Vanilka zahradnicí

Žít „ve vlastním“ je přece jenom trochu jiné než žít v podnájmu.

V podnájmu je člověk dočasně. I když někdy to „dočasně“ trvá dlouhá léta nebo třeba celý život. Já jsem se ale v podnájmu vždycky cítila víc jako v hotelu než jako u sebe doma. Bála jsem se věšet na zeď obrázky z obavy, jak se pak následující nájemník bude tvářit na díry ve zdi. A zapracovat na exteriérech (truhlíky v oknech, záhony na zahrádce apod.), to už se mi nechtělo vůbec.

Do svého prvního podnájmu s balkónem jsem si pořídila tři okrasné stromky v květináčích. Jeden po druhém zrezivěl a uschnul.

Před naším pronajatým domem ve Francii Motýl zasadil cibule tulipánů, které jsme si přivezli z Holandska. Ty tulipány mě pak skutečně mrzely, když jsme se odtamtud stěhovali.

Na zahradničení jsem nikdy moc nebyla. Hrabat se v hlíně, ztrácet čas a energii zaléváním, přičemž stejně nemám čas kochat se výsledkem svého snažení – to mi nic neříká.

Jak je možné, že se můj přístup změnil ve chvíli, kdy jsme se zabydleli „ve svém“? Najednou celé měsíce plánuju a těším se, až zvelebím naše terasy (ano, máme jich u bytu hned několik). Svůj záměr jsem rozdělila dvou fází:

1. likvidace pozůstatků dekorace vytvořené tou paní, která v našem bytě žila se svým manželem před námi;

2. vytvoření vlastní dekorace.

V obou případech jsem o výkonu činnosti měla jasnou představu: počkám na jarní měsíce, až bude svítit sluníčko, a jedno nedělní odpoledne pak strávím v tílku na terasách, pěkně se přitom opálím a vykonám, co jsem si předsevzala.

Jenže na hezké počasí se v Lucembursku někdy čeká velmi, velmi dlouho. A já jsem od přírody tvor velmi, velmi netrpělivý. Do první fáze jsem se tedy pustila už před pár týdny. Na opalování sice byla moc velká zima, ale sluníčko většinu času svítilo a v černém triku s dlouhým rukávem se to venku dalo přežít. Zlikvidovala jsem jeden uschlý vánoční stromek a hlavně všechny ty umělé květiny, kterými má předchůdkyně obmotala mřížky u balkónů, zřejmě aby dovnitř nebylo vidět z ulice. Pro záměr mám pochopení, pro umělé rostliny nikoli. Součástí druhé fáze měl být nákup a zasazení živého břečťanu, který by se po balkónu mohl pnout a vytvořit tak přírodní řešení, jak zabránit zvědavcům, aby mě v létě sledovali při opalování na terase. Neklesám totiž na mysli a věřím, že se těch slunečných dnů se dočkám a že na opalování skutečně dojde.

Kromě toho jsem si vysnila, že na terase u kuchyně vypěstuji bylinky a možná i pár rajčátek a papriček. Motýl totiž zahradničení pověsil na hřebík. Nadšeným zahradníkem byl v domku na venkově: vypěstoval salát, cukety, rajčata, cibuli, mrkev a dýně. V bytě už ale pěstovat odmítá, a to i přes kus zeleně, který k našemu bytu náleží a na kterém by si určitě nějaký ten záhon udělat mohl.

Čas běží, víkend za víkendem je ošklivo a já jsem čím dál nervózní z toho, že jsem stále ještě nic nezasadila.

A tak jsem se včera rozjela do Hornbachu i přesto, že ráno lilo jako z konve. Koupila jsem kupu semínek, hlínu, dva truhlíky a osm sazenic muškátů, dva břečťany, velký květník kopretin a taky levanduli, na kterou jsem alergická.

V roláku a mikině jsem se pustila nejdřív do zasazení muškátů do těch dvou truhlíků. V Hornbachu jsem se samozřejmě taky podrobně informovala, jak mám vlastně postupovat. Na to, co jsem se kdysi na základní škole naučila při „pěstitelských pracích“, jsem už bohužel dávno zapomněla.

Nikdy bych nevěřila, že mi ten pocit prstů zarytých do hlíny bude činit takové potěšení. S výsledkem jsem nadmíru spokojená. Musím jen doufat, že mi ty muškáty neorve vichr a nepomlátí kroupy (páteční krupobití mě trochu vyděsilo).

Pak jsem se pustila do zasazení břečťanů. Byla jsem vděčná, že mi tu po bývalé majitelce zbylo tolik velkých květináčů.

Jeden břečťan se bude pnout na terase u obýváku...
...a druhý u kuchyně.

Po tomto výkonu jsem si musela dát přestávku, neboť se přihnal černý dešťový mrak. Bohužel jsem nestihla včas zamést zbytky rozsypané hlíny. Pokusila jsem se o tom chvíli po dešti, ale docílila jsem pouze toho, že se hlína rozmazala po dlaždičkách. Takže jsem ten balkón musela ještě vytřít. Já šikulka.

Ačkoli se trochu ochladilo, nehodlala jsem svou rozdělanou práci vzdát. Oblékla jsem si bundu a zasila bylinky a rajčata. Na papričky už mi nezbyla hlína.

Najít místo pro kopretiny a levanduli už byla celkem hračka.

Tak mi držte palce, ať ty moje rostlinky přežijí mou péči!

7 thoughts on “Vanilka zahradnicí

  1. Nikouka 22.4.2012 / 13:15

    Pěkné 🙂 Zahradničení miluju, ale nemám ho kde praktikovat… Tak budu aspoň fandit těmhle kytičkám 😉

  2. udvouverunek 22.4.2012 / 22:59

    Vanilko, já ti to tak přeju a tiše závidím 🙂 Ve svém nejsem ani zdaleka a dlouho ještě nebudu a zahradničení mě dosud taky moc nebere, ale věřím, že začne, až bude příležitost. Ten pocit, že si to doma zvelebuješ a přizpůsobuješ tak, aby to lahodilo tvému oku a duši, je k nezaplacení. Prozatím mi společnost dělá pěkná trojka kaktusů, jedna malá dracenka a ještě dvě kytičky, které neumím pojmenovat. Aspoň něco 🙂
    Verunka

  3. Alena Melicharová 23.4.2012 / 21:07

    Milá Vanilko,
    já se už nemůžu dočkat až letos poprvé založím zahrádku. Do loňského roku jsem byla zahradník kozel a nikdy bych se nevsadila ani o halíř, že si budu tak netrpělivě hlídat počasí a čekat na tři zmrzlé muže, abych se vrhla na zahradu, kterou jsem si naplánovala pro začátek víc než velkolepě. A aky si maluju, jak se při tom krásně opálím! levanduli zdar, alergiím zmar přeje
    Alena.

  4. Alena 25.4.2012 / 15:14

    Taky se těším, až jednou budu ve svém. A naprosto souhlasím s dírami ve zdích 🙂 Dekorace krásná!

  5. Alena 25.4.2012 / 15:15

    Taky se těším, až jednou budu ve svém. A naprosto souhlasím s dírami ve zdích Dekorace krásná

Zanechat Odpověď

