Trocha politiky…

Politika na můj blog nepatří. To je pravidlo, které bych si hrozně přála respektovat, ale dneska si prostě nemůžu pomoct. Aspoň se pokusím být stručná (ale neslibuju, že se mi to podaří).

Česká politika jde v poslední době tak nějak mimo mě. Všechny ty politické zvraty ani nestíhám sledovat, je toho na mě nějak moc. Dokud jsem žila v Čechách, brala jsem účast u voleb jako svou občanskou povinnost. Ale teď se mě spíš týká politické dění a rozhodování vlády v Lucembursku, protože tu zapouštím kořeny čím dál hlouběji a zřejmě se tu ještě nějaký čas zdržím a vychovám tu svoje dítě/děti. To ale neznamená, že mě nezajímá, co se děje v Čechách. Stále tam žije moje rodina a moji přátelé, a já nechci, aby se měli špatně.

Já vím, že situace v Čechách není růžová, že lidé nemají peníze, bojí se o práci, případně o ni už možná přišli. Ujišťuju vás ale, že podobně jsou na tom lidé i v jiných zemích – včetně Lucemburska. Ano, máme tu vyšší platy, ale máme taky vyšší výdaje, a nejistota na trhu práce vládne úplně všude.

Taky vím, že lidé v Čechách jsou zklamaní a znechucení všemi těmi korupčními i jinými aférami, a zřejmě už opravdu nevědí, koho mají volit. A v tom vidím ten zásadní problém. Před pár lety byla strana Věci Veřejné velkou nadějí… a jak to dopadlo. V různých politických stranách se točí pořád stejné tváře a obecně asi platí, že je „jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet.“ Tudíž lidé přestávají k volbám chodit (krajských voleb se zúčastnilo 36,89% voličů). Kromě stoupenců komunistů – ti chodí nadále k volbám poctivě a na výsledcích voleb je to poznat.

Takhle se snažím sama sobě logicky vysvětlit to, co se v Čechách teď děje. Ale nad rámec mého chápání jsou některé výsledky anket, podle kterých více než čtyřiceti procentům čtenářů serveru Novinky.cz by nevadila KSČM ve vládě, a skoro polovina čtenářů serveru Aktuálně.cz je spokojena s výsledky krajských voleb. Kam se vypařili všichni ti, kteří 17. listopadu 1989 zvonili na Václaváku klíči?

Jsem zmatená. Abych řekla pravdu, na dobu komunismu si moc nepamatuju. Patřím už do té generace, která nemusela chodit do pionýrského oddílu, která neoslovovala učitelky „soudružko“ a která se neučila rusky. Myslím, že i před mým nástupem do školy byli moji rodiče na naší zapadlé horské chatě poměrně v klidu. Myslela jsem si ale, že spousta lidí zažila na vlastní kůži nemožnost vykonávat svou profesi, nemožnost studovat, nemožnost cestovat, nemožnost kultivovaně bydlet, nemožnost si normálně nakoupit to, na co má člověk chuť. Já osobně jsem vděčná za to, že jsem mohla odmaturovat a potom si sama zvolit vysokou školu, na kterou půjdu, a později také odjezd do ciziny, abych získala zahraniční pracovní zkušenost (to, že se už nevrátím, jsem tehdy netušila, ale je příjemné vědět, že se vrátit můžu!).

Je mi jasné, že mě teď někdo ukamenuje argumenty typu: „Stejně teď nemá nikdo na pořádné bydlení, cestování nebo nákupy peníze.“ Já bych to ale nepřeháněla. Myslím, že ty doby, kdy se mladí manželé se dvěma dětmi museli tísnit v panelákovém 3+1 s rodiči jednoho z nich, jsou už pryč. Ovšem možná pouze dočasně. Lidem se zřejmě po těchto dobách začalo stýskat, a tak jsou připraveni udělat ten obrovský krok zpátky. Myslet si, že dnešní komunisti by vládli jinak, je podle mě naivní.

Je mi líto, ale muselo to ven. Je mi jasné, že mnoha lidem se můj názor bude zdát zjednodušený a neobjektivní. Možná mi v komentářích vysvětlíte, že jsem úplně mimo. Možná v to i tak trochu doufám, protože momentálně je mi stydno za to, co se v Čechách děje.

15 thoughts on “Trocha politiky…

  1. Barb 17.10.2012 / 17:11

    Lidi mají krátkou paměť, na to všechno se už zapomnělo. Čtu to v mnoha diskusích a mrzí mě to, ale co nadělám. Navíc většina obyvatel ČR nemá ani pojem o základních ekonomických souvislostech, jako že na dluh a z „krásných“ slibů se žít nedá. Tak holt chodím volit a nezbývá mi než doufat, že jednou se to změní k lepšímu. Možná proto, že rodiče a obě jejich rodiny byly minulým režimem dost postižení, jsem na tohle citlivější, ale když někdo řekne, že „za komunistů bylo stejně líp“, tak… :-/

  2. Terka L. 17.10.2012 / 20:01

    Ano, přesně to je ten velký omyl… Spousta lidí nechápe, že nepopulární opatření Nečase jsou prostě potřeba, protože jinak dluh (započatý minulými vládami) bude pořád narůstat… Volí ČSSD, protože jim slibují nesplnitelné a pak volí komunisty, protože přece „když budou komunisté u moci, tak lidé zase budou mít práci a sociální jistoty…“. A důchodcům je náš dluh jedno, je jim jedno co budeme dělat a jíst za 50 let když už tu nebudou, tak volí levici a komunisty, aby se teď měli lépe.
    Prostě nechápu…

  3. Markéta 17.10.2012 / 21:25

    Já se nějak zdráhám uvěřit, že by lidé volili komunisty a snažím se to odůvodnit i nízkou volební účastí (spousta mladých lidí k volbám prostě nešla).

