Motýlek Francouzem III

Když jsem včera celé dvě hodiny seděla na francouzské ambasádě (a z toho jen asi čtvrthodinu v čekárně), usilovně jsem se soustředila na to jediné, co bylo na celé té záležitosti pozitivní: že zase budu mít o čem psát na blog.

Šla jsem Motýlkovi zažádat o občanku a o cestovní pas.

Paní úřednice, která se mi věnovala, byla opět velmi milá. Kdyby byla protivná, aspoň bych mohla být protivná i já na ni. Takhle jsem musela zůstat jen zoufalá.

Nejprve se zarazila nad Motýlkovou fotkou. Ukázala ji své kolegyni a obě bezradně kroutily hlavou a zkoušely mi namluvit, že na pas a asi ani na občanku bude nepoužitelná. Co nejméně agresivním způsobem jsem se jim snažila vysvětlit, že právě ta samá kolegyně mi minulý týden potvrdila, že je fotka v pořádku. Teď jim vadila neodpovídající proporce hlava versus tělo. Nakonec se paní úřednice došla zeptat své nadřízené, která fotku shledala použitelnou. Uf.

Podruhé se zarazila nad tím, zda o pas a občanku můžu zažádat já, když jsem Češka a když s Motýlem nejsme svoji. Hned na to se mě zeptala, zda mám s sebou Motýlův průkaz totožnosti. Ten jsem samozřejmě neměla. Ale cosi v tu chvíli osvítilo můj vykojený mozek a dokázala jsem pohotvě zareagovat: Motýl byl přece nedávno na ambasádě proto, že kvůli naší plánované svatbě potřeboval potvrzení o právní způsobilosti ke sňatku, a když o něj žádal, odevzdal i kopii svého pasu a rodného listu. Uf.

Třetí komplikace nastala ohledně Motýlova zápisu na ambasádu. Netuším, jestli i my Češi se musíme na českou ambasádu zapisovat. Já se nikdy nezapsala a na ambasádu chodila, jen když jsem něco potřebovala. Nevěděla jsem, zda a proč bych měla být na ambasádě nějakým způsobem evidovaná. A myslím, že jsem stejně evidovaná byla, ale nikdy jsem kvůli tomu nevyplňovala žádný formulář. Francouzi se na francouzské ambasádě musejí přihlásit mimo jiné proto, aby mohli volit. Motýl je v tomhle podobně lehkomyslný jako já. K tomu, aby se oficiálně přihlásil, ho dovedlo až zjištění, že bez toho našemu Motýlkovi pas nevystaví. Takže si na internetu stáhnul potřebné formuláře, vyplnil je za sebe, za mě i za Motýlka (čímž budeme na francouzské ambasádě evidovaní všichni tři, tedy včetně mě, ačkoli nejsem Francouzka…) a odeslal je e-mailem, což je jedna z možností, kterou ambasáda pro přihlášení nabízí. Včera se ukázalo, že francouzská ambasáda jeho e-mail nikdy nedostala. Opakuji, že bez jeho oficiální přihlášky není možné jeho dítěti vystavit doklady. Naštěstí měl tehdy Motýl spásnou myšlenku mi onen e-mail s těmi vyplněnými formuláři v příloze přeposlat pro informaci. Mohla jsem ho tak paní úřednici ukázat ve svém mobilu. Ano, tento příspěvek by se mohl jmenovat „Jak mě můj iPhone zachránil“. Nejdříve mě paní úřednice totiž požádala, abych jí onen e-mail ze svého telefonu poslala znovu na jejich obecnou adresu (na tu samou, na kterou ho už posílal Motýl). Díky tomu zjistila, že ta adresa nefunguje. Přijde mi legrační, že si toho do té doby nikdo nevšimnul (Motýl ten svůj e-mail posílal 7. května…). Vzala mi tedy můj mobil z ruky a začala přepisovat údaje z formulářů v telefonu do počítače. To jí samozřejmě zabralo dost času. Motýlek se začínal budit a kvíkat hlady. A to jsme se ještě pořád nedostali k té žádosti o pas a občanku! Teprve po uplynutí dlouhé chvíle paní úřednici napadlo, že by mi mohla dát svou soukromou e-mailovou adresu, na kterou jsem jí formuláře přeposlala, což urychlilo jejich zpracování.

Nakonec to všechno dobře dopadlo. Žádost o pas i občanku je podaná. Pas bude hotový zhruba za týden, občanka zabere nejméně měsíc. Což znamená, že bych teoreticky měla jít na francouzskou ambasádu ještě dvakrát. Já si ale raději počkám, až tam bude obojí, a doufám, že samotné vyzvednutí už nebude tak dobrodružné, aby posloužilo jako námět na další článek.

6 thoughts on “Motýlek Francouzem III

  1. Ella 17.5.2013 / 18:18

    Tak to je opravdu nadlidský výkon 😀 Ještě že jsou tamnější úřednice tak bystré 🙂

  2. Barb 17.5.2013 / 20:04

    To je fakt hrozný! Navíc tohle absolvovat s malým… ale dobře jste to zvládli!

  3. vintagelovercz 26.5.2013 / 23:55

    Moc hezký blog, dávám do svých oblíbených. Francii miluji! Monika

Zanechat Odpověď

