Večerní rituál

Tenhle příspěvek je určený zkušeným rodičům. Potřebuju totiž radu.

V chytrých knihách se píše, že děti už od malička potřebují rytmus. Například večer je prý dobré je ukládat ke spánku vždy stejným způsobem a vytvořit takový malý večerní rituál. A je dobré s ním začít co nejdříve, protože i malá miminka jsou v tomto ohledu velice vnímavá a pomůže jim to rozlišovat den a noc – nebo aspoň dobu, ve kterou se chodí spát. Já zatím kojím zhruba každé 2,5 hodiny, takže mi ten večerní rituál přijde trošku směšný, když nejpozději o 3 hodiny později je dítě opět vzhůru a za další 3 hodiny zase. Ale jinak mi to přijde celkem logické, a tak jsem se rozhodla večerní rituál zavést.

Jako příklad takového večerního rituálu se uvádí třeba sled koupání – kojení – uložení k spánku – písnička nebo pohádka – spánek. Chytré knihy radí, že je dobré začít s koupáním zhruba v sedm hodin večer, aby bylo dítě v osm v posteli. Cha. Zní to moc hezky, ale narazila jsem na celou řadu překážek:

1. Jak začít s koupáním v sedm, když dítě v té době třeba zrovna spí? Přece ho kvůli tomu nebudu budit! Jenže když se dočkám toho, že se Motýlek probudí sám, nemůžu ho rovnou ponořit do vany. Musím ho předtím aspoň trochu nakrmit, protože jinak by celé koupání prořval. Strávím tedy minimálně 15 až 20 minut kojením, pak 5 až 10 minut odříháváním. Teprve potom ho odnesu do koupelny (když je zrovna koupací den – zatím ho nekoupu denně). Motýlkovi se koupání vcelku líbí, takže ho nechávám si to užít a nijak zvlášť nespěchám. Zatím jsem to neměřila, ale myslím, že proces koupání, sušení, mazání a oblékání nám zabere určitě víc než půl hodiny.

2. Některá miminka jsou po koupání vyčerpaná, ale to moje se tím zřejmě nabíjí novou energií. Spát se mu rozhodně nechce. Zato mu při koupání většinou vyhládne, takže musím dalších 15 až 20 minut kojit. Potom se někdy tváří, že pomalu usíná, ale ve chvíli, kdy ho odnáším směrem k postýlce, otevře oči dokořán a já v nich čtu jasný vzkaz: „Mámo, chci se bavit! Nepůjdeme někam tancovat?“

3. Mezi sedmou a půl osmou večer se domů vrací Motýl. Samozřejmě se po celém dnu v práci na svého syna těší a chce si ho aspoň chvilku užít. A Motýlek příchod svého tatínka také vnímá a zřejmě se to přidává k mnoha tajemným důvodům, proč tuto dobu považuje za nejméně ideální ke spánku.

4. Jako správná ženuška, která se celý den „fláká“, protože je na mateřské, bych měla mít pro svého muže připravenou večeři. Ale kdy jsem ji měla uvařit, když už hodinu a půl kojím-koupu-kojím-houpu a uspávám? Kdybychom žili v Čechách, možná bychom večeřeli „po česku“ – to znamená v šest – a tím by to bylo vyřešené. V sedm bych mohla koupat a pak uspávat třeba do půlnoci. Jenže…

5. … když večeři kolem deváté večer Motýl připraví, dítě má stále oči dokořán a já jsem nervní, protože mě Motýl žádá, abych se dostavila ke stolu a já musím Motýlka odložit do postýlky, což u něj samozřejmě vyvolá negativní reakci. Pouštím mu kolotoč, ale ty dětské odrhávačky mu podle mě spíš lezou na nervy. Naštěstí zatím nemá vysloveně záchvaty pláče, ale já slyším, že bručí a skučí, že zkrátka nechce být sám, takže večeři hltám, popřípadě si od ní odskakuju za Motýlkem a zadělávám si tak na žaludeční vředy.

