Vánoční stromeček

V Lucembursku spousta lidí zdobí vánoční stromeček už několik týdnů před Vánoci. Řekla bych, že první adventní neděli ve většině lucemburských domácností zazáří nejen první svíce na adventním věnci, ale i stromek. Nevím, jestli je to přímo tradice, anebo se lidé prostě nechávají unést atmosférou vytvořenou v nákupních centrech. Někteří říkají, že si během svátků ten stromeček dostatečně neužijou. Možná mají pravdu. Mezi Štědrým dnem a Novým rokem většina z nás absolvuje rodinné návštěvy a doma vlastně zase tolik času netrávíme.

U nás se stromeček vždycky zdobil až 23. prosince. Někdy teprve na Štědrý den. Taky mi to vždycky přišlo líto. Sotva se ozdobí, hned je Štědrý večer a pak už je jaksi po všem. Jako by jeho role po Štědrém večeru už nebyla tak důležitá – jako by jeho přítomnost v bytě ztrácela své kouzlo. A přesto teď pečlivě dbám na to, aby se v mojí domácnosti toto pravidlo neporušilo: zdobit taky hodlám až 23. prosince. O to víc se na ten stromeček těším.

Ovšem už několik týdnů Motýla otravuji a vyptávám se, kdy ten náš stromek zajdeme koupit. Ne, zdobit ho zatím nechci, ale chci ho mít. Chci vědět, že čeká na NAŠEM balkóně a že prostě nákup stromku neprošvihneme. Dá se to vůbec? Je možné, že by třeba 22. prosince mohly dojít zásoby vánočních stromků? Asi těžko. Ale stejně jsem ho chtěla mít doma – pro svůj klid na duši.

Přes sobotu a neděli se můj nátlak stupňoval. Motýl se ale vůbec neměl k činům. Klasicky to odsouval a chlácholil mě svým typickým: „Neboj, vždyť máme ještě spoustu času.“ V mých očích nemáme. Přes týden nemáme čas vůbec a příští víkend bude Motýl u rodičů s holkama, zatímco já jsem v té době se svými rodiči chtěla ozdobit stromek. To pro něj budu muset jít já sama? Není tohle mužská práce?

Včera se ve mně vzbouřily hormony a dokonce jsem potají nad představou Vánoc bez stromečku slzu uronila. A v tu chvíli dorazil domů Motýl… se stromečkem! Radostí jsem začala hopsat jako malé dítě.

Kdyby u nás stromek zářil už od začátku prosince, ušetřila bych si sice spoustu nervů, ale taky bych přišla o ten nezaměnitelný pocit úlevy a radosti, který se dostavil včera večer.

A kdy se zdobí stromeček u vás?

christmas tree farm

10 thoughts on “Vánoční stromeček

  1. U nás se zdobí klasicky až na Štědrý den, nikomu se do toho nechce, spíš se chceme koukat na pohádky 🙂 U sebe doma mám takovýho mrzáčka v květináči a říkám si už od začátku advemntu, že ho ozdobím jen tak pro atmosféru… no ještě stojí na chodbě, samozřejmě neozdobený 🙂

  2. Makovice 19.12.2012 / 10:52

    U nás se vždy zdobil na Štědrý den a ozdobit ho – u nás se říká ustrojit – byla vždy povinnost nejmladšího člena rodiny. Ale zato nám pak vydrží do konce ledna 🙂

  3. Sabe 19.12.2012 / 11:01

    Doma u rodicov ho zdobime zasadne na Stedry den doobedu 🙂 Ked sme boli mensi, tak vydrzal do toho 6.1. a potom sme ho odzdobili, ale odkedy sme boli ja aj brat na vyske, tak vydrzal aj dlhsie, pretoze sa do toho nikomu nechcelo 😀 A s priatelom sme si v nasom podnajme stromcek ozdobili uz asi pred tyzdnom ci dvoma, pretoze si ho chceme uzit, na sviatky tu totiz uz nebudeme. A nase mini spolocne vianoce oslavime uz teraz v sobotu 🙂 A Stedry den oslavime kazdy u svojej rodiny 🙂

  4. Eli 19.12.2012 / 11:41

    Vždy na Štědrý den, až se vyhrabu z postele a nasnídám, takže to může být klidně i odpoledne 🙂 Ale v budoucnu to možná posunu na dřívější datum, svítící stromeček se mi moc líbí, tak abych si ho užila víc.

  5. Renda 19.12.2012 / 11:48

    Jasně, že den předem nebo až na Štědrý den. Taky se vždycky moc těším, až ho budu zdobit:-)

  6. olivia 19.12.2012 / 21:05

    Tiež vždy až na Štedrý deň alebo deň pred. V Belgicku ale tak isto ako u vás vídavam v oknách už mesiac ozdobené stromčeky. Najprv som myslela, že sú to okná ľudí, ktorí cestujú a chcú si Vianoce spraviť skôr, ale potom som zistila, že je to u nich bežné. Tento rok ale som sa ale rozhodla, že ozdobím aj ja o nejaký ten deň skôr. Nemôžem sa už dočkať.

  7. Olinka 21.12.2012 / 20:05

    My vždycky zdobili na Štědrý den dopoledne. Jak to bude letos, nevím, protože se poprvé sejdeme na chalupě – mamka tam bude už od neděle a zbytek se mnou dorazí až v pondělí.
    Nicméně já mám takového malého, umělého, celý rok nazdobeného stromečka – vytáhla jsem ho před 2 týdny a když se začně stmívat, rozsvěcuju si ho. Taky jsem dala světýlka do okna pokoje a kuchyně. Vánoce u sebe na bytě trávit nebudu, ale chci, aby to tu taky bylo trochu hezké.

Zanechat Odpověď

