Poruchy paměti

Mám špatnou paměť.

Čím dál častěji se mi stává, že mi Motýl tvrdí, že jsme spolu někde byli, s někým mluvili nebo něco viděli, a já si na to prostě nevzpomínám.

Jiné události, na které si pamatuju, zase nedokážu časově zařadit.

Jednu část svého života jsem z paměti vymazala vědomě. Bylo to po rozchodu, který mě zdrtil, a zahánět myšlenky na bývalou lásku byl jediný účinný způsob, jak se přestat trápit. Výsledkem je, že si z toho období v podstatě nic nepamatuju, protože pokaždé, když jsem si vybavila nějakou vzpomínku, píchlo mě u srdce, a tak jsem honem začala myslet na něco jiného. Prostě jsem chtěla zapomenout a zapomněla. A přišla tak o pár let života – to by se dalo brát jako nežádoucí účinek mé léčby.

Bohužel ale zapomínám i to, co bych v hlavě udržet chtěla. Dokážu vyjmenovat místa, kde jsem byla na prázdninách, a možná bych je dokázala rok po roce seřadit od první třídy základní školy až po dnešek. Ovšem co jsem během prázdnin viděla a zažila nebo koho jsem tam potkala, to už si vybavím těžko. A je mi to líto.

I v práci si jen s obtížemi vybavuju některé marketingové akce, jejichž přípravou jsem v novinách určitě strávila hodně času. A vím, že to moje kolegy občas udivuje, protože oni si všechno vybavují celkem přesně. Pět let existence našich novin přece není zase tak dlouhá doba.

Když jsme se s Motýlem o něčem dohadovali naposled, utrousil na adresu mé děravé paměti nějakou poznámku, kterou už si sice přesně nepamatuju (ehm :-)), ale která mě dovedla k tomu, že jsem včera večer zadala do Googlu heslo „poruchy paměti“. Hned druhý výsledek mi připadal jako správná stopa, a tak jsem klikla na www.poruchypameti.cz. Na úvodní stránce jsem se dočetla, že

„Současná medicína rozpoznává 3 typy seniorů:

  • zdravého seniora,
  • seniora s mírnou poruchou kognitivních (poznávacích) funkcí,
  • seniora s demencí.“

Tak nevím, do které kategorie bych se měla zařadit… A už vidím údiv lékařů na nějakém lékařském sympóziu, až jeden z nich bude prezentovat první dementní seniorku, která ještě nedovršila třicet let věku.

Na www.ipsen.cz jsem se trochu uchlácholila. Ovšem ne na dlouho:

„Poruchy paměti jsou časté ve stáří, ale mohou se vyskytovat již od středního věku. Některé z nich nejsou nebezpečné, jiné však mohou znamenat první příznaky onemocnění. Mozek může být postižen zánětem, nádorem, cévním onemocněním, alkoholem, metabolicky, léky, nebo se již může jednat o počínající Alzheimerovu chorobu, která je nejčastější demencí.“

To nezní moc povzbudivě. A navíc už jsem teda ve středním věku, jo? Asi ano, neboť:

„Lidský mozek je plně vyvinut asi ve věku 25 let a poté se jeho stav jen každodenně zhoršuje.“

Super, takže svůj vrchol už můj mozek zažil. Naštěstí existuje prevence:

„Pro poruchy paměti obecně platí to, co pro svaly. Když je používáme a posilujeme, jsou silné, pokud je nepoužíváme, atrofují a zmenšují se. S pamětí to je stejné.“

Jenže mně nepřipadá, že bych svůj mozek nepoužívala. Naopak mám dojem, že ho používám moc. Dnes a denně je zahlcený přívalem informací a asi nemá dostatečnou kapacitu, a tak jisté informace nahrazuje těmi novými. Můj problém bude možná spíš v soustředění:

„Zíráte do otevřené lednice a nemůžete si vzpomenout, co jste to v ní vlastně chtěli? Máte potíže vzpomenout si, kde jste před půl hodinou zaparkovali auto nebo kam jste založili doma klíče? Setkáte se s někým, kdo vás nepochybně zná, ale vy nemáte nejmenší ponětí, kam si ho zařadit? Podobné situace zažívá mnoho lidí téměř s železnou pravidelností. Zásadní je však otázka, proč tomu tak je…

Možná jste cestou k ledničce přemýšleli o něčem jiném. Mysleli jste na hádku, kterou jste měli s manželem nebo manželkou dnes ráno? Je to pravděpodobné? Tak proč se divíte, že trpíte výpadky paměti… Za většinu z našich potíží může obyčejná neschopnost soustředit se. Jsme zvyklí říkat, že jsme na něco zapomněli, ale v mnoha případech to vůbec není pravda. Danou informaci jsme vůbec nikdy nedostali, proto nás minula, aniž by byla zaznamenána v naší paměti.“

A ještě tam radí, že mám hrát pasiáns a pexeso, a že prý mám nechávat nákupní seznam doma a svou paměť tak procvičovat. To jsem tedy zvědavá, kolikrát se příště do supermarketu budu muset vrátit.