A tak se vás ptám, milé mámy a milí tátové: jak to doma děláte vy? Máte nějaký večerní rituál? Jaký? Zvládáte ho skloubit s partnerským životem? A v jakém věku dítěte jste ho zavedli?

Za jakékoli praktické rady vám budu vděčná. Děkuji.

Advertisements

37 thoughts on “Večerní rituál

  1. erika 30.5.2013 / 17:26

    A jeje, vies co ma ako prve napadlo po precitani? Ze ja by som taky rvala, keby maminka s tatinkom vecerali a mna by strcili spat 🙂
    No ale vazne . Mam tri deti, ale hrozne nerada rozdavam rady, to sa ani neda, na kazde dieta fungovalo nieco ine..mozem len napisat, co by som skusila na Tvojom mieste: kedze Tvojho synceka kupel prebera, tak ho kup rano. Nikde nie je napisane, ze deti treba kupat vecer. Aspon si to dobre uzijes aj Ty (velmi som sa vzdy tesila zabavat sa s mojimi detmi, ked sa kupali) a nebudes sa stresovat, ze kazdu chvilu ma prist Tvoj hladny muz.
    Prve mesiace (asi styri, u kazdeho to bolo inak) som nezavadzala ziadne ritualy, len som sa nechala viest dietatkom, co mu je prijemne. Ale kedze Tvoj drahy bude vzdy prichadzat neskoro, tak si myslim, ze aj Tvoj syncek sa bude na neho tesit a bude vediet a citit, ze prichadza ten cas, kedy pride tatinek a nebude mat chut ist spat. Takze tak ci tak ho bude treba ukladat na vecerny ritual neskor a fakt si myslim, ze az po Vasej SPOLOCNEJ veceri. Nemyslim tym, ze by aj Motylik mal nieco papat, to az neskor :-), ale ze mu dovolis, aby bol s Vami co najblizsie pritomny (v transate napriklad).

    • Vanilka 30.5.2013 / 18:34

      Koupat ráno možná není špatný nápad. Taky už mě to napadlo. I když nám už takhle to dopoledne vždycky tak rychle uteče… někdy se ani za celé dopoledne nestačím převléknout z noční košile.

  2. vimneok 30.5.2013 / 17:34

    LOL 😀 Kasli na chytre knizky a delej to tak, jak to bude vam vsem vyhovovat… pokud chces, aby si Motyl uzil mimca u koupani – to je takova docela vdecna tatinkovska cinnost, vetsinou – tak proste koupej kdyz dorazi dom. Pokud dite nespi, pokud spi, tak na to kasli… a hlavne kliiiiiddddd …. ono se to casem ustali samo. Mimco ti da najevo, jestli je spis na pevny rezim nebo ne. Lilly treba vyzadovala pravidelnost, May to bylo jedno a mela v tom chaos.
    BTW na rezim je ale jeste u vas brzo ne? Teda podle chytrych knih ne, ale jak rikam, ty bych zahodila…
    Ja mam vyzkousene, ze pokud je dam do vany v sest, kolem osme usnou. Po vane je vecere, pak vecernik na pc, pak cistime a ceseme a pak Lev cte, pak ja jdu zazpivat a pak asi tak petkrat vylezou, ze maji zizen a hlad atd., a pak, kdyz jsou bohove milosrdni, usinaji 😀
    Jinak se spanim jsem bojovala taky, nalistuj patricne obdobi u mne a uvidis 😀

  3. Bosorka 30.5.2013 / 17:35

    Taky bych to zatím nelámala a u večeře bych rovněž mimčo připojila do rodinného kruhu, střídavě bych ho chovala a jedla, jste na to dva, tak co 😉 Až bude větší, dáte ho na vysokou židli a budete mít volné ruce oba. Někdo by radil nechat malého být, že si zvykne, ale takovýhle malý mimi bych neměla srdce ještě řešit, byl dlouho s maminkou spojený pořád, tak si musí teď zvykat pomalu, pak bude o to klidnější. Až nebudeš kojit tak často, snáze nějaký režim zavedeš. To je moje zkušenost, určitě budou i jiné. Mě ze začátku stačilo, že když byla noc+tma, jen se kojilo, ale zábava se nekonala. Malá to naštěstí pochopila dost brzo 😉 Souhlasím s Erikou.

