Jak vybrat jméno

babynames1Vybrat jméno pro své budoucí dítě není vůbec tak snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Zřejmě jako každá žena jsem i já nosila už celou řadu let v hlavě seznam holčičích i klučičích jmen, které se mi líbí. Ten seznam jsem začala tvořit už v dobách, kdy jsem ještě byla přesvědčená, že stejně děti nikdy mít nebudu. Když jsem otěhotněla, doufala jsem, že mi tenhle seznam poslouží jako základ pro výběr jména pro naše miminko, které se má narodit na jaře. Ale zmýlila jsem se.

V první řadě mi Motýl většinu jmen z mého pomyslného seznamu vyškrtal. A bohužel považuju za nutné, aby se nám jméno našeho potomka líbilo oběma.

Ta jména,  která Motýlovo veto přežila, se mi postupně přestala líbit. Něco jiného je oblíbit si jméno nějakého románového hrdiny, a představit si, že takhle budu na své dítě volat celý život. Najednou žádné jméno nebylo pro moje dítě dost dobré.

Také jsem si uvědomila, že bude potřeba vybrat nějaké mezinárodní jméno – tedy takové, které se dá vyslovit v češtině i ve francouzštině. Mně se taková jména stejně vždycky líbila víc: třeba takový David nebo Anna. Vzhledem ke své dávné lásce k francouzské řeči jsem samozřejmě měla na seznamu i jména francouzská. Rychle mi ale došlo, že když budu na své dítě chtít mluvit česky, setkám se u takových jmen s mnoha úskalími. Naše jména se skloňují a zdrobňují, což není možné provádět se všemi francouzskými jmény.

Začala jsem tedy na seznam přidávat jména nová – většinou francouzská, která ale buď mají v češtině velmi blízký ekvivalent (Mathias, Elias, Claire apod.) anebo se alespoň dají vyskloňovat (např. Sophie). Tudíž takové pěkné dívčí jméno jako je Chloé je pro nás  nepoužitelné. Navrhovala jsem Ninu, Victorii, Lilianu, Raphaela, Lionela, Samuela

Úkol mi zkomplikovalo Motýlovo přání, aby holčičí jméno začínalo na A a klučičí na E (údajně rodinná tradice, ale na můj vkus mají v rodině příliš mnoho výjimek na to, abychom se jí museli držet). U holky bych dokázala přenést přes srdce Alexandru. Motýl zase byl připraven uvažovat o Sophii – i přesto, že nezačíná na A. Zato u kluka z toho E dlouho nechtěl ustoupit. Mně se ale žádné klučičí jméno na E nelíbilo. A už vůbec jsem nehodlala akceptovat jméno Erasme, se kterým mě Motýl otravoval dlouhé měsíce. Nejdřív jsem se tomu smála, neboť jsem si myslela, že je to vtip. Jenže on to myslel vážně.

Naše debaty v dobách, kdy já už věděla, jestli to bude holka nebo kluk, a Motýl to ještě vědět nechtěl, byly opravdu složité. Nechtěla jsem bojovat příliš zarputile, aby to nebylo nápadné – hned by si domyslel, co čekáme. Stejně se mi asi nepovedlo být nenápadná – občas jsem se rozlítila příliš. A velmi se mi ulevilo, když si to Motýl na druhém velkém ultrazvuku nechal říct; konečně jsme se mohli začít dohadovat konkrétně.

Jaké jméno jsme nakonec vybrali, to si nechám pro sebe 🙂 Hlavní je, že jsme se dohodli a že se nám (snad) oběma opravdu líbí.

A teď je řada na vás, drazí čtenáři. Máte nějaká vysněná jména pro své budoucí potomky?

Mimochodem zrovna dneska jsem natrefila na článek, ve kterém se píše, že v belgickém městě Liège se v roce 2012 narodila miminka se jmény jako Pepin, Mahmut, Sony, Shakira nebo Rihanna…

24 thoughts on “Jak vybrat jméno

  1. olivia 22.1.2013 / 18:36

    Sused sa volá Jean-Francois, čo sa mi veľmi páči. My ho doma voláme Jano-Fero, čo sa mi páči už menej. Moje obľúbené chlapčenské meno (pre syna už asi nie) je Pascal, dievčenské Klára.

