Sklenice na Bordeaux

Nedávno jsem si vzpomněla na jeden zážitek z doby, kdy jsme spolu s Motýlem začali chodit. Ani nevím, proč jsem si na něj vzpomněla zrovna teď…

Byli jsme pozvaní na večeři k jedněm Motýlovým známým, kteří se zrovna nastěhovali do nového domu. Nebyli jsme jediní hosté – přítomné byly další dva páry, se kterými se nakonec stýkáme mnohem častěji než s manželi, kteří nás k sobě všechny sezvali. Nebudu se tajit tím, že jsem za to docela ráda.

Ne že by byli nepříjemní – to vůbec ne. Ale pro mě to byla první zkušenost s francouzskou smetánkou žijící v Luxu, tedy s takovými sice na první pohled velmi milými a slušnými lidmi, ze kterých je ale při bližším kontaktu cítit hlavně faleš a vyumělkovanost.

Příklad té vyumělkovanosti byly třeba neustálé řeči typu: „Omluvte ten nepořádek, ale my se z toho stěhování ještě nestačili vzpamatovat.“ Já jsem tyhle věty sice pronášela taky, když jsme se loni přestěhovali do nového bytu a když začaly chodit první návštěvy, ale u nás se aspoň ještě válelo pár nevybalených krabic a ze zdí trčely háčky, na které jsme později pověsili obrazy. V tomhle domě bylo ale všechno víc než perfektně uklizené: všechno to sklo a lak se jen blyštělo, nikde ani smítko prachu – natož nevybalená krabice!

Ovšem ty nevybalené krabice zřejmě kdesi schované přece jenom byly. A v nich sklenice na bordeaux. Z toho se vyklubal hlavní problém večera: na nádherně prostřené večerní tabuli chyběly sklenice na bordeaux! Při ruce byly jen sklenice na bourgogne. V době, kdy jsem pořádně nezvládala ani rozlišovat sklenice na bílé a červené a byla jsem hrdá, že mám doma opravdové sklenice na víno, jsem samozřejmě absolutně nechápala, o čem je řeč. Ovšem kolem mě se strhla zuřivá diskuze. Co teď? K jídlu bylo přichystané bordeaux. Burgundské víno by se k tomuto receptu nehodilo. Nehledě na to, že nemá tu správnou teplotu, zatímco bordeaux už pilně „dýchá“ ve skleněné karafě.

Můj návrh, zda by nebylo jednodušší jít do restaurace, byl považován za nepovedený vtip. Dnes uznávám, že jsem tehdy podcenila vážnost situace.

Dlouho jsem si lámala hlavu s tím, že pro Motýla nejsem dostatečně chic, když má takové přátele. Nicméně dodnes večeříme na talířích z Ikea – a to i když máme pozvané hosty (to mi připomíná, že jiná Motýlova známá – rovněž čerstvě přestěhovaná – se nám při večeři omlouvala, že nám jídlo servíruje na porcelánovém servisu, který neladí se závěsy, jelikož ještě nestihla koupit servis nový). A přesto mě neopustil. Tomu se říká upřímná láska, ne?

18 thoughts on “Sklenice na Bordeaux

  1. panda 21.11.2012 / 18:42

    ano, to je laska:)

  2. Isia 21.11.2012 / 19:56

    Ufff…tak to bol naozaj vážny problém tie poháre. Začínam mať pocit, že som mierne mimo. Veď ja som niekedy schopná vypiť kávu z hrnčeka na čaj! Asi by som mala na sebe začať pracovať hihi.

  3. Bosorka 21.11.2012 / 21:06

    A měli nějaké služebnictvo, nebo si uklízeli a vařili takto vzorně sami? Bos.

    • Vanilka 23.11.2012 / 15:19

      Vařila paní domu – teda aspoň to tak vypadalo. Paní na úklid měli určitě.

