Dessert time & apéro time

Jak už jsem se tu jednou, možná i víckrát zmínila, musela jsem si ve francouzském prostředí zvyknout na to, že každý pokrm či nápoj má během dne svůj vymezený čas. Tak napřídklad ovocný koláč se konzumuje jako dezert po obědě a nikdo by si ho nedal k snídani (kromě mě). Oběd se podává mezi dvanáctou a čtrnáctou hodinou, a pokud vás přepadne hlad třeba ve čtyři odpoledne, v žádné kultivované restauraci vám teplé jídlo nanaservírují.

Jak říkám: musela jsem si na to nějaký čas zvykat, ale dnes mi to přijde už celkem normální, a naopak mě v Čechách překvapí, když někoho zahlédnu pojídat guláš se šesti v jedenáct dopoledne nebo ve čtyři odpoledne. Jediné, co mi pořád nejde do hlavy, je ten ovocný koláč – pořád nevím, co je na tom špatného, dát si ho k snídani. Nicméně na přesně určené časy na aperitiv, oběd, dezert a večeři už jsem si zvykla, a naopak mě dokáže vyvést z míry, když někdo tenhle „timing“ poruší.

Tak například naši sousedi. V rámci udržování přátelských sousedských vztahů jsme je jedno nedělní odpoledne pozvali „na dezert“. Potkali jsme je někdy v týdnu před garáží a během spontánní konverzace nám přišlo, že je to ideální řešení. Oběd nebo večeře by byly příliš zavazující a oficiální, a zabraly by nám v našich přeplánovaných víkendech příliš času. Dezert se v mých představách konal kolem půl třetí až třetí hodiny odpoledne a neměl trvat déle než hodinu a půl. Škoda jen, že jsem tuhle svou představu během pozvání neupřesnila. Ušetřila bych mně a Motýlovi zdlouhavé čekání zpestřené nicneděláním. Ve čtyři hodiny sousedi konečně zazvonili u dveří. Naservírovali jsme jim a jejich tříleté holčičce ovocný pohár se zmrzlinou, pánové si otevřeli šampaňské, my dámy zůstaly u džusu a vody a povídali jsme si. Posezení to bylo velice příjemné, neboť naši sousedi jsou velmi sympatičtí. Ovšem na můj vkus se to celé příliš protáhlo. Pod vlivem šampaňského se náš soused rozpovídal… asi bych měla dodat, že náš soused je Ital. Když se ručičky na mých hodinkách blížily k sedmé hodině večerní, zrovna vyslovil větu, u které mě lehce zamrazilo: že jeho tatínek má italskou restauraci a se svými klienty je někdy schopný si povídat až do pěti do rána.

Odešli v půl osmé a my s Motýlem jsme na sebe zůstali smutně koukat. Měli jsme toho ještě tolik v plánu: jít na procházku, konečně namontovat světlo nad jídelním stolem a věnovat se plánování naší svatby. Jenže venku už byla tma a do toho jediného, co jsme ještě mohli uskutečnit (to plánování svatby), se nám už vůbec nechtělo.

Další zkušenost se špatným timingem pochází z minulého pátku. Pozvali jsme naše známé – majitele našeho bývalého podnájmu ve Francii – na „apéro élargi“. To je výraz, který vymyslel Motýl: rozšířený aperitiv, což znamená, že se Vanilka nebude muset v pátek po práci stresovat s kuchtěním nějakého rafinovaného teplého pokrmu, ale že k šampaňskému připraví přece jen něco víc, než jenom oříšky a brambůrky. Stresovala jsem se tedy úplně stejně, protože jsem se rozhodla vyrobit cosi, co jsem už několikrát viděla prodávat v obchodech, ale 40 euro mi přišlo moc drahé na to, abych to koupila hotové:

Kromě ananasu jsme ještě podobným způsobem s Motýlem ozdobili grapfruit, do kterého jsme zabodali krevety, a Motýl navíc vlastnoručně upekl jednohubky z listového těsta.

Když jsem našim známým potvrzovala pozvání, poněkud nešikovně jsem jim napsala, že je budeme očekávat po 19. hodině. Proto jsem byla tak vynervovaná, když ještě v 19.10 byla půlka ananasu neozdobená. V půl osmé jsem si oddychla, vše bylo připravené. Ve 20.10 jsem požádala Motýla, aby jim zavolal. Naši známí mi totiž na můj potvrzovací e-mail neodpověděli. Co když ho nedostali? Co když vůbec nepřijdou?!

Do telefonu naši známi Motýlovi sdělili,  že už jsou na cestě a že u nás budou za 10 minut. Přijeli za deset minut devět – tedy v čase, kdy se v poslední době už většinou pomalu chystám na kutě, neboť jsem ze zdravotních důvodů přehnaně unavená. V usnutí mi naštěstí zabránil fakt, že jsem taky byla pěkně vyhladovělá.

Naši známí se u nás zdrželi do půlnoci a byl to opět moc příjemný večer. Jen mi je pořád trochu záhadou, jak to s tím francouzským konzumačním rozvrhem vlastně je. „Apéro“ se přece servíruje před jídlem. Když je člověk pozvaný na apéro, znamená to, že se zdrží hodinku nebo dvě, vypije skleničku nebo dvě a sní pár jednohubek… a pak půjde na večeři domů. Co si tedy mám myslet o apéro, které začne v devět a skončí o půlnoci?

 

6 thoughts on “Dessert time & apéro time

  1. olivia 8.10.2012 / 16:27

    Belgicko, i ked susedne a niecim podobne Francuzsku a Luxembursku, nema take presne timingy, alebo len o nich neviem. Myslim, ze podobne obmedzenia by ma dost rusili, i ked verim, ze zvyknut sa da, mozno aj nejakemu prejedaniu sa clovek vyhne. Ale co by mi zabranilo dat si ovocny kolac rano? Rano, na obed, vecer, aj trikrat denne, keby som mala chut!
    Dufam, ze tie zdravotne dovody nie su vazne. Nieco mi napada, ale nebudem indiskretna.

  2. Mirka 9.10.2012 / 12:47

    V Normandii.
    Připravuju na přání palačinky pro malé chlapečky syna a synovce. Se zmrzlinou, čokoládou a šlehačkou. Jsou čtyři hodiny odpoledne, chlapečkové si hrají před domem na dunách s jinými dětmi.
    Říkám si, svačinka, po obědě už je dlouho, do večeře ještě daleko. Spočítám všechny ty děti a udělám palačinky pro všechny.
    Lákavou mísu odnesu přímo do dun, abych nezdržovala děti od hry, i s mokrým ručníkem na otření ručiček. Moji chlapečkové se vrhají na palačinky, ani si ode mě nevezmou papírové tácky.
    Rozdám palačinky na papírových táccích i všem ostatním dětem, ti zdvořile poděkují, ale palačinky se zmrzlinou, čokoládou a šlehačkou jíst nezačnou.
    Dva s nimi běží domů, odevzdat je mamince, aby jim je nachystala jako desert po večeři. A dva odkládají tácky do písku, že si je pak odnesou taky.

    • Vanilka 9.10.2012 / 13:53

      To je přesně ono. Klasika.
      A já z toho dostala chuť na palačinky.

      • Mirka 10.10.2012 / 10:40

        🙂

Zanechat Odpověď