 

9 thoughts on “Poruchy paměti

  1. Amelie 24.5.2012 / 18:30

    Jsem na tom podobně. Já to svádím na nežádoucí účinky léků na bolesti, které už 9 měsíců beru…

  2. Terka L. 25.5.2012 / 09:51

    To se mi stává pořád a taky mi ještě nebylo 30. Třeba o něčem mluvíme s přítelem a on pak řekne: „Vždyť jsem ti to už říkal!“ Ale já to si prostě vůbec nepamatuju, že by mi něco takového říkal a nechápu to.
    Já si prostě myslím, že náš mozek je denně zahlcen tolika informacemi, že není schopen si pamatovat všechny minulé informace a zážitky. Je to škoda, že pak vzpomínky si vybavím jen třeba na základě fotografií, na které se dívám…

  3. Makovice 26.5.2012 / 00:03

    Přesně – informací je tolik, že se všechny nevejdou. Já mám své přirovnání k hrníčku-makovici. Každým dnem do ní padají další a další zrníčka, až se tobolka zaplní a zrníčka začnou „přetékat“. A na konci života už přepadne každé nové zrníčko a ta, která leží u dna, pochopitelně zůstávají.
    Vanilko, nejsem příznivkyní rozesílaček, ale nechtěla jsem být nevděčná k někomu, kdo mi chtěl udělat radost. A Váš blog baví mně, takže ocenění předávám Vám.
    Vaše věrná čtenářka Makovice (makovice.blogspot.com)

  4. Witch 26.5.2012 / 12:22

    Milá Vanilko, klid. Jsou ještě další důvody, proč paměť vypovídá. Jsou to návaly stresu, poruchy činnosti štítné žlázy, neuróza.
    Holt na překlenutí potřebujete blbečník, tedy bloček, vhodné je psát si deník nebo denní zápisky, což Vám blog úplně nesplňuje. Paměť trénujte křížovkami a sudoku, na to dělání něčeho zpamětiu se vykašlete. Ono totiž i to sudoku pomůže třeba v tom, že se soustředíte na logiku čísel a „vypnete“ z ostatního frmolu. Křížovka a logické hry jsou také tréninkem, ale současné křížovky jsou dost blbé, neboť si hrají se zkratkami a slovy, na jaká potřebujete extra křížovkářský slovník.
    Neuróza je dobře poznatelná podle toho, že máte pocit, že jste nezamkla nebo neudělal jinou automatizovanou činnost a radši se vrátíte. Jednou to jde, ale někdy se člověk vrátí víckrát, to je horší…
    Ohledně akcí, které jste udělal, bych se netrálipa. Prostě hotovo, nazdar, jedeme dál. Takhle to můžete mít zařízeno s mnoha dalšími věcmi. Vy totiž zároveň víte, že když bude třeba, víte, kde to najdete. U osobního života máte všepamatujícího si Motýla 😉 A zatížený mozek to ví a počítá s tím. Co by se namáhal, když na to má lidi? Jste prostě špičkový manažer.
    Nebo možná těhotná. Pokud je to v poslední době horší… 😉 😀

    • Vanilka 30.5.2012 / 13:28

      Děkuju, i když ani stres, poruchy štítné žlázy či případná neuróza mě moc neuklidnily. Blbečník mám. Deník si psát nestíhám – frekvence, s jakou píšu na blog, je opravdu ta nejvyšší, jakou dokážu. Ale možná by stačilo vrátit se k obyčejnému papírovému diáři a poznamenávat si tam zásadní momenty každého dne. Třeba by se mi pak přestaly slévat do jednoho.
      A velmi mě pobavilo, že mám na pamatování lidi. To příště Motýlovi řeknu, až nade mnou zase bude lomit ruce, že si nic nepamatuju.
      Těhotná nejsem, ale jestli to chápu správně, bude to pak s mojí pamětí ještě horší. Tak to se mám na co těšit!

      • Witch 6.6.2012 / 11:04

        Neděste se, prostě se bude Vaše tělo i mysl věnovat důležitějším věcem a problém je pouze v tom, že si důležitost samo vyhodnotí 😉

  5. ladyesik 24.6.2012 / 00:31

    To si taky vždy vyhledám na internetu co mi může být, když zaznamenám nějaký příznak. Krásně je to vystižené i v Tři muži ve člunu, kde ten chlap neměl z celé knížky jen poporodní bolesti 😀 Já si třeba vše zapisuju, ale ne proto, že bych zapomínala. Spíš jako prevenci. A že mozek od 25ti let upadá mě štve. A že umřu taky, co pak s těma nahrabanýma a těžce udržovanýma informacema a dovednostma? V luftu.

Zanechat Odpověď