  2. veve 22.1.2013 / 19:37

    My jsme se okamžitě dohodli na výběru jména pro chlapce ale s holčičím si nevíme rady. Jména, která se mi hodně líbí, nepřicházejí v úvahu. K našemu příjmení, které má 2x „r“ se nehodí křestní ani s jedním „r“… navíc by nemělo být moc dlouhé. A z těch, které zbývají, se nějak nemůžeme dohodnout…. ještěže to zřejmě bude kluk 🙂

  3. veve 22.1.2013 / 19:42

    Ještě mě napadlo, jak na člověka působí lidé okolo, se kterými se zná. Určitě se vám taky stalo, že vám nositel vašeho oblíbeného jména to jméno dokázal „otrávit“… anebo si na něj při výběru vzpomenete a už se vám to jméno tolik nezdá 🙂 Anebo naopak…. 🙂

    • Vanilka 23.1.2013 / 10:13

      Ano, tohle je taky potíž, když mám s nějakým jménem spojenou osobu, která mi není sympatická. Anebo prostě volné asociace, které ani nemají nějaký zvláštní důvod: třeba jméno Eliott se mi taky docela líbí, ale vybaví se mi při něm starší vousatý pán s brýlemi. Nedokážu si představit dítě, které by se jmenovalo Eliott.

  4. Bára 22.1.2013 / 19:45

    Vybrat jméno, to je věda. Obzvláště při rozdílném vkusu rodičů 🙂
    My se u prvního těhotenství shodli celkem bez problémů. Co čekáme jsme nevěděli. Nakonec se tedy narodil Matěj.
    Ale u druhého těhotenství to bylo horší. Já věděla, že čekáme holčičku, muž to až do porodu vědět nechěl. Holčičí jméno bylo ovšem kamenem úrazu. Muži se nelíbilo v podstatě žádné 🙂 Nakonec jsme se rozhodli pro Amálii, a to den před porodem. Řekla bych, že Amálka na to jméno čekala, protože jsem skoro týden přenášela a dcera se narodila až poté, co jsme se konečně shodli 🙂
    Pro potenciální třetí dítko by se mi líbila Rozálie, ale s klučičím by to bylo horší 🙂

    A vám přeji ať už máte od vybírání klid a u jména skutečně zůstanete! 🙂

  5. terka 22.1.2013 / 19:56

    známé syn se jmenuje František Tomáš, my mu zkráceně říkáme Fantomas:) mně se líbí jména Amálie, Ella, Anežka a Mia. u kluků favorita nemám. zatím to řešit nemusím, v nejbližší době snad nic neočekávám:) ale chci, aby to šlo k příjmení přítele, a to všechna tahle čtyři splňují:)

  6. ustarnouciblogeriny 22.1.2013 / 20:37

    Vybrat jméno není žádná legrace. Moje (už dospělá) dcera se jmenuje Veronika. To jméno se mně i manželovi moc líbilo, a kdysi nebylo tak frekventované. Když se však dcera narodila, roztrhl se s Verunkami pytel…

  7. vimneok 22.1.2013 / 21:46

    jé, moje oblíbené téma 🙂 my jsme také chtěli mezinárodní a dobře vyslovitelné a zapamatovatelné… u první dcery jsem věděla hned, u druhé to bylo pomalejší, ale našlo se. Ale s klukem by byl problém, přesně, co píšeš, líbí se mi jména, co se nedají moc zdrobnit a když, je to hrůza nebo jako pro psa… Frederik, Sebastián… naštěstí mám holky 🙂 doufám, že mi jednou nevynadají. jo a kdybych měla ještě třetí, tak pro holku opět vím hned…