    • Quanti 30.5.2013 / 18:06

      To jsem zavedla stejně, v noci jsem s ní co nejméně manipulovala, co nejméně mluvila, co nejméně svítila… poměrně brzo se intervaly začaly prodlužovat ve prospěch nočního spaní.

  4. vimneok 30.5.2013 / 17:37

    jo a proc nemuze byt s vami u stolu? ja jsem takhle prokojila spoustu veceri a byli spokojeni vsichni… a jist se da v klidu i jednou rukou… 😀

    • Vanilka 30.5.2013 / 18:42

      Proč není s námi u stolu? Protože Motýl občas (sice ne vždycky, ale často) pustí v televizi zprávy, po kterých většinou následuje nějaký kriminální seriál (bum bum). Já bych se bez TV obešla, ale on to po očku sleduje, a když to chci vypnout, většinou protestuje. V tomhle prostě nejsme zajedno. A já mám pocit, že je toho hluku najednou prostě moc: v kuchyni, když se připravuje jídlo, pak zvuk příborů u jídla, náš rozhovor a do toho ta televize. Jak mám v tom případě dítěti „vysvětlit“, že ve dne je světlo a zábava a v noci tma a ticho? U nás je to spíš naopak. Ve dne jsem s mimčem sama a máme doma relativní klid (i když teď se snažím mít aspoň zapnuté rádio, aby byla nějaká zvuková kulisa oproti noci) a večer vypukne „randál“.

      Tu televizi jsem řešila i u kojení. Ze začátku jsem kojila v obýváku, protože jsem chtěla být s Motýlem, kterého celý den nevidím. Jenže když má puštěnou televizi, znamená to, že kojím před televizí. A jak (a kdy) pak budu Motýlkovi vysvětlovat, že po určité hodině se na televizi dívat nesmí?

      • bosorrka 30.5.2013 / 18:50

        Vanilko, jestli manželovi záleží na TV u večeře, tak si ji může vzít na sluchátka. A pak u ní budeš moci i kojit, při stlumeném světlu. Ale mohl by se taky trochu přizpůsobit mrněti, než se to srovná, přece mu na něm taky záleží. A taky zase u sluchátek neslyší tebe.
        Možná zkusit prostě kojit atd. jinde, třeba mu u TV samotnému bude smutno a něco sám vymyslí;-) My se díváme, až je malá vedle uspaná.

      • Vanilka 30.5.2013 / 22:50

        Na Motýlovu obhajobu musím uvést, že se toho s příchodem miminka v našem životě hodně změnilo. Já vím, je to normální. Ale on má celý den stresy v práci, večer se chce odreagovat, přijde domů a jeho žena nevaří a naopak po něm pořád něco chce a nakonec mu zatrhne i tu televizi! 🙂
        Samozřejmě mu na něm taky záleží, akorát on má názor, že to zatím není důležité, jestli je televize zapnutá nebo vypnutá. Že u tak malého miminka je to jedno. Možná má pravdu. S tou televizí mám asi problém spíš já než naše miminko.

      • Quanti 31.5.2013 / 09:02

        Popravdě… jsem laxní matka a hrotím máloco, ale nechci, aby se mi miminko dívalo na televizi :/ B. je po ní celá žhavá a já četla, že fakt poměrně neblaze působí na mozek, že malé děti (tak do těch 2-3 let?) neumí zpracovat tenhle druh informací (hlavně filmové střihy apod.). Ale pokud kojíš a Motýlek se na ni nekouká, nechala bych to plavat – zvuk by mu ublížit neměl. B. se po ní tedy otáčí, jak jen může. Zase chápu, že nějak si člověk odpočinout musí, my na to naštěstí nebyli moc zvyklí ani před dítětem a pouštíme si párkrát v týdnu seriál, spíš když už mrně spí.

