejradši mám, když mám aspoň trochu dojem, že nejsem jako turista, ale jako místní a zažívám tu atmosféru neturistickou. Letos s ohledem na nástup malé do školy jsme jely pro změnu koncem června 🙂 Když jsme začátkem července odjížděly, znatelně to tam zhoustlo :-)))

Zanechat Odpověď

