Začátek školního roku

S jednodenním zpožděním snad ještě můžu napsat o začátku školního roku. A to i přesto, že si tenhle příspěvek možná bude s tím minulým trochu odporovat. Protože na podzim se sice chvílemi opravdu těším, nicméně během posledních oficiálních prázdninových dnů mě zachvátila panika, jako bych ještě sama byla školou povinná.

Začalo to v pátek. Zkazilo se počasí a já jsem za oknem své kanceláře pozorovala kapky studeného deště a začalo mi být líto všech těch školáků, na které v takovém šedivém dnu určitě dolehla drtivá tíha reality.

Určitou nostalgii jsem ale pociťovala i v neděli, kdy bylo naopak nádherné letní počasí a ve vzduchu ještě vonělo léto. Připadalo mi, že pro školáky musí být těžké se v takových podmínkách rozloučit s tou sladkou svobodou a přejít na disciplínu školní docházky.

Zajímavé je, že se ve mně tyhle pocity hemží i přesto, že už se mě začátek školního roku dávno netýká a že navíc v Lucembursku školní rok nezačíná 3. září jako v Čechách. Lucemburské prázdniny skončí až 15. září. Francouzské děti šly do školy dnes, avšak zítra mají volno (francouzské děti ve středu do školy prostě nechodí, místo toho tam ostatní čtyři pracovní dny obvykle trčí až do večera, což je nad rámec mého chápání).

Dnes šly také poprvé do školy děti evropských úředníků. A některé z nich měly to štěstí (nebo smůlu) jít do zbrusu nové moderní školy, kterou jim EU postavila v obci Mamer, která sousedí s tou, ve které bydlím. Od té doby, co jsme se přestěhovali, kolem toho staveniště pravidelně běhám a včera večer jsme se k ní s Motýlem vydali na procházku. Poprvé jsem se tak k těm mediálně opěvovaným moderním budovám přiblížila víc a dolehla na mě nová vlna úzkosti. Vzpomněla jsem si na období, kdy jsem ze své malé a útulné základní školy ve Špindlerově Mlýně (každý ročník se tehdy vešel do jedné třídy, celkově nás tedy bylo pouhých devět tříd) na čtyři měsíce přestoupila do obrovské školy na pražském sídlišti a byla zařazena do třídy „3.D“, přičemž existovala i „3.H“. První dny, než jsem si ve třídě našla kamarády (holky jsme tam byly jenom čtyři), pro mě byly opravdovým utrpením. Neustále jsem bloudila po těch nekonečných chodbách a všude jsem chodila pozdě, protože jsem se opakovaně ztrácela při hledání jídelny, tělocvičny, šaten nebo vlastní třídy. Včera jsem si při pohledu na ten obrovský komplex budov v Mameru představovala ty malé prvňáky a druháky, jak bezradně přebíhají sem a tam a snaží se najít třeba ten úžasný plavecký bazén, který tam má někde být. Jak budou každý den potkávat tisícovky cizích dětí a jak se budou muset rychle otrkat, aby nezůstaly takovým stydlivým telátkem, jako jsem byla já.

Zároveň si ale musím přiznat, že dnešní děti jsou asi úplně jiné než jsem byla já. Některé se prý do školy dokonce těší. Možná se o prázdninách nudily a mají pocit, že teď se konečně začne něco dít. Přeju jim, aby to tak bylo – aby ty pozitivní pocity převládaly a aby jim vydržely.

This slideshow requires JavaScript.

3 thoughts on “Začátek školního roku

  1. Barb 4.9.2012 / 19:58

    Ad maličká škola – nějakou dobu jsem učila na 1. stupni ZŠ a měla jsem trojtřídku, tzn. 3 ročníky (3., 4. a 5.) v jedné třídě. Od té doby říkám, že vydržím všechno. 🙂 Budova na fotkách vypadá fakt sterilně, snad si to tam děcka brzy „zabydlí“…

  2. Bára 7.9.2012 / 12:39

    Taky ve mě září vyvoává tak trochu chvění kolem žaludku 🙂
    A ta škola je opravdu dost neútulné místo. Sama jsem byla právě to naivní a neotrkané telátko, které mělo z lidí hrůzu ať bylo, kde bylo. Ovšem chodit do téhle železobetonové kostky s dalším milionem žáků, to by pro mě byla hotová noční můra.
    O to víc mě těší, že moje děti budou moci chodit do malotřídky na vesnici, kam jsme se nedávno přestěhovali 🙂 Bazén tam sice nemají, ale snad to přežijou 🙂

Zanechat Odpověď

