Mademoiselle Suzanne: „V Paříži mi chybí moje minulost“

Čtyřiadvacetiletá studentka mediálních studií a překladatelství se ocitla na pařížské Sorbonně díky studijnímu programu Erasmus. Pochází ze středočeského Kolína a sama sebe charakterizuje jako „holku z maloměsta, co ochutnává život ve velkém světě.“ Své dojmy a zkušenosti vtipně komentuje na svém blogu Očima Mademoiselle

Vanilka: Jak dlouho žiješ v Paříži a co tě tam přivedlo? 

Mademoiselle Suzanne: Žiji v Paříži necelých deset měsíců a přivedla mě sem potřeba zlepšit francouzštinu a touha žít alespoň chvilku v téhle krásné evropské metropoli.

Bylo pro tebe těžké najít si zázemí a přátele? Čím jsi začala? 

Najít v Paříži zázemí a přátele je to nejtěžší. Přestože jsem zahraniční studentka, nebyla mi přidělena kolej, ani jedna univerzita mi nedokázala najít ubytování, a tak jsem byla odkázaná sama na sebe. Bydlení jsem našla týden před odjezdem pomocí mailové a facebookové skupiny Petite Prague, která sdružuje Čechy žijící v Paříži a ve Francii. Díky téhle skupině jsem našla i přátele.

Kdybych ubytování před odjezdem nenašla, čekalo by mě bydlení v hostelu a obvolávání a obcházení inzerátů. Jenže na jeden inzerát na desetimetrový  byt se sprchou v místnosti, bez kuchyně a se záchodem na chodbě je třeba dvacet zájemců a majtel si pečlivě vybírá, komu « byt » pronajme. Pokud v Paříži pracujete, musíte doložit, že váš příjem třikrát převyšuje výši nájemného. Takže abyste získali výše zmiňovaný « byt », musíte vydělávat třeba 1500 euro měsíčně. Pokud ještě studujete, musíte mít francouzské garanty, kteří se za vás zaručí. Čili pro zahraniční studenty je prakticky nemožné sehnat ubytování. Tedy legální ubytování na smlouvu, ze kterého majitel platí daně…

Jenže když nemáte smlouvu, nemůžete si otevřít účet v bance. Když nemáte účet v bance, nevyřídí vám studentskou kartu na metro a tak dále. Je to začarovaný kruh, ze kterého vás vysvobodí jedině přátelé a známí, kteří už v Paříži zázemí mají.

Máš dnes hodně francouzských přátel? Připadá ti integrace do francouzské společnosti obtížná? 

Prakticky žádné. Mými francouzskými přáteli jsou výhradně kolegové z kapely, kde zpívám. Pařížští studenti jsou uzavřená komunita, do které se Erasmus studentům moc nedaří proniknout. Je to škoda, myslím, že bychom se mohli vzájemně obohatit. Mými přáteli v Paříži jsou cizinci z různých koutů světa a samozřejmě Češi a Slováci. Integrace do francouzské (a tím spíš pařížské) společnosti se mi zdá velmi obtížná, bez partnera francouzské národnosti snad i nemožná.

Setkáváš se s jinými Čechy žijícími v Paříži? 

Ano. Zajímavé je, že v Paříži přirozeně existuje Československo. Kulturní i jazykové bariéry jsou zanedbatelné, a tak fungujeme jako jedna komunita.

Jak se tvým příchodem do Paříže změnil tvůj životní styl? 

Značně. První půlrok jsem jako skoro každý Erasmus student jedla nesmysly a můj jediný pohyb byly protančené noci v klubech. To se tělu přestalo líbit, a proto teď dávám mnohem větší pozor na to, co jím, a chodím plavat.

Francouzský životní styl obecně je mnohem pohodovější než český. Oběd trvá i v pracovní den dvě hodiny a má tři nejméně tři chody, po práci se občas zajde na neformální “apéro”. A pařížské vyhřívané terasy jsou vyhlášené…

V čem vidíš zásadní rozdíly mezi českou a francouzskou mentalitou? 

Francouzi jsou na jednu stranu uvolněnější, na druhou stranu svázaní svou byrokracií. Na univerzitách je přímo kouzelným slovem « metodologie ». Pokud je práce obsahově výborná, ale nepoužívá správnou metodologii, nemá šanci na dobré hodnocení. Jiný je i přístup k výchově dětí, Francouzi jsou liberálnější. Rodilí Pařížani jsou k ženám spíše nevšímaví, jsou to především přistěhovalci z arabského světa a Afriky, co oslovují ženy na ulici nebo v metru. Na druhou stranu pokud se Pařížance líbí váš klobouk nebo sukně, pochváli vám ji a zeptá se, kde jste ji koupila. To je milé, ne ?

Vracíš se do Čech ráda? Jak často? 

Vracím se do Čech každé tři měsíce a ráda. Jezdím si tam léčit tělo i mysl.

Chybí ti ve Francii něco českého? 

Moje minulost. Přála bych si narodit se v Paříži nebo ve Versailles, jsou to krásné kulisy pro život. Mít tu minulost, zázemí, letité přátele, byla bych nejšťastnější člověk na světě.