      • vimneok 31.5.2013 / 09:56

        jeje, to neres 😀 hlavne, ze jsou vsichni spokojeny ne? At Motyl TV ztlumi a klidne si tam koj a vecer a vsechno… copak budes mit Motylka cely zivot v ochranne bubline toho jedineho spravneho chovani a zivotniho stylu? Lidi jsou ruzni, a deti jsou strasne prizpusobive… je pro nej dulezitejsi pohoda a klid a to, ze muze byt s vami, a az ho budes casem zahanet do postylky, na miminkovske nocni radeni si ani nevzpomene… neboj.

  5. Quanti 30.5.2013 / 18:04

    Moje půlroční dítě je chaotik. Zrovna dneska jsem řešila, jestli řešit, že skoro žádný režim a rituál nemá, a došla jsem k závěru, že ne. A u tvého pártýdenního prcka určitě ne. Kašli na to, co se týče kojení, nech tomu aspoň to šestinedělí na „usazení“ (časem se ty intervaly prodlouží a celé se to nějak ustálí) a co se týče rodinných večeří, ze začátku jsme prostě večeřeli na střídačku, protože já na jídlo za dětského kňourání taky neměla žaludek, a za nějakou dobu jsme ji začali dávat do lehátka k našemu stolu – pokud je sama najedená, bývá tam docela klidná, vidí na nás, může nás pozorovat a vypadá to, že chápe, že „máma s tátou večeří“ – což samozřejmě nemusí fungovat u vás, jen popisuju, jak to u nás probíhá/probíhalo.

    • Vanilka 30.5.2013 / 18:44

      Šestinedělí už máme za sebou, ale máš pravdu: možná je na nějaký režim ještě brzo. Tak já si s tím zatím nebudu lámat hlavu.

      • Quanti 30.5.2013 / 18:51

        Jé, promiň, ono to hrozně letí. Každopádně u nás trvalo tak tři měsíce, než jsme se „zaběhli“ 🙂

  6. Clara 30.5.2013 / 20:16

    Jee, uplne jsem si vzpomnela na ty trihodinovy intervaly, ve dne v noci. Je to takove zvlastni obdobi, na jednu stranu priserna nevyspanost, na druhou stranu to jemne, bezbranne a na mliko odkazane mimino.

    Souhlasim s prispevky prede mnou. Asi bych vecerela s obema Motyli dohromady i pri televizi a Motylka uspavala po veceri. Nakonec do skolky zatim nevstava 😀 a tak je jedno, kdy pujde spat, hlavne, aby to nejak vyhovovalo vam. A taky aby si Motyl synacka trosku uzil a nevidel ho jen spiciho. No a jak uz nekdo napsal prede mnou, pro lepsi nocni spanek jsem taky (hlavne u druheho kluka) minimalizovala nocni cinnosti a po sestinedeli ho v noci prebalovala, jen kdyz byl pokadenej, a kojila po tme jen s minilampickou. Docela brzy spal v noci v delsich intervalech a snad to byla i trochu zasluha toho nocniho klidu.

  7. Alizia 30.5.2013 / 20:52

    Já myslím, že je na takový rituál ještě brzy, právě z toho důvodu, jak píšeš, že se dítě každé 2,5h budí na kojení. Jen bych rozlišovala den a noc, přes den ho nechávát spát za světla a večer samozřejmě za tmy. Až se kojení nějak stabilizuje (cca ve 3.měsících), myslím, že je ten nejvhodnější čas s nějakým režimem teprve začít. A to pak záleží na každém, jak to chce mít zařízeno, pokud jednou začneš zpívat před spaním, budeš už muset vždy. To mi přijde trochu svazující. Takže my dcerku začali kolem 8 dávat do postele a časem si na tuto domu zvykla a doteď usíná bez problémů a bez jakýchkoliv uspávacích návyků (i s koupáním to nepřeháníme a koupeme ob den), jen musí mít u sebe své oblíbené plyšáky 🙂 Takže spíš záleží na každém, co je ochotem obětovat, jestli budeš chtít i za rok zpívat písničky atd? Pak už se toho těžko zbavuje..Každé dítě je taky jiné a nějaké usíná bez problému, jiné hůř, tak si musíte vyzkoušet, co vám bude vyhovat a půjde vám nejlíp 🙂 Spaní zdar!