    A otázka na jiné téma: Jak moc teď Lucembursko „žije“ velkovévodskou svatbou?

  4. Bosorka 17.10.2012 / 23:19

    Tak třeba u nás v regionu šlo o to dát hlas straně, která zde nevládne a tudíž tolik není zapojená v místní mafiánské chobotnici a má zároveń šanci mít dost % hlasů na odříznutí současných korytňáků, co vysávají náš kraj vzájemnýma kšeftíkama apod. A komunisti bohužel byli jednou z těchto variant. Takto mi to vysvětlují místní. Bos.

  5. Eli 18.10.2012 / 12:12

    Myslím si, že tady nejde tak ani o to, že by lidi očekávali, že najednou bude všude dost práce a rohlíky za pár haléřů. Spíš to na mě působí trochu jako zoufalství z dané situace, kdy opravdu není koho volit, protože všichni pokračují v rozkrádání republiky a pak vymýšlí stupidní reformy, aby mohli rozkrást ještě ten zbyteček peněz a majetku, co tu zbyl. Takže pokud se někdo stydí za to, co se tu děje, až teď, tak to má dobrý. Já se stydím za celou tuhle rádoby demokracii posledních dvou desetiletí. A navíc tohle není rok 1948. Upřímně mi ta hysterie kolem těchto voleb přijde směšná. Doporučuju větší zamyšlení nad tím, co výsledek vlastně znamená a také tento článek: http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-57915860-co-znamena-uspech-kscm-ve-volbach-pro-budoucnost. To je konečně zamyšlení, co má hlavu a patu.

  6. Eli 18.10.2012 / 12:19

    Na mě to působí spíš jako zoufalství, kdy lidi už neví, koho volit, aby se dál nerozkrádala republika a nevymýšleli stupidní reformy, které umožní rozkrást i ten zbyteček peněz a majetku, co tu zbyly. Pochybuju, že někdo očekává, že najednou bude všude dost práce a rohlíky za pár haléřů. Navíc tohle není rok 1948. Ta hysterie kolem těchto voleb mi přijde směšná. A pokud se stydíte za to, co se tu děje, až teď, tak to máte dobrý. Já se stydím za celá dvě desetiletí této rádoby demokracie. Chtělo by to větší zamyšení nad výsledkem těchto voleb a také doporučuju tento článek: http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-57915860-co-znamena-uspech-kscm-ve-volbach-pro-budoucnost
    Konečně názory, co mají hlavu a patu.

  7. Eli 19.10.2012 / 09:45

    Chyba je někde v prostoru, nebo tu začala fungovat celkem dost tvrdá cenzura, že mi nejde přidat slušný komentář? 🙂

    • Vanilka 19.10.2012 / 10:46

      Omlouvám se, Eli, tvůj komentář skočil omylem do spamů, asi kvůli tomu odkazu. Už je to v pořádku.

  8. Zuzu 19.10.2012 / 09:52

    Ja myslim, ze pokazde je to stejne, krajske volby nikoho nezajimaji, proto vzdy dopadnou jinak nez volby do senatu a PS. Lidi vice resi, co se deje v parlamentu, takze ze se tam dostanou komunisti, bych se nebala. Pravicaci holt na krajske volby nechodi a nikdy moc nechodili.

  9. Drya 19.10.2012 / 19:46

    A já jsem pro, aby komunisté byli ve vládě. Také budou podplatitelní, taky se na to přijde, budou vybuchovat různé kauzy, ekonomové začnou křičet na poplach a nejpozději za 4 roky lidi pochopí, že žít v minulosti se nedá. Komunisté neumí vládnout, umí jen slibovat. Jejich volební program beru jako kálení na IQ voličů. Sliby, sliby, ale jak jich dosáhnout? 😛

  10. Mishulka 19.10.2012 / 20:02

    Procento získaných hlasů pro komunisty mě upřímně děsí. Ale bohužel už jsem si i vyslechla od své 29 let staré kolegyně, která má vysokoškolské vzdělání, že by klidně komunisty volila. To mi přijde hodně smutné, protože takový člověk by měl vědět, co je zač strana, která se nedistancovala od své minulosti a plynule na ni navázala. To že lidi nemají peníze slyším všude. Ale když pak jedu k marketu na poštu, tak ani skoro není kde zaparkovat, jak je plné parkoviště. A když se člověk podívá, co mají lidi v košíku, tak jsou to blbosti. A to žiju v místě, kde je celkem vysoká nezaměstnanost. Nejlepší jsou ti, co vzpomínají, kolik stál benzín, pivo nebo rohlíky. Ale když pak řeknou, že nová pračka je stála tři tehdejší měsíční platy, tak to asi zas taková pohoda nebyla. Bohužel spoustě občanů stačí ke štěstí nakoupit v akci v Tescu a volný čas tráví doma u televize. Nebo odbornými diskuzemi v hospodě. To je ta pravá zásobárna odborníků na cokoliv. Z deseti lidí by se tam nejmíň devět vybralo, co by přesně věděli jak vyřešit problémy téhle země.

    • Vanilka 25.10.2012 / 15:47

      Moc hezké! Velmi střízlivý pohled na věc. A velká pravda na závěr: lidé, kteří začnou u sebe – to jsou ti praví. (Ale kde jsou?)

Zanechat Odpověď

