Omezená životnost

Můj počítač je po operaci. Pokud se procesor nazývá srdcem počítače, harddisk by mohl být jeho mozkem. Řekněme tedy, že měl nádor na mozku.

Odvezla jsem ho tam, kde byl před dvěma a půl lety zakoupen. Vysvětlila jsem, že je už nějakou dobu čím dál pomalejší. Nejdřív to začalo při prohlížení internetových stránek, z čehož jsem soudila, že jsem někde chytla nějaký virus. Potom se zpomaloval i při spouštění různých programů (u Macu se jim říká aplikace) a nakonec i při samotném zapínání. Naposled zůstalo úvodní nakousnuté jablíčko na monitoru viset asi tři hodiny a dál jsem se přes něj nedostala.

Pan prodavač/servisman slíbil, že provedou podrobný průzkum a zavolají mi, zda se počítač dá opravit a kolik to bude stát. Vzal si ode mě zálohu 70 eur, která později bude odečtena z opravy nebo z koupi nového počítače – asi v případě, že by oprava byla tak drahá, že by se mi vyplatilo rovnou koupit počítač nový. Trochu mě to zarazilo.

Jak jsem řekla, svůj milovaný MacBook Pro vlastním dva a půl roku. Většinu toho času jsem s ním byla víc než spokojená – řekla bych dokonce nadšená. Už dlouho jsem předtím toužila po Macu, ale kdybych si ho kupovala sama, zřejmě bych si pořídila takový ten bílý umělohmotný „základní“ model. Motýl mě ale jako obvykle rozmazlil a koupil mi tenhle „pokročilý“ kousek, který byl jistě ještě mnohem dražší. Naivně jsem si myslela, že cena odpovídá kvalitě značky Apple a že mi tedy vydrží dlouhou řadu let. A taky jsem to panu prodavači řekla: takový počítač by snad měl mít životnost delší než dva a půl roku!

A víte, co mi odpověděl? Že on sám je náročný uživatel, takže pro něj jsou dva a půl roku naprosté maximum. Pro normálního uživatele to je prý tak tři nebo čtyři roky, než se kupuje počítač nový.

Znechucená konzumním přístupem už jsem se připravovala na nejhorší. Nakonec se můj počítač povedlo spravit, ale na jak dlouho? Jasné je, že příště se opravdu omezím na ten nejzákladnější, tedy nejlevnější model, protože jestli je pravda, že si pak za tři roky budu muset koupit nový, žádná větší investice se nevyplatí.

macbook

11 thoughts on “Omezená životnost

  1. marcela novakova 3.7.2013 / 11:30

    Milá Vanilko, řeším zde v Irsku stejný problém, i když trošku to mám jinak.Před týdnem mi můj ACER počítač kleknul a zmizelo absolutně všechno.Byl to pro mne šok,hýčkala jsem ho, čistila pravidelně nejen fyzicky ale i disky každou neděli, nechodím na žádné prapodivné stránky a pod.Za opravu jsem dala 140 eur.Když se mne ptal člověk, který jej opravoval, jak ho mám dlouho a řekla jsem ,že pět let, koukal se na mne jak na blázna.ale já nebyla vychovaná tak, abych každý rok pořizovala věc novou,jen proto, že je na trhu lepší,výkonější model.Možná jsem blázen ale už výměna operačního systému mne rozhodila a bojuji s ním.Zvyk je železná košile…Podobně to mám s telefonem,co jsem tady,sedm let mám pořád stejnou nokii,sklapovací,bezdotykovou a taky žiju.Všichni v okolí mají nejméně padesátý telefon za stejnou dobu.Možná jsem nemoderní, možná vážně blázen,ale prostě si myslím, že nepotřebuji měnit počítač jen pro to,že je jakoby starý.A to ten můj stál tehdy možná třetinu ceny Tvého počítače,přesto bych byla ráda,kdyby mi ještě nějakou dobu sloužil.nedávno jsem četla,že dnes se věci vyrábí tak, aby, když se porouchají, je nešlo opravit,ale musely se koupit nové.to se mi nelíbí….protože ceny by tomu měly odpovídat a tak to není.

    • Vanilka 3.7.2013 / 13:51

      Ano, viděla jsem v TV reportáž o tom, jak se například do televizí Samsung (taky doma jednu máme) dávají schválně součástky, které jsou vlastně předurčené k tomu, aby se za pár let porouchaly. A oprava pak stojí tolik peněz, aby si lidé raději rovnou koupili nové zboží.