  8. Simisek 30.5.2013 / 23:10

    Hlavně na úvod každé dítě je jiné a nikdy nebude každému fungovat všechno stejně, ať si píšou chytré knížky co chtějí. Vždy se řídím tím, že já jsem máma a poznám co moje dítě chce. Pokud se po koupání budí, tak ho klidně koupat už v pět, moje neteř se tak koupe i ve svých 3 letech, protože jí koupel probudí a pak nechce spát. Tím by byl čilý v pět a do sedmi by se mohl unavit a pak spát.Pokud je večer malý čilý, tak ho klidně mějte u sebe při večeři, kojte u televize, taky jsem to tak ještě když jsme měli televizi dělala. A klidně ho dávejte spát až v devět, klidně i déle. Je ještě malý, naše malá v tomhle věku usínala až kolem desáté, pak se to najednou obrátilo a jela v úžasné pravidelnosti, kdy jedla ve stejnou hodinu, koupali jsme stejně a usínala už po šesté. Dítě si řekne samo jak to chce a pokud nemá obrácený noc a den a vám to vysloveně nevadí, jak to má nastavené, tak to neměňte. A my sice rituály máme, ale každou změnou (růst zubů apod.) se nám vždy změní. Takže už jsem uspávala dítě v náručí, jen položením do postýlky, čtením pohádky a ihned usnula nebo taky si ještě hodinu v postýlce hrála. No a teď v 18 měsících, se kolem sedmé koupe, dá sunar a pak leží v naší posteli a já jí čtu pohádku než usne a pak jí přenesu do postýlky. Spát jí tam přes noc nevadí, ale neusne tam ani náhodou, což dříve nebyl problém. Takže rituály jsou fajn věc, ale ono se to může ještě několikrát změnit a dítě si udělá ten svůj vlastní i kdyby se nám to nelíbilo sebevíc. Takže neřešte a moc nad tím nepřemýšlejte a dělejte to tak jak cítíte vy, že je to správné.

    • Vanilka 30.5.2013 / 23:22

      Moc vám všem děkuju za názory a rady. Máte pravdu, asi to moc řeším a hlavně příliš brzo.

      • Simisek 31.5.2013 / 14:25

        Každá pořádná máma to řeší, to k tomu patří, než si přijdete na to co je pro vás oba nejlepší. A příliš brzo…každé dítě je jiné, na některé je to akorát na některé brzo. My třeba od půl roku čteme před spaním, každý si u nás klepal na čelo, ale nám to tak vyhovuje a malé taky. A ono nakonec ty děti ta pravidelnost uklidňuje a jsou na ní zvyklí. U spaní se nám to sice ještě mění, ale třeba když jdeme ven, tak malá ví, že se musí namazat, obout boty a vzít čepici, když na něco zapomenu, tak mně na to dost rázně upozorní 🙂

  9. Lenka 31.5.2013 / 09:34

    a nejlepší je, když už se rituál ustanoví, ale najednou nadejde změna času ze zimního na letní 😀 To se najednou tatínek vrací v jiný čas z práce a ukládání ke spánku už najednou také nevychází… Svět je zákeřný 😀

