K moři

Konečně jsem se dostala k tomu, abych si přečetla jednu z knížek, které jsem si přivezla z letních prázdnin: novelu K moři od Petry Soukupové. Koupila jsem si ji proto, že mi někdo doporučil její knihu Zmizet, a v knihkupectví jsem přišla na to, že před ní napsala tuhle novelu. Jelikož autorku neznám, rozhodla jsem se vzít to chronologicky.

K moři je příběh jedné rodiny. Magda se seznámí s Petrem, vezmou se, mají dvě dcery – Báru a Jitku. Rozvedou se, Petr se ožení se svou milenkou Klárou a má s ní další dvě dcery – Adélu a Johanu. Děj vrcholí cestou k moři, kam se Petr vydá se svými čtyřmi dcerami.

Celé je to napsané hrozně zvláštně – takovým strohým moderním jazykem. Nevím, jak se tento lingvistický úkaz nazývá odborně; já bych řekla, že to autorka napsala prostě tak, „jak jí zobák narostl“. Projevuje se to v hovorové/nespisovné češtině a taky ve slovosledu. Nečetlo se to vůbec špatně, bylo to velmi přirozené. Jen mi toho našeho jazyka bylo trochu líto… Lidé sice dnes takhle asi mluví, ale když se tak začne i psát v knihách, český národ ty správné slovní tvary zapomene úplně. Na druhou stranu jsem já sama, když jsem se pokoušela psát nějaké příběhy, neustále narážela na problém jisté vyumělkovanosti, když jsem se snažila psát spisovně… Jazyk Petry Soukupové vyumělkovaně nezní.

Všechno se odehrává jakoby v hlavách jednotlivých postav. Je zajímavé vidět jednu situaci z různých úhlů pohledu. Téměř chybí přímá řeč a dialogy, přesto víme, že spolu hrdinové komunikují. Z jazykového hlediska to byla opravdu zajímavá zkušenost.

Z hlediska děje nic zvláštního, prostě výlet rozvedeného rodiče se čtyřmi dospívajícími dcerami. Každá z postav má svůj vnitřní svět, některý je hlubší, některý povrchnější. A hlavně má každý z nich nějaké trápení a starosti, což dodává celému příběhu takový smutný až hořký nádech.

Ještě nejsem přesvědčená, že se Petra Soukupová probojuje mezi mé oblíbené autory, ale na tu její další knížku, která na mě čeká na nočním stolku, už se docela těším. Ale ne zase tolik, abych se do ní pustila hned. Cítím, že teď potřebuju trochu jiný styl.

k-mori

6 thoughts on “K moři

  1. Clara 24.1.2013 / 19:14

    Ja cetla to Zmizet a knizka se mi vcelku libila, i kdyz mi prisla mozna az moc ponura. Coz jsem driv fakt milovala, ale po narozeni decek mam nejak radeji lehci a veselejsi zanry, vetsinou. Jazyk mi nijak extremne hovorovy neprisel, styl se mi libil velmi a cetlo se mi to dobre. Mam rada, kdyz jsou knihy napsane takhle strucnym jazykem, bez vselijakych krucanku a kudrlinek (ackoli sama mam tendence psat vse jednou vetou s milionem vet vedlejsich).

    Musim se zde jeste priznat, ze diky tomuhle blogu jsem o Vanocich znovu otevrela Betty McDonaldovou a jeji Vejce, posleze i casti z druhe knihy. Hlavne kdyz jsem mela chripku, desne me bavilo cist si pasaze z tuberkulozniho sanatoria 🙂 Napodruhe se mi Betty cetla mnohem lepe a knizky me celkem bavily, i kdyz nektere popisy jsem teda preskakovala. U Vejce mi ale (stejne jako poprve) vadily nektere vyrazy, ktere nejak do textu nezapadaly, prislo mi, ze preklad asi neni uplne vydareny.

  2. kocicenka 24.1.2013 / 20:28

    Pokud mas chut na ceskou knizku s velmi peknym jazykem, doporucuji Zvuk slunecnich hodin od Hany Andronikove. Krasny jazyk, krasny pribeh.

    • Vanilka 25.1.2013 / 16:28

      Ano ano, Zvuk slunečních hodin už jsi mi jednou doporučovala. Mám ho také na seznamu četby. Dokonce už jsem ho jednou v knihkupectví držela v ruce, ale téma druhé světové mě tehdy odradilo. Teď mě mrzí, že jsem tu knížku tehdy nekoupila. Přece jen jsou chvíle, kdy mám na takovou četbu náladu. Snad tedy příště.

  3. balzu 28.2.2013 / 15:44

    ahoj vanilko, ráda bych jenom poznamenala, že psát v obecné češtině je paradoxně občas těžší (pokud píšeš správně), tj. píšeš tak, aby ti to šlo přes zobák, ale přesto musíš dodržovat i pravidla, např. interpunkci…i když nevím, jak u spisovatelů a „spisovatelů“, tam hraje samozřejmě velkou roli editor

Zanechat Odpověď