      Ten prodavač přirovnal počítač k autu. Řekl, že pracovat na 5 let starém počítači je jako jezdit s 15 let starým autem. Že takové auto už třeba nemá ABS a jízda s ním je obtížnější a méně bezpečná. A že takový harddisk se musí měnit stejně jako brzdové destičky.

  2. Aves passeri 3.7.2013 / 11:50

    Také jsem asi divná a mám horší mobil nez vetsina Egyptanu:-)ale telefonuje,smskuje,foti a na net se take dostanu.Take jsem slysela,ze dnes vyrabeji elektroniku na jedno pouziti.problem je,ze ja bych si treba byla nechala svuj sest let stary acer,ale jeho hardware a software neutahl soucasne naroky.holt elektronika strasne starne.

  3. Martina 3.7.2013 / 12:23

    Souhlasím s vámi, dámy.
    Mám notebook starý 7 let a poslední dva roky dost zkomírá a nebýt změny mého životního stylu, musela bych ho už dávno vyměnit za nový. Pečovala jsem o něj podobně jako Marcela, ale svět (i ten softwarový) se vyvíjí rychleji a chudák stařeček notebook to nezvládá. Budu si muset pořídit nový. Děsím se toho. Kolem mě je sice spousta chlapíků, co pracují v IT, ale i jejich názory se diametrálně liší. Jeden to mě hučí, že Apple je to pravé. Druhý zase vychvaluje Linux (což samozřejmě s Applem jaksi není kamarád). Třetí zavrhl notebooky hromadně a doporučuje stolní počítač.

    Nemám ráda nakupování věcí a vůbec už ne těch, kterým nerozumím. Takže také chci vybrat něco na spoustu let. A to je dnes staromódní 😦

    Martina

    • Vanilka 3.7.2013 / 13:57

      Já jsem si na Apple velmi rychle zvykla. Práce s ním je o tolik rychlejší, snadnější a pohodlnější! Od té doby v kanceláři vždycky rostu a vztekám se nad tím, jak je můj firemní počítač pomalý, jak se pořád kouše a jak jsou ty Windowsy nedomyšlené. A i přes tu moji nedávnou poruchu jsem musela zase Apple pochválit za to, že vymyslel Time Machine. Díky tomu jsem měla všechna data zazálohovaná a potom jsem nemusela nic složitě kopírovat z externího disku na harddisk. Prostě jsem párkrát klikla a všechno v mém počítači bylo v naprosto stejném stavu jako před opravou.

  4. Jirka Zeman (@jirkazeman) 3.7.2013 / 13:00

    Hodnota Apple zařízení je v tom že vydrží, NENÍ nutné měnit jako v případě PC každý 3 rok, prodavač je blbec … já mám model MacBook Pro 2006 !!! http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MacBook_Pro.jpg

    A bez problému – 2x na vyčištění, ano baterka vydrží max. 1 hodinu (ano pokud bych si koupil novou asi by zase šlapala), ale jinak vše ok, upgrade software v pohodě, podle mě chtěl prodat nový kousek …

    • Vanilka 3.7.2013 / 13:53

      Taky si myslím, že jeho zájem je hlavně prodávat nové zboží, ne opravovat to staré. Těší mě ale, že vám váš MacBook drží už tak dlouho. To je povzbuzující!

  5. Frogie 3.7.2013 / 13:53

    Milá Vanilko, musím Vám říct, že toto je naprosto normální a už o tom bylo mnoho napsáno a natočeno. Dnešní elektronika je dělána tak, aby vydržela max. 5let… a proč? No samozřejmě protože budeme muset koupit novou, která firma by také vydržela, kdyby jejich výrobky stáli lidem doma 20 let, jako to mu bylo dříve? Dnes jsou ceny elektroniky relativně nízké, takže se jí nevyplatí dělat kvalitně a na dlouhá léta… Nakonec jsem toho zářným případěm – můj přítel si ze mne neustále dělá srandu, že jsem ničitel veškeré elektroniky – bohužel realita je taková, že na pc a telefonu sedím denně více než několik hodin a tak je jasné, že všechny součástky dostávají pořádně zabrat.