  10. Alinka 31.5.2013 / 10:27

    Ahojky Vanilko, koukám, že už všichni poradili a mě nezbývá, než s nimi souhlasit.
    Zaprvé klid. Opravdu to tolik neřeš vzhledem k chytrým knížkám a víc to přizpůsob tomu, co samotnému Motýlkovi a vám třem jako rodině vyhovuje. Pokud chodí Motýl až po sedmé dom, tak Motýlka dávej spát klidně po deváté, ať se oba aspoň trošku užijí. Třeba pak začne později vstávat ;). Klidně ho můžeš mít i u té televize (i když naprosto chápu, že ti to vadí). Bude to prostě prodloužení dne s tátou a až potom se půjde spát. Také koupání ráno je zajímavý nápad, který bych klidně zvážila, nebo to ať koupe Motýl. Manžel začal Matyáše koupat docela brzy (asi ve dvou měsících) – já mohla dělat večeři a on si užil miminko, které celý den neviděl. Navíc měl dobrý pocit z toho, že se taky „stará“. Když se pak o tom zmínil v práci, zjistil, že koupe většina jeho kolegů-tatínků.
    Zadruhé večerní rituál – obecně jde spíš o posloupnost stejných činností (například že po koupání následuje oblíkání do pyžámka, pak kojení, pak ukládání do postýlky), než to, že se to děje každý den přesně ve stejnou hodinu. Barunka chodí spát v rozmezí cca hodiny a půl (podle toho, jak je unavená, jak dlouho předtím spala, atd). Takže tím, že chytré knížky píšou začít večerní rituál kolem sedmé bych se absolutně netrápila. Jinak si nemyslím, že by na rituál jako takový bylo u vás brzy. Mám pocit, že už takhle maličká miminka jsou schopná vnímat, že po jedné činnosti následuje jiná. Takže podle mě se provozováním stejných večerních činností nic nezkazí. Ono to pak pomáhalo i mě, že jsem na nic nezapomněla, dokud jsem to neměla zautomatizované (dát kapičky, vyčistit ouška, namazat, atd.).
    Zatřetí nastavení režimu dne a noci – zase spíš než o ten večerní rituál jako takový jde o to, aby měl jasně jiné podmínky na spinkání v noci, než ve dne. Já jsem například dávala přes den děti spát do košíku v obýváku a v noci do postýlky. Pak jak už říkali ostatní, v noci s miminkem manipulovat minimálně, nerozsvěcet, přebalovat jen tehdy, když je to nutné, neodnášet ho do jiného pokoje, nemluvit na něj, jakmile nakojíš, hned ho začít uspávat. Pokud ho třeba uspáváš v zavince v náruči, tak hned po kojení zabalit, vzít do náruče. I když se mu teď samozřejmě ještě hned nebude chtít spát, u mých obou dětí to trvalo zhruba tři měsíce, než po nočním kojení začaly zase hned usínat.
    Prostě vysleduj, co mu vyhovuje a tím se řiď. Pokud ho koupání osvěží natolik, že se mu pak hodinu nechce spát, tak ho můžeš taky klidně vykoupat, než přijde Motýl a pak si společně uvaříte večeři, najíte se, pohraje si s tátou a pak může spát. I to může být koneckonců „rituál“ :).
    Přeju hodně příjemných a hlavně společně strávěných večerů.
    PS: Mimochodem s dětmi se rána a večery v každé rodině nenávratně změní z klidu na chaos a přijde mi, že čím jsou děti větší, tím větší je i ten chaos :). Ale když pak je náhodou večer bez dětí (nebo usnou nezvykle rychle a brzy), je všude takové divné ticho a prázdno, že mi ten zmatek úplně chybí.

    • Vanilka 31.5.2013 / 13:40

      No jo, já zapomněla, že miminko nemá hodinky 🙂 Je to pravda, asi nezáleží na přesném čase. Ale tu posloupnost stejných činností před spaním se pokusím dodržovat, když to půjde.

      • Alinka 31.5.2013 / 23:34

        Nejenže nemá hodinky, ale je vlastně i úplně na vás, co přesně má v tom kterém rituálu být. Nemusíš ho koupat, ani masírovat, ani jánevimcovšechno. Když si chcete užít společnou přípravu večeře a její konzumaci, tak klidně, když mu budeš před spaním zpívat, číst nebo vyprávět, taky dobře. Prostě jak se vám to bude líbit …
        Jen tak mimochodem, naše Barča (ve svých téměř osmi měsících) jede 2-3 hodinové kojící pauzy dodneška, ať je den nebo noc. Myslím, že autoři chytrých knížek by z toho padli do mdlob, protože „každý přece ví, že od půl roku věku by už dítě mělo vydržet spát celou noc bez kojení“. No a co … :D.

