Něžnost

Konečně knížka, kterou jsem si přečetla ve francouzštině a která je k dostání i v českém překladu. Tak doufám, že ti z vás, kdo ji četli (nebo viděli film), se se mnou podělí o svůj názor!

Ano, kniha Něžnost od Davida Foenkinose byla zfilmovaná. S Audrey Tautou v hlavní roli. O filmu jsem před časem jen něco letmo zaslechla v rádiu. Hned jsem na to zase zapomněla a v kině jsem nebyla.

Audrey Tautou ale upoutala mou pozornost na obálce stejnojmenné knížky v knihkupectví. Také text na přebalu mě velice upoutal: byla to jedna scéna z knížky, ve které mladý François pozval hlavní hrdinku Nathalie do kavárny a v duchu rozjímá nad tím, co si dívka, kterou vidí poprvé v životě, asi objedná. Říká si, že pokud si objedná kávu bez kofeinu, zvedne se a odejde. Neexistuje víc nespolečenský nápoj než káva bez kofeinu. Čaj zase zavání nudnými nedělními odpoledni u televize a častými návštěvami tchána a tchýně. Limonáda je zase příliš dětinská. Dochází k závěru, že by byl nejraději, kdyby si objednala džus. Ale jaký džus? Jablečný nebo pomerančový by byl moc klasický. Chtělo by to něco aspoň trošku originálního, ale ne zase moc excentrického. Papája nebo „goyave“ (sakra, jak se řekne česky goyave?) nahánějí strach. Meruňkový džus – ten by byl perfektní. Pokud si vybere meruňkový džus, François se s ní ožení.

Co myslíte, že si vybrala?

Přijde mi, že tenhle odstavec moc pěkně vystihuje nádech celé knihy. A taky že se Audrey Tautou do role Nathalie báječně hodí. Určitě jsem byla ovlivněná její fotkou na obálce, a podle toho jsem si Nathalie při čtení taky představovala.

A ještě pár poznámek jsem si při čtení udělala:

  • Požádat svou milou o ruku prostřednictvím puzzle mi přijde velmi romantické.
  • Při přípravách svatby existuje jednoduchý odhad na spotřebu alkoholu: prostě počítat jednu láhev šampaňského na osobu. Uff.
  • Ve firmě, kde Nathalie pracovala, ve skutečnosti nikdo nepracoval. Autor neustále píše: „Nathalie neměla chuť pracovat“ nebo „Zavřel se v kanceláři, ale nedokázal se soustředit.“ Týkalo se to Nathalie, jejího šéfa i několika kolegů.

Ale jinak jsem z knížky byla nadšená, a po týdenní literární abstinenci jsem ji bulimicky zhltla hned během víkendu. A už se těším na další Foenkinosovu knížku, neboť jsem si koupila celý soubor složený ze tří jeho knih. Byl to z mé strany trochu risk, protože jsem od něj dřív nikdy nic nečetla a netušila jsem, jestli se mi jeho styl vůbec bude líbit.

13 thoughts on “Něžnost

  1. misunka 11.7.2012 / 15:56

    ja te tak rada ctu…. jinak goyave mi pripomina agave, ale nejsem si jista. jestli je to ten kaktus. ja francouzsky neumim krome par frazi nic 🙂

    krasny den Marti!

  2. kocicenka 11.7.2012 / 16:46

    Knizku jsem necetla, tak se s tebou o nazor podelit nemohu, ale diky za inspiraci! Hned jak se vratim do Londyna a prectu knizky, ktere si z CR povezu (velmi se tesim jak si znovu prectu krasny pribeh Zvuk slunecnich hodin od Hany Andronikove. Mela jsem ji v elektronicke podobe, ale tak moc se mi libila, ze jsem si ji ted poridila tistenou. A jeste jeji druhou knihu Nebe nema dno, tu jsem jeste necetla), Neznost si sezenu. Jeste jsem ti chtela doporucit knizku Zlodejka knih – The Book thief, autor Markus Zusak.

    • Vanilka 11.7.2012 / 16:49

      Díky, píšu si: Hana Andronikova a Markus Zusak.

    • Gabi 12.7.2012 / 10:15

      Hanka Andronikova mela obrovsky talent. Jeji knihy jsou nadherne a tak hluboce smutne. Naprosto me jeji umrti sokovalo, moc jsem ji prala, aby tu tezkou bitvu s rakovinou vyhrala. Dle meho nazoru patrila mezi nejuspesnejsi autory soucasne ceske literatury.

  3. jana 11.7.2012 / 19:01

    Prosím, co si objednala?!!! Please please 😉 Jana

    • Vanilka 12.7.2012 / 11:52

      Já myslela, že je to jasné z kontextu. Ale pokud není, nejsem si jistá, že bych to tu měla odhalit. Co kdyby si tu knížku někdo chtěl přečíst! 🙂

  4. Barbora 12.7.2012 / 22:25

    Rozmýšlala som, aké čítanie si vezmem dnes do vlaku a rozhodla som sa pre túto knihu. Je to presne ten žáner, aký som si už dlhšie chcela prečítať. Ostáva mi už len pár strán do konca, ale tiež som z knižky nadšená.
    Inak, to goyave je v českom preklade kvajáva.

    • Vanilka 14.7.2012 / 12:12

      Děkuju za překlad! Přijde mi vtipné, že mi tady z francouzštiny do češtiny překládá zrovna Slovenka 🙂

  5. Femme Fatale s Bohyní 13.7.2012 / 12:34

    Dneska jsem viděla plakát – nevím jestli na knihu nebo film, ale něco takového nutně potřebuji. Potřebuji se zamilovat. Alespoň do knihy. Potřebuji vědět, že meruňkový juice (který miluji), může rozhodnout o všem a hlavně, potřebuji číst o lidech, kteří nepracují. Vypadala jsem z pracovního tempa a nemůžu se do něj dostat. Vanilko, děkuji za příspěvek, přišel ve správnou chvíli! Bohyně

  6. Bára 20.7.2012 / 21:53

    Moc děkuju za knižní inspiraci!
    Byla jsem zvyklá číst alespoň jednu, dvě knížky týdně… Poslední dobou čtu maximálně odbornou literaturu nebo stále dokola Červenou Karkulku a Tři prasátka 🙂 Měla bych si najít chvilku a konečně to napravit 🙂
    Tento blog jsem teprve nedávno objevila a od té doby se moc ráda vracím nasát tu luxusní vůni vanilky 🙂 Díky!

Zanechat Odpověď

