Za soumraku

Knížku Michael Cunninghama Za soumraku jsem měla na svém seznamu knížek k přečtení už pěkně dlouho. Dozvěděla jsem se o ní na Twitteru a těšila se na ni asi hlavně proto, že se mi před pár lety moc líbily Cunninghamovy Hodiny.

Po přečtení Za soumraku jsem došla k závěru, že bych si ty Hodiny měla taky znovu přečíst. Prostě proto, abych zjistila, jestli jsem se změnila já nebo autor (nebo oba).

Po McDougallově optimistismem a energií překypující knize Born to run byla tahle jako studená sprcha.

Ve zkratce děj spočívá v tom, že manželka hlavního hrdiny, který zrovna prožívá krizi středního věku (to se tam nepíše, ale je to zřejmé), k nim domů nastěhuje svého problematického, o dvacet let mladšího bratra. Hlavní hrdina je v rámci své krize zmaten. Ve svém mladém švagrovi částečně vidí svého zesnulého bratra, částečně se mu ten chlapec protiví a částečně ho k němu cosi přitahuje. A tak začíná postupně pochybovat o všem: o svém manželství, o své dceři, o své práci (vlastní výstavní galerii v New Yorku), o své sexuální orientaci, o smyslu umění a života vůbec.

Ty Hodiny si chci znovu přečíst proto, že už si nepamatuju, jestli v nich taky bylo tolik existenčních myšlenek. Asi ano. Asi se mi právě to na té knížce tolik líbilo. Na gymplu jsme hltala Deníky Sylvie Plathové (které už dnes číst nedokážu), její básně a samozřejmě taky Virginii Woolfovou, tudíž mě jen o pár let později Hodiny úplně nadchnuly.

Kam se podělo to intelektuálně založené děvče?

Dnes mě přemýšlení o smyslu života unavuje. Nemám na takové myšlenky čas. Život přináší pořád nové radosti i starosti, které dnes a denně zaměstnávají mou mysl na 100 procent. Proč přemýšlet, jestli to má všechno smysl? Jakmile s tím začnu, samozřejmě dojdu k závěru, že nic nemá smysl. No a co? Stejně nemůžu přestat fungovat. Žít se musí. A když se člověk oprostí od přílišného filozofování, je to docela fajn.

7 thoughts on “Za soumraku

  1. Eliška Lorenzová 1.4.2012 / 20:00

    Tuhle knihu jsem si koupila na podzim, cestou na prodloužený víkend do Budapešti. Přečetla jsem ji rychle, neb byla tenká a na obsah nenáročná. A musím souhlasit s tim negativnim nábojem. Nebo ne přímo negativním, ale ani ne pozitivním. Po dočtení většiny knih mám příjemný pocit. U této ne a oproti ostatním Cunninghamovým knihám neni ani moc zajímavá.

    Hodiny opravdu miluju, ikdyž spíše filmovou verzi.

  2. ruzovychroust 1.4.2012 / 21:43

    Co tě nezabije, to se tě pokusí zabít znovu, takže proč si to ještě komplikovat přemýšlením o smyslu života, ne? 🙂
    Od Cunninghama jsem zatím nic nečetla, ale zajímavý tip to je. Zkusím v knihovně juknout 🙂 Bebe

  3. olivia 2.4.2012 / 09:39

    Za soumraku mám na stole od Vianoc pripravenú na čítanie, tiež kvôli obľúbeným Hodinám. Aj som rozmýšľala, či si tento článok neprečítať až potom, ale nedalo mi.. Vlastne ani nepatrím k tým, ktorých už čítanie nebaví, akonáhle poznajú koniec. O to viac. Som teda úprimne zvedavá – na knihu, na svoje pocity, aj na ďalšie reakcie na článok. Len kniha zostala v Bruseli, teraz som dva týždne v Bratislave a zavalená iným čítaním. Škoda.

    • Vanilka 4.4.2012 / 13:52

      Jsem ráda, že vás knížka neodradila. Je dobře si na ni udělat vlastní názor. A jestli se knížka líbí nebo ne, to je velmi subjektivní a záleží to i na tom, v jakém rozpoložení se člověk zrovna nachází.

  4. eveli17 3.4.2012 / 12:16

    Tiež som bola mladistvá intelektuálka a dnes nedokážem prečítať mnoho kníh, ktoré som vtedy hltala :). Pripisujem to zmúdreniu. Tiež v práci riešim samé problémy, neniem, prečo by som pri čítaní mala znova žiť nejakými problémami postáv a čítam len ľahkú humoristickú literatúru, pri ktorej mi oči možu kĺzať z riadka na riadok. Bohužiaľ čítať musím, je to moja závislosť.

    • olivia 4.4.2012 / 11:19

      Medzi hlboko intelektuálnou a ľahko humoristickou literatúrou už nič nie je? Asi som ešte nezmúdrela 😦

    • Vanilka 4.4.2012 / 13:50

      Já bych nepoužila slovo „bohužel“. Čtení je moc pěkná závislost.

Zanechat Odpověď