  11. Witch 31.5.2013 / 12:37

    Máte dobré poradce. A chytré knihy mají dávat jen rámcové rady, jinak nejsou chytré, ale spíš terorizující.
    Dítě si bude dělat rituál postupně, podle mých prcků to bylo prodlužování noci od půlnoci k ¨ránu, potom se spánek před půlnocí posouval blíž a blíž k „normálu“, až to prtě vydrželo spinkat 10-12 hodin v kuse.
    Pokud budete koupat během dne- já nejmenšího koupala v poledne, když druzí spali, abych byla chvíli opravdu jen jeho), nasadíte rituál večerního uspávání až třeba v roce a později. No a co? Postupně se sladíte, přece jenom to musí hodně vyhovovat i Vám. Mimčo klidně berte s sebou po domě. Já měla ještě jednu postýlku v kuchyni, i když jsme bydleli v 1+1. Jako „denní“. No a na spaní po o a v noci postýlka v ložnici. Ale dveře otevřené a zpívala jsem. Dítě vědělo, že tam jsem, nemuselo se bát. Stejně tak, když jsem pracovala kolem plotny. Zpívala jsem. Ono se snaží i nerušit 🙂 Tedy zpívat, když bdí…

    • Vanilka 31.5.2013 / 13:38

      Já se zpívat snažím. Snad mu nevadí, že je to falešně.

      • Witch 1.6.2013 / 09:23

        Nevadí, Vanilko. Já pěju totiž velmi falešně a mám dvě třetiny dítek s hudebním sluchem, aniž by jim to ublížilo. Naopak! Dokonce se dá říct, že pro dítě je to dnes takové unikum, že jsem na písničky nachytala i děti s romskou krví – a to se na mne nezlobte, to už je sakra důkaz. Takže určitě: do konce předškolního věku pohoda bez škodlivých následků. další výhoda: i já mám šanci rozezpívat se tak, že to sem tam snese i dospělý. Tedy, jde o náhody, mám zafixováno, že aktivně se hlásit k vystoupení nemůžu. A tak hubím plevel a obtížný hmyz na loukových pláních, ba i ten bolševník se zachvěje 😉 Zpívejte a dost lidovky, balady… vždyť to jsou i příběhy. A máte nakročeno k pohádkám a trénování paměti. Dítě potřebuje posilovat (časem) paměť a soustředění. Navíc zvuk známé písně ho ještě dlouho může uklidňovat i na dálku. Na velkou dálku a ve vzdáleném věku 🙂 Vlastně mu tím vytvoříte léčivku psychiky.

      • bosorrka 1.6.2013 / 10:17

        Dítěti je jedno, zda falešně, hlavně že laskavě a od maminky. Bos

  12. Vanilka 31.5.2013 / 13:39

    Ještě jednou vám všem děkuju! Vaše komentáře jsou velmi příjemné a uklidňující čtení.

  13. Calad 31.5.2013 / 16:19

    Podobnou vec jsme doma taky resili. Ale jelikoz koupani se chce ucastnit i tatinek (a chytre knihy tvrdi ze zapojit tatinka napr. do koupani je spravne) tak koupu az kdyz se s muzem najime a jdeme koupat. A prcek i kdyz neni unaveny tak si za mesic zvykl a prisel na to, ze pak se spi kdyz je ticho a tma. Tim se mu i prodlouzili kojeni.
    Co se tyce jidla, maly ji s nami. Je v postylce vedle stolu a zucastni se ji. A to mi prijde spravny, mel by se zucastnit takovych nasich ritualu.

  14. Oh My Beautiful Life 31.5.2013 / 22:46

    Samé dobré rady, holky, proč jsem nechodila na podobné blogy, když jsem měla malé mimčo? Četla jsem si u kojení chytré knížky a byla vystresovaná, že už ve 2 měsících nemáme režim :-). Úplně stejně, jako Vanilka. Manžel mi bohužel nepřidal, ten ty knížky četl taky… :-D. Takže když jsem se z nějakého detailu nevystresovala sama, přišel on se záludnou otázkou, jestli to nebo ono už děláme… No a pak mi asi ve 3m nějak přeplo v hlavě, knížky jsem odložila, přestala kupovat Maminku a jiné rádoby super časopisy, a řešila si věci s Honzíkem po svém. Teda po jeho. No ale to nám vydrželo do teď.. můžu mít tisíc rituálů, ale on si jede ten svůj. Teď je mu 21 měsíců.
    Jen bych se připojila s radou, která už tu vlastně byla – dělejte to tak, jak to vyhovuje vám a ne knížkám. Společné večeře bych dala i s miminkem, je to super základ pro ty opravdové rodinné večeře, které v Čechách moc neznáme. A hlavně klid, nic se nepo… jen to mimino :-).