  8. Petra 23.1.2013 / 08:08

    Tak u nás v tom bylo naštěstí jasno a bez pochybnosti, kluk po tatinkovi, a holčička byla od začátku Lili, někde jsem to zaslechli a moc se nám to líbilo. Dnes je jí 5 let a pořád je to ještě neokoukané, takže nelitujeme ani v jednom případě :o))

  9. Clara 23.1.2013 / 09:59

    Oblibene tema, jak vidim. Taky se nemuzu nepripojit 🙂 U obou deti jsme vedeli asi do 12. tydne, ze to budou kluci, takze diskuze na tema holcicich jmen byly spis teoreticke. Kazdopadne mi vyber jmen pro dceru prisel jednodussi, zda se mi, ze je tech jmen proste vic a spousta je hezka. U kluku jsme nejak nemohli prijit na nic, co by nas oba vyslovene nadchlo. Hlavne jsem chtela, aby jmena byla pouzitelna ve vsech trech jazycich /sklonovani v rustine a cestine, vyslovnost a psani v nemcine, zadne nevhodne asociace ve vsech trech jazycich/, takze spoustu peknych jmen jsem musela predem vyloucit. Treba vsechna ceska a ruska s „v“ (vaclav..), vsechna ceska s hacky a carkami atd. Nechteli jsme ani jmena, ktera uz v rodine jsou (vladimir) nebo jmena, ktera maji hnusne zdrobneliny (alexander). A taky aby se jmeno hodilo aspon trochu k prijmeni, zvlast kdyz se kluci pravdepodobne budou jmenovat cely zivot stejne. Co jsem tak cetla, spousta rodicu vybira jmena v prvni rade podle vyznamu. To jsme teda nedelali vubec, asi bychom pak nenasli uz vubec zadne jmeno, ktere by splnovalo vsechna kriteria 🙂 Nakonec mame jedno zcela obvykle jmeno v ruske podobe a jedno v Cechach rozsirene, ale nemoderni jmeno, ktere je ale v Nemecku zname a vyslovitelne.

    • Vanilka 23.1.2013 / 10:14

      Joo, taky jsem se bála, kdybychom měli holku a pojmenovali ji Alexandra, že by jí lidé říkali Saša 🙂

      • Clara 23.1.2013 / 13:24

        Saša pro holku i kluka jeste vcelku jde, ale ruska zdrobnelina pro jmeno Alexander je uplne priserna: šurik 😀

      • Ella 24.1.2013 / 14:40

        Jeslti chápu dobře, tak to bude kluk? Koukala jsem na přechozí články a nikde jsem zmínku nenašla…

  10. Denča 23.1.2013 / 11:51

    Mně se líbí jméno Nela, Nelly:) Pro kluka Matěj, Matyáš:)

  11. olivia 23.1.2013 / 12:17

    Ešte jeden príbeh: dcéra sa volá Michala, otec jej budúceho dieťaťa Michal a navyše sa u nich meno prenáša už niekoľko generácií. Mne sa také premichalovanie nepáči, tak som sa pokúšala ich presvedčiť, aby keď už nechcú reťaz prerušiť, dali aspoň chlapčekovi dve mená. Im sa ako ďalšie meno páči David, avšak mať doma Michala Davida tiež nechcú, čo sa nedivím. Ešte uvažovali nad Maxim-Michal (to zase znie ako maximichal)… Je to ich vec, tak sa necháme prekvapiť. Myslím, že keď som vyberala mená pre svoje deti, bola som viac vyhranená. Teraz vlastne nemám výhrady voči žiadnemu menu. Viem si predstaviť aj maličkého Eliotta a pod.

    • Kajos 23.1.2013 / 20:13

      Moje maminka mi vyprávěla,že celé těhotenství měla trauma z toho, že slíbila, že prvorozenec se bude jmenovat jak je u prvorozence zvykem v rodině mého tatínka – Karel,v případě holčičky Karla. Ale to byla v rodinné historii zatím jen teorie.. Neuměla si představit že by se sladké miminko mohlo jmenovat Karla, ten Karel už prý jo.. Ale byla jsem pak nakonec krásné miminko a s nejkrásnějším jménem..Jedu v té tradici dál, jen se těmi pochybnostmi v době mého těhotenství zabýval můj manžel a jaký je náš Karlík úžasný!

