Lucemburské zahrady

Ne, nehodlám psát o pařížském parku, ale o zahrádkách, které mají Lucemburčani u svých domků.

Existuje mnoho věcí, kterým bych se ráda věnovala, ale nedokážu se k nim odhodlat a vymlouvám se, že nemám dost času. Zároveň si uvědomuju, že pokud si ten čas nenajdu letos, nenajdu si ho zřejmě už nikdy. Leda v důchodu. I když znám i důchodce, kteří odkládají věci na později, až budou doopravdy staří…

Mezi tyhle věci patří například napsat knihu, naučit se pořádně hrát na klavír a na saxofon (určité základy hry na oba nástroje jsem sice už získala, ale zdaleka to neodpovídá mým představám), přečíst si klasické romány jako Anna Karenina nebo Kouzelný vrch anebo také zahradničit.

Na zahradničení mě neláká proces, ale výsledek. Hrabání v hlíně mě nikdy nijak zvlášť nepřitahovalo. Nebyla jsem k tomu vedená. Vlastně zahradničit neumím. Nevím, jak na to. Loni jsem na sebe byla velice pyšná za to, že jsem úplně sama zvládla koupit sazenice muškátů, hlínu a dva truhlíky, a doma pak muškáty do truhlíků zasadit a vystavit na balkón. Dokonce jsem bez Motýlovy pomoci vypěstovala i pár rajčat a taky tymián a kopr. Teď mě tak napadá, že jsem o tom už určitě psala. Nicméně vytvořit rozkvetlou zahradu bych sama nejspíš nedokázala, protože prostě netuším, jaké podmínky jaká kytka potřebuje, kdy kvete, jakou hlínu na ni použít a jak ji vlastně zasadit. Určitě se to dá někde dočíst, ale to bych musela být opravdu hodně motivovaná a mít moře času.

Ostatně vždycky se mi líbily rodinné domky s velmi jednoduše upravenou zahrádkou: hezky zelený, posekaný trávník mi připadá velmi estetický a naprosto by mi stačil ke štěstí.

Tenhle týden jsem při jedné procházce s kočárkem objevila čtvrť, ve které mě zaujaly právě zahrady kolem domků. Obdivuju majitele těchto domků za to, že zahradničení věnují určitě mnoho času. Anebo peněz – možná si na úpravu exteriéru někoho najímají.

Samozřejmě mě hned napadlo o tom napsat na blog a ty domky si za tímto účelem vyfotit. Bála jsem se ale, že na mě z některého z nich vyběhne majitel a nařkne mě z toho, že si vyhlížím objekty vhodné k vyloupení. Ano, takhle paranoidní já dokážu být. Jenže kromě zahrad jsem si při svých procházkách s kočárkem všimla také toho, kolik lidí (a nejen v důchodovém věku) se i ve všední dny potlouká doma. Skoro to vypadá, že obyvatelé našeho lucemburského předměstí nechodí do práce.

Raději jsem se pokusila vyhledat ilustrační obrázky na internetu. Bohužel bezúspěšně. Zdá se, že navzdory mému dosavadnímu přesvědčení má Lucembursko přece jen nějaký svůj styl. A tak jsem se dnes do oné čtvrti vydala znovu a pár fotografií na telefon přece jen pořídila. Bojím se ale, že dostatečně nevystihují moje okouzlení. Byla jsem totiž značně ve stresu, takže jsem fotky dělala rychle a pokud možno nenápadně (nikdo není nápadnější než ten, kdo se snaží být nenápadný) a pořádně se na displej ani nezadívala. Také dnes už nebylo tak pěkné počasí jako minule; s modrou oblohou vypadá všechno líp.

luc_zahrady 8082
Tento domek měl kolem dokola ve všech oknech krásné, způsobně seřazené růžové květiny.
luc_zahrady 8083
Květiny ve vysokých květináčích a geometricky zastřihnuté keříky. Dokonale posekaný trávník je samozřejmostí.
Tomuhle domku jsem bohužel usekla štít. Zaujaly mě opět květiny ve všech oknech a keříky ve tvaru koulí.
Tomuhle domku jsem bohužel usekla štít. Zaujaly mě opět květiny ve všech oknech a keříky ve tvaru koulí.

 

Kolem téhle zahrady chodím často. Je neuvěřitelně pestrá. Možná dokonce trochu přeplácaná. Na fotce se mi podařila zachytit sotva pětina. Z druhé strany mají ještě spousty květin a keříků jak v zemi, tak i v květináčích.
Kolem téhle zahrady chodím často. Je neuvěřitelně pestrá. Možná dokonce trochu přeplácaná. Na fotce se mi podařila zachytit sotva pětina. Z druhé strany mají ještě spousty květin a keříků zasazených jak v zemi, tak i v květináčích.

Lucemburčané mají velkou výhodu v tom, že tady tak často prší. Protože kdyby museli denně zalévat, zabralo by jim to dlouhé hodiny. Ale i tak jim patří můj velký obdiv.

One thought on “Lucemburské zahrady

  1. Eva 28.6.2013 / 21:07

    Dobrý večer, v Lucembursku jsem několik let žila a také obdivovala lucemburské zahrady. Největší rozdíl mezi českými a lucemburskými je, jak je vidět i na fotografiích, že Lucemburčané nemají oplocenou předzahrádku, takže zahrady jsou pěkně vidět a neskrývají se za ploty z latěk, jak je obvyklé v ČR. Jejich zahrady jsou navíc takové přirozenější a nedělají na mne dojem sterility, se kterou se setkávám u českých novostaveb.

Zanechat Odpověď