  15. Lucie Mušálková 2.6.2013 / 10:08

    Vše už bylo řečeno, Vanilko. Já jen připojím svoji zkušenost. Když jsme jedli a mimi zrovna nespalo, dávala jsem ho do dětského houpacího lehátka, moc se jí tam líbilo, houpala se a koukala na nás. A režim si mimi utvoří samo, věř tomu nebo ne, ale fakt jo. Je dobré dát mu na začátku jeden pevný bod, který se bude den co den opakovat ve zhruba stejnou dobu. U nás to bylo to koupání, ale může to být procházka atd. Podle mě můžeš klidně koupat až o půl 9 nebo v 9. Nic se nestane a časem se vše ustálí. A mít potichu televizi? Podle mě taky neva :). Hodně sil a málo stresu vám všem přeju. Je to krásné, ale moc moc náročné období. A jedno ti slibuju – bude to den ode dne lepší! 🙂

  16. Havana Blues 12.6.2013 / 12:32

    Jediný rituál, který jsem od začátku zavedla, je „v noci se spí“. I ve věku, kdy se děti budily na jídlo, jsem s nima pokud možno nemanipulovala, jen počůrané pleny nepřebalovala, nemluvila, nerozsvěcela. Nakrmit a založit (spaly střídavě s náma v posteli a samostatně, jak mi to zrovna přišlo lepší). Tím neříkám, že to děti vždycky respektovaly:c)

    Jinak obě spaly, když chtěly spát, a vstávaly, když chtěly, jíst dostaly, když vypadaly hladově a tak dál a tak dál. Nejenom že jsem je nekoupala každý večer v pravidelný čas, jako mimina jsem je myla jen tehdy, když vypadaly špinavě nebo začaly nevábně zatouchat, protože jsem usoudila, že prapředci se v jeskyních taky nenamáčeli denně a kůže na to stavěná nebude. (Ehm, jistě že jistá místa se denně myjou, někdy až třikrát, ach můj bože.)

    Ukázalo se, že obě si režim udělaly samy – časem (tak po třetím měsíci?) se začaly zase víceméně samy od sebe ukládat v pravidelné hodiny, od toho se odvinulo podávání jídla, později přidalo pravidelné večerní koupání a pohádka, když je dítě začalo chápat a chtít. Takže za mě – nechat je, ať ukážou, co umějí. Při večeři, nechce-li být sám, bych prostě rozložila deku do pokoje, ať na nás vidí – pokud by vyžadoval bližší kontakt, tak holt na klín. (Ano, ovládám umění jíst jednou rukou a několik měsíců jsem si v restauraci objednávala jen těstoviny kratších tvarů, ale přežili jsme to všichni ve zdraví a nyní si občas už i pokrájím steak.) Nějak se hoši večlenili postupně, aniž bychom se museli vzdát svého dospělého života…

  17. Salvatore Sims 17.6.2013 / 05:20

    karotky Oba kluky koupeme každý den.Toho menšího cca půl hodiny před tím starším,abych toho menšího stihla nakojit a uložit ke spaní.Neuznávám koupání u miminek obden,protože se dost často ublinkávají,pokakávají a celkově si myslím,že je to fajn rituálek po kterém se unaví a po kojení lépe usnou.

    • Vanilka 19.6.2013 / 10:35

      To je pravda. Taky už pomalu přecházím ke koupání každý den. Momentálně máme navíc v Lucembursku velké horko a já sama si večer připadám celá upatlaná a myslím, že i Motýlkovi koupel prospěje a osvěží ho. On se možná nepotí, ale když se potím já a držím ho v náručí, vyjde to na stejno.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s