    V roce 2010 jsem si za neuvěřitelných 14.000,- zakoupila HTC Touch Pro 2, tehdy jeden z top telefonů, co u nás byly na trhu. Za rok a půl se mi začal sekat software, následně začaly vrzat výjezdové kolejničky, až přestala klávesnice dotahovat úplně a spodek telefonu jaksi plandal, tak jsem telefon hodila na aukro za tuším 1.500,- (nový se tehdy pohyboval okolo 7.000,-) a za tuto cenu se mi ho podařilo asi po měsíci prodat. Následně jsem si koupila Blackberry Torch za cca 15.000,- (nepamatuji přesně, byl dotovaný k tarifu), ten mi odešel letos na jaře – přestal pomalu ale jistě svítit display a to samé co se mi stalo u HTC se mi stalo i Torche… opět začaly vrzat plasty a klávesnice šla velmi špatně vytahovat, takže jsem jej prodala dokud byl ještě v docela dobrém stavu za cca 2.500,- (pořizovací cena je dnes okolo 10.000,-. Po dvou zkušenostech se stejně rozbíjejícíma se qwertz klávesnicema jsem odmítla kupovat další a tak jsem sáhla po TOP smartphonu Samsungu Galaxy s3, mám ho od jara a po té kraťounké době se mi občas stane, že displaj svítí tak jasně, že žlutá se stává bílou a černá šedivou… někdy naopak je zase tak tmavý, že na něm nejde skoro nic přečíst…. Jo a za tento telefon jsem dala opět 15.000,- zatím ale funguje až začne opravdu často zlobit, po prvé využiji reklamační oddělení, jelikož u BB i HTC nebylo co reklamovat – opotřebení normálním používáním… :-/

    Zkrátka… dneska se nevyplatí kupovat drahé věci, když jsou nové na trhu, ale počkat si, až jejich ceny trošku opadnou a koupit je poté, nebo se na to vyprdnout, sáhnout po něčem levném, co pak nebude tolik mrzet, když se rozbije….

    A co se týče Jablka, tak pokud se rozbije iPhone (trojkový, u 4. a 5. řady už netuším), tak dostanete rovnou nový, nikdo se s opravou neobtěžuje, jelikož jejich výrobní cena je pár centů a oprava by stála tisíce… a tak prostě kus za kus… Hrozná doba

    • Oh My Beautiful Life 3.7.2013 / 22:36

      O tech „kazitkach“ v elektronice jsem taky slysela a docela me to stve. Specialne u notebooku to nastavovani prostredi, profilu a pripojeni. U me to vypada jeste tak na rok s mym vaio a pak uz pujdu do jablicka. Manzel ma taky macbook pro a je nadseny. Kazdy vecer se to samo zalohuje, je lehoucky, krasny. Pred rokem mu menili klavesnici, protoze si do ni vylil kakao 🙂 jinak bezi bez problemu.
      Tak drzim palce at uz je notas v pohode! 😉

  6. Heli 4.7.2013 / 09:21

    Milá Vanilko, na jednu stranu s vámi dost soucítím a štve mě, že je dnešní elektronika opravdu dělaná jen na pár let, na stranu druhou mě překvapuje, že vás to překvapuje :-).

    Jak bylo napsáno výše, nemyslím si, že po dvou letech je nutné notebook zahodit do koše – pokud nejste programátor či grafik nebo někdo, kdo potřebuje top technologii – je však jasné, že dnešní elektronika není dělaná tak, aby vydržela až do smrti ( s nadsázkou – myšleno dlouhé roky). Pokud někdo řeší penize a vysoká částka za top model je pro něj problém, vyplatí se podle mě koupit něco levnějšího a uspořené peníze dát do nějaké důležitější/dlouhodobější investice.

    Tak to třeba řeším já, manžel mi taky „nutí“ dražší modely, ale protože notebook fakt po max třech letech měním a ty peníze pro nás částečně hrají roli, přijde mi to úplně zbytečné (a navíc nic top nepotřebuju), radši za ty peníze cestujeme po světě. Je mi to tedy trochu proti srsti, být takhle konzumní, na druhou stranu, přijde mi, že to moc jinak ani nejde

  7. tokijskadomovnice 9.7.2013 / 08:57

    Je to otrava. Nebaví mě kupovat si stále nové věci. Kdysi jsem měla také Macbook, ale v Apple store mě pokaždé tak vytočili, že už jsem od Apple úplně odešla. Nějak mi ten věčný úsměv zaměstnanců a jejich ujišťování, že s tím už nic nejde udělat, začlo lézt na nervy….

Zanechat Odpověď