      • Clara 23.1.2013 / 23:24

        Karla je nahodou uzasne jmeno, patri do mych top 10 pro holky 😉

  12. Spaketka 26.1.2013 / 01:08

    Sofie, Sebastian, Emma.. sice myslím, že děti nikdy mít nebudu, ale takových už bylo 🙂
    Líbí se mi i Ofélie – z Faunova labyrintu.. Popravdě, zdrobněliny strašně nemám ráda, připadá mi, že to jméno tak nějak komolí a znevažují, takže se mi líbí tahle právě pro to, jak divná ta zdrobnělina je – aby to každého hned trklo 😀
    K tomu vybírání je taky strašně zajímavý zjištovat i původ jména a třeba co znamená, moje sestra třeba vyřadila Klaudii po tom, co zjistila, že to znamená chromý 🙂
    Tak přeju štastný výběr 🙂

    • Vanilka 27.1.2013 / 16:30

      Mně zdrobněliny nevadí, pokud jsou používané s mírou. Pokud dítě dělá scénu v supermarketu a hystericky se válí po zemi a maminka mu říká: „Tomášku, uklidni se,“ zdrobnělina mi v takové situaci přijde nemístná. A taky když si některé maminky nevšimnou, že z jejich Honzíčků a Petříčků vyrostli dospělí Honzové a Petrové. Ale je možné, že rodičovský čas letí tak rychle, že je opravdu možné si toho nevšimnout 🙂

  13. Zuzu 30.1.2013 / 18:52

    My máme vybráno – Antonín po tatínkovi, a holčička Alžbětka. Nikdy jsem ale tato jména v hlavě nenosila a tedˇ se mi moc líbí. Hlavně u většiny jmen mi vadí jejich zkracování a také hanlivá přirovnání – Anča, Pepča, Janča – ta zkratka mi zní prostě sprostě. Hodně oblíbené jméno v poslední době je Amálka, ale když jsem slyšela rýmující se posměšek Análka, tak mě to hned přešlo, a takové asociace jsem měla skoro u každého jména, takže výběr se mi hodně zúžil. Nelíbí se mi ani spojení cizího jména a českého příjmení, chápu, že se rodiče snaží být globální, ale s českým příjmením to nezní ani v češtině, ani v jiném jazyce, kde je to stejně exoticke příjmení 🙂

  14. Milena Dvořáková 12.5.2014 / 13:54

    Dobrý den, duskuze je stará jak Jeruzalém, škoda. Z mnoha komentářů cítím nejasno, nevím a nechápu, proč neprozradíte jména:-(. no nic. já mám doma Quida a Quentina Dvořáka. Takže netipická jména k tipickému příjmení. Ale problém s tím opravdu nemám:-) Nyní čekáme třetí dítko a hledáme opět jména. Na holčičku se mi líbí Zoe, ale manželovi ne. Na chlapci se asi dohodneme, i když variant je mnoho -Gabriel, Rafael, Hanrick… Potřebovala bych poradit nějaká dívčí jména, ale pouze cizí nebo nezvyklá. Díky moc. Nevím však, zda na tuto stránku ještě narazím a dozvím se to, tak zde je můj email: milenaking@seznam.cz

  15. Neli 17.10.2014 / 17:46

    Luxusní je také Nelly Nela Nell například:jako ja Nela.Schier

  16. k 3.7.2016 / 04:10

    Já jsem tohle ještě nezažila. Teda jedině u psů. A to i vymyslet jméno pro psa je pro mě složité. Většinou si otevřu seznam http://www.pejskar.cz/psi-jmena/ a postupně vyškrtávám ty co se mi nelíbí až dojdu třeba ke dvoum ze kterých vyberu. 😀

Zanechat Odpověď