  4. olivia 21.11.2012 / 22:59

    Ani ja som netušila, že sa tie poháre rozlišujú. No ako som mohla doteraz takto existovať? Ešteže si uviedla aj názornú ukážku. Teraz budem vyhľadávať situácie, keď svoj nový poznatok niekde preukážem. Len sa trochu obávam, že tú správnu spoločnosť nenájdem 🙂

    • Vanilka 23.11.2012 / 15:21

      V Bruselu by nemělo být těžké takovou společnost najít. Minulý rok jsem se setkala s pár Belgičany ze šlechtických rodů, kteří tvarům skleniček určitě také přikládají velký význam.

      • olivia 23.11.2012 / 15:40

        V takej spoločnosti sa vôbec nepohybujem a uvažujem, či by som vôbec chcela. Spoznať určite áno.

      • Vanilka 23.11.2012 / 16:08

        Člověk se v ní občas pohybuje, i když nechce.

  5. cernamoora 22.11.2012 / 02:30

    LOL, takový problémy bych chtěla mít 😀 (ale víc mě dostal ten servis neladící k závěsům :D)

    • Vanilka 23.11.2012 / 15:24

      Přesně – takový problémy bych chtěla mít. Jenže já je mám! Protože když nás k sobě takoví lidé zvou domů na večeři, Motýl se cítí povinný je pozvat také (já už jsem se tenhle provinilý pocit, že musíme „oplácet“, naučila nevnímat). A mně pak samozřejmě hlodá v hlavě, co si o nás pomyslí, když jim naservíruju jídlo na těch talířích z Ikea (a to se snažím vybrat ty neuštípané). Ale v hloubi duše vím, že by mi to mělo být jedno, co si budou myslet.

  6. tokijskadomovnice 22.11.2012 / 08:06

    Ano, ano, to bude upřímná láska.
    Musíš mít opravdu pevné nervy. Já, kdykoliv jsem byla v této frankofonní části světa, tak jsem po pár dnech měla chuť křičet: „Bože, vždyť je to jenom jídlo!“ Je hezké, že jim záleží na stolování, ale někdy to přehánějí 🙂

  7. Renda 22.11.2012 / 10:30

    A kam pak nalévají vína z Cotes de Provence, Cotes du Rhone či Chablis? Mají další speciální sklenice? Ufff, nechce se mi věřit jaké mohou mít lidé „problémy“.

  8. ustarnouciblogeriny 22.11.2012 / 19:59

    Ano. LÁSKA!
    Děkuji za osvětu, sklenice na víno nerozlišuji – a pravděpodobně si to nezapamatuji ani teď. A doma jíme velmi rádi na talířích z Ikea… Je opravdu tolik důležitějších věcí… a zřejmě to ví i Motýl…

  9. Peta 23.11.2012 / 16:11

    Cooze??,to me ani nenapadlo,ze je takovy vyber sklenicek :-)Ja bydlim ve Francii a lidem serviruji vsechny druhy vina do sklenicek na vino z Cech..no zatim si nikdo nestezoval..:-))

    • Vanilka 23.11.2012 / 16:13

      To je dobře. To akorát dokazuje, že všichni Francouzi nejsou tupí! To jsem ostatně tím svým příspěvkem ani říct nechtěla.

  10. Jéé, kde je ta budoucnost, ve které budu mít takovéhle starosti…. 🙂 Ale zase na druhou stranu, přiznejme si, že každý máme nějakou svojí osobní úchylku, na kterou si potrpíme.. anebo možná ani ne 🙂

  11. Brooks C. 9.12.2012 / 15:06

    Tak s těma skleničkama to je zajímavý postřeh… přiznám se, že mě taky trochu dělají problémy – když jsou hezky srovnané vedle sebe, tak to tipnu, co na co je, ale když je vidím jednotlivě a nemám možnost srovnání s jinými, abych viděl, která je „baculatější“ a tak, tak to nikdy správně neurčím… 😀

Zanechat Odpověď

