Všeho moc škodí

Po nadšení z knížky Něžnost jsem se doslova vrhla na další dva Foenkinosovy romány, které jsem si před létem koupila. Věděla jsem, že to nemám dělat. Věděla jsem, že se pouštím na tenký led a že hrozí, že se těmi knížkami přesytím a že mi budou připadat všechny stejné. Věděla jsem, že si tak autora možná na dlouhou dobu zprotivím. Stalo se. A on za to možná vůbec nemůže.

Knížka Nos séparations (tedy Naše rozchody) mě ještě celkem bavila. Vypráví příběh muže a ženy, kteří jsou si očividně souzení, ale z mnoha důvodů spolu nedokážou žít, neustále se rozcházejí, aby se za pár let zase mohli sejít. Uprostřed knížky, kdy už by se mohlo schylovat k happy endu (což je samozřejmě hloupost, když ještě zbývá nejméně polovina nepřečtených stránek), mě hlavní hrdina hluboce zklamal. Ale vypořádala jsem se s tím a dočetla knihu do konce.

Ovšem ta druhá kniha – Le potentiel érotique de ma femme (což znamená Erotický potenciál mé ženy) – se mi už jednoznačně nelíbila. Příběh chronického sběratele (postupně sbíral třeba obaly od sýrů, odznaky z politických kampaní, obrázky lodí u břehu, chorvatská přísloví, etikety z melounů, párátka z jednohubek a další pitomosti), který se snaží ze své posedlosti vyléčit a záměrně se snaží vyhýbat všem možným sbírkám i kolekcím a který nakonec propadne závislosti na své ženě. Přesněji řečeno na chvílích, kdy jeho žena myje okna, což v něm vyvolává tu nejvyšší možnou úroveň vzrušení. Originální námět, ale po celou dobu jsem měla pocit, že se autor zoufale snaží stránky něčím zaplnit a že to je jeho jediný cíl. Závěr byl tak kýčovitý, že jsem knížku znechuceně odložile s podivnou pachutí na jazyku.

Můžu si za to sama. Jsem si jistá, že kdybych Foenkinose četla v delších rozestupech, k podobným pocitům by u mě nedošlo.

One thought on “Všeho moc škodí

Zanechat Odpověď

