Dlouhá cesta Evropou

Dnes je výjimečný den! Den, ve který už jsem skoro ani nedoufala. Den, kdy si ke mně můj rodný list našel cestu Evropou.

Jak už jsem vám (asi) psala, loni na jaře mě Motýl požádal o ruku. Svou žádost potvrdil prstýnkem, který mi předal na mé narozeniny v létě. Tehdy jsem ještě netušila, že jsem těhotná. A možná jsem ještě ani nebyla. Neměli jsme tedy důvod se svatbou spěchat. Společně jsme se dohodli na předběžný termín „léto 2013“.

Nejsem z těch nevěst, které cítí potřebu organizovat svou svatbu minimálně rok dopředu. Myslím, že svatba se dá zorganizovat během několika týdnů, když člověk nelpí na přesném průběhu, barvě ubrousků a důsledném dodržování tradic a protokolu. Samotné organizaci jsem se tedy nehodlala začít věnovat dřív než na jaře 2013. Tedy teď. To jsem ale netušila, že budu mít docela jiné starosti. Přípravy na příchod miminka v současné době zaměstnávají mou mysl daleko víc než svatba.

Jediné, co mi od začátku v souvislosti se svatbou opravdu dělalo starosti, je nezbytná administrativa (připomínám, že trpím administrativní fóbií). V září se ke mně donesla informace, že Velvyslanectví České republiky v Lucemburku bude ke konci roku zavřeno. V hlavě mi zahoukal alarm: rozhodně si do té doby musím stihnout vyřídit potřebné dokumenty ke svatbě!

Na Velvyslanectví jsem se vypravila 10. října a zažádala si o:

  1. certificat de coutume, tj. doklad o tom, že se u nás nedělají ohlášky (a pokud někdo víte, co to ohlášky jsou, ráda se poučím),
  2. vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství,
  3. rodný list s apostilou.

Rodný list jsem sice měla (takový kus papíru, který dostala moje mamka, když jsem se narodila), ale dozvěděla jsem se, že tenhle starý, na psacím stroji napsaný rodný list je sice ještě platný na území ČR, v zahraničí však nikoli. Musela jsem si zažádat o „aktuální“ rodný list s apostilou.

Certificat de coutume mi na velvyslanectví vystavili rovnou. Vysvědčení o právní způsobilosti bylo vystaveno městským úřadem v místě mého trvalého bydliště v Čechách dne 29. října. Do Lucemburska dorazilo o několik dní později. Rodný list nikoli.

Čas plynul a já pravidelně volala na ambasádu a ověřovala si, zda můj rodný list náhodou nepřišel. Napětí stoupalo s blížícím se uzavřením ambasády na konci prosince.

Poté byla moje „složka“ předána na Velvyslanectví České republiky v Bruselu. Začala jsem tedy pravidelně volat do Bruselu a dozvěděla se, že moje žádost o rodný list se ztratila. Potom se naštěstí našla a začala se vyřizovat. To bylo v lednu.

A dnes, 22. března, jsem ten rodný list konečně dostala. Už jsem ani nedoufala!

Představovala jsem si různé katastrofické scénáře. Především ten, podle kterého se kvůli českým úřadům nebudu moct vdát, protože zatímco čekám na svůj rodný list, propadne mi šestiměsíční platnost toho vysvědčení o právní způsobilosti. A v tom případě můžu s vyjednáváním dokumentů začít znovu. Tentokrát bych ale kvůli tomu musela jet do Bruselu… s několikatýdenním miminkem? Smutně jsem koukala na svůj zásnubní prstýnek a říkala si, jestli mi ten status vdané ženy opravdu stojí za to.

Dneškem jsem ale zahnala černé myšlenky. Teď už konečně můžeme s Motýlem zajít na radnici a dohodnout si termín svatby (to je v Lucembursku možné teprve tehdy, když máme kompletní složku se všemi potřebnými dokumenty). Ještě budeme muset na předsvatební vyšetření u lékaře a na odběr krve, aby bylo jisté, že jsme obeznámeni se zdravotním stavem partnera. A pak… pak se snad konečně budu moct začít zabývat výběrem místa. A barvy ubrousků!

8 thoughts on “Dlouhá cesta Evropou

  1. vimneok 22.3.2013 / 17:13

    krevní testy? to je mazec… ale jinak moc gratuluju k pokoření úředního šimla 😀

  2. Barb 22.3.2013 / 17:22

    Jů, tak to je dobře! Ale zkusila sis svoje. Ohlášky znamenaly to, že farář musel vždycky nějakou dobu před svatbou v kostele ohlásit, že ten a ta se tehdy berou, aby ještě byla možnost (z obce věřících) případně vyslovit se, jestli ví někdo něco proti sňatku – ať to řekne teď, anebo si to nechá pro sebe navždy. Říkalo se tomu, že je „pan farář shodil z kazatelny“. Já jsem se s tím setkala poprvé jako děcko v Kájovi Maříkovi. 🙂

    • Vanilka 28.3.2013 / 10:43

      Díky! Ohlášky jsou tedy kromě Káji Maříka i v amerických filmech 🙂 Tam se taky oddávající vždycky ptá, zda má někdo něco proti sňatku.

  3. Luc. 22.3.2013 / 21:13

    Milá Vanilko,
    to nejhorší už máš za sebou. Zavzpomínala jsem si na svůj příběh, kdy jsme s Holanďanem před 2 lety řešili na píď to samé. Ještě 4 dny před svatbou (kdy už vše bylo zařízené a zaplacené, že) jsme nevěděli, zda svatba bude nebo ne. Na radnici jsem pak jela s tím, že nás taky můžou poslat domů s tím, že jsme zapomněli oapostilovat překlad soudního překladu ke kopii Holandanova rodného listu z originálu. Nebo tak nějak:-)
    Do toho všeho italská pošta (taky se tam dokumenty ztrácely nebo došly až po měsících) a my byli na mrtvici.

    Nicméně. Ať se vám to povede. A ať je to prostě krásný a hlavně nadoživotí:-)

  4. olivia 22.3.2013 / 22:16

    Super, že máš všetko za sebou. Ani by som sa nečudovala, ak by sa meškalo kvôli Bruselu. Vedela by som rozprávať! Zvláštne, že ak ide o papierovačky, vybavovanie, čakanie, vždy si poviem, že zlaté Slovensko.

  5. Clara 25.3.2013 / 12:04

    Jojo, papirovani je super. Abychom se vyhnuli vyrizovani jeste mnohem desivejsich ruskych dokumentu, pockali jsme radej se svatbou, az bude mit manzel nemecke obcanstvi. I tak to byla pekna otrava. Ale krevni testy jsme teda delat nemuseli, to me taky prekvapilo.

    Tak at uz nestoji veselce nic v ceste 🙂

    • Vanilka 28.3.2013 / 10:44

      Ty krevní testy zjišťují, zda některý z manželů nemá tuberkulózu.

  6. bosorrka 25.3.2013 / 13:47

    Tyjo, za chvíli to bude jak za nevolnictví, kdy se lidé museli panstva prosit o povolení k sňatku 😦 Bos.

Zanechat Odpověď