Jak bys charakterizovala typického francouzského muže? 

Takový snad neexistuje. Jiný je Pařížan, jiný Francouz « z venkova », jak Pařížani rádi říkají. A pak je tu spoustu přistěhovalců. Typický mladý Pařížan není zrovna nejvyšší, je štíhlý a elegantní. Jezdí v saku na kole nebo na skútru a helmu nosí na předloktí jako Pařížanky kabelku. Hodně kouří.

A jaká je typická francouzská žena? 

Pařížanky jsou malé, štíhlé a upravené. Bez rozdílu věku. Nebojí se nosit trendy a to taky bez rozdílu věku. Módu mají v krvi, protože hezky se oblékaly už jejich pra pra prababičky, nám v Čechách právě tahle tradice chybí. Když mluví, jsou trochu afektované, ale taková je pařížská francouzština.

Hodláš ve Francii zůstat? Kde budeš žít za deset let? 

Za měsíc končí můj Erasmus pobyt a já se vracím do Čech, abych mohla odjet zase někam jinam. Chci cestovat, poznávat a pak se zase vracet. Kde budu žít za deset let? Těžko říct. Na světě je tolik krásných míst…

Co tě vedlo k založení blogu Očima Mademoiselle? Budeš v něm pokračovat i v případě, že by ses vrátila do Čech?  

Blog jsem začala psát pro svou rodinu a kamarády, kteří se na mě stále častěji obraceli s otázkou, jestli plánuju články vydat. Já jsem se vždy jen zasmála a považovala ten nápad za nesmysl. Jenže pak jsem narazila právě na Luxusní život Vanilky a rozhodla se i to moje psaní šířit mezi ostatní bloggery. Baví mě psát a pokud někoho baví můj blog číst, jsem moc šťastná. V psaní budu určitě pokračovat i v Čechách a kdekoli jinde. Přestože už nebudu žít v Paříži, zůstávají mi k ní silné vazby. A i mimo Paříž se dějí zajímavé věci, o kterých bych chtěla psát. 🙂

10 thoughts on “Mademoiselle Suzanne: „V Paříži mi chybí moje minulost“

  1. Barb 2.6.2012 / 15:06

    Děkuji za rozhovor! Zrovna včera jsem si říkala, že se musím na blog Mademoiselle podívat a dnes – ejhle! Těší mě, že blog bude pokračovat i v Čechách.JInak mi docela vyrazilo dech, že Erasmus ve Francii nezajišťuje pobyt…. drsný.

  2. udvouverunek 2.6.2012 / 20:21

    Také mě článek potěšil, Suzanne je opravdu sympatická a má šarm 🙂 Její blog čtu už nějakou dobu a baví mě, tak jsem ráda, že psaní na něj nezahodí. Pěkný rozhovor! 😉

  3. olivia 2.6.2012 / 21:49

    Pripájam sa k predchádzajúcim komentárom. Pekný rozhovor. Mám rada oba blogy.

  4. Witch 3.6.2012 / 10:04

    Jak jsem duše mírná a smířlivá, tuhle možnost mladým závidím. Sice si plním sen a konečně po padesátce (i donucená nároky zaměstnání) skotačím kolem kreditů na UK, ale na život studentský, s poznávacím a studijním pobytem kdesi to není. Už bych si to ani neužila, protože jsem maminka a co by ti chlapi tady jedli a jak si prali a tak… 🙂 Je skvělé, že si to umíte vychutnat a užít. Je Vám přáno, Mademoiselle! Upřímně a moc.

    • Jana Tereza - hambicka 6.4.2014 / 19:41

      Dobrý den Witch, vy jste to tak krásně napsala, že jsem Vám musela taky napsat. A držím palce v tom skotačení kolem kreditů na UK…..

  5. Vivi 5.6.2012 / 14:07

    Jsem úplně nadšená, protože Suzanne je moje blogová láska a rozhovor s ní mi udělal mnohem větší radost než rozhovor v Elle s Charlize Theron nebo Keanu Reevesem ;-). Takže „merci“! 😉
    Vivi

  6. ladyesik 24.6.2012 / 00:36

    Oh néééé, to snad nééé, další zajímavý blog, který mám číst? Který budu donucena svojí čtenářskou vášní číst? 😀 Proč jsou blogy cestovatelů tak zajímavé,…no, asi je jasný, proč. A teď už mi zbývá k absolutnímu nadchnutí pro Erasmus asi jen … k-r-o-k.

  7. Jáchym 28.8.2012 / 15:02

    Jo, v Paříži jsou začátky dost drsné… Ale stojí to za to 🙂

  8. Renata 4.4.2016 / 18:03

    Dobry den,ja hledam uz par dni ceskou studentku.Jsme francouzsko- ceska rodina a hledam pro sveho syna, ktery pujde od zari do materske skolky ceskou studentku na hlidani.Kdyby jste prosim vas mela zajem anebo nekoho znala, napiste mi. Byla bych mos rada.Bydlime v Levallois Perret. Mockrat Vam dekuji.Renata

Zanechat Odpověď

