One Day

Před časem se mluvilo o filmovém zpracování knížky One Day, nenašla jsem v sobě ale dostatek motivace na to, abych na film do kina šla. Automaticky jsem ho zařadila do kategorie „romantický slaďák“, na které mám náladu jen málokdy. K loňským narozeninám jsem od kamarádky dostala knížku a před pár týdny jsem se k ní konečně dostala.

Myslím, že to bude jedna z těch, na jejichž děj si za pár měsíců budu vzpomínat jen matně. Nicméně příběh je čtivý a poutavý, a hlavně metoda psaní je vcelku originální. Každá kapitola odpovídá jednomu dni (pokaždé se jedná o 15. červenec) v životě hlavních hrdinů, Emmy a Dextera, kteří se po jedné spolu strávené noci stali nerozlučnými přáteli. „Nerozlučný“ vlastně asi není to správné slovo, protože jak už to tak v životě chodí, i oni se na čas vzdálili jeden druhému, přestali si rozumět, ale později se jejich životní cesty zase zkřížily. Kapitolu po kapitole a rok po roce sledujeme, jak se životy Emmy a Dextera vyvíjí, a některé situace máme možnost vidět z obou úhlů pohledu.

První kapitoly mě moc nebavily. Možná to bylo tím, že hlavní hrdinové byli moc mladí a já už se do jejich postojů nedokázala tak dobře vcítit. Jakmile se ale přiblížili ke třicítce, přišlo mi, že jsem jim rozuměla daleko víc 🙂 Hlavně Emmě, do jejíž role jsem se logicky vciťovala poněkud snadněji. Není to ale podle mě typická holčičí knížka. Pánové se určitě můžou sžít s rolí Dextera.

Knížka přináší příjemný pocit z toho, že věcmi, které sami v sobě občas řešíme, se zřejmě zaobírá většina lidí. A také je to taková laskává připomínka našich ideálů a přesvědčení z mládí. Když nám bylo dvacet, představovali jsme si sami sebe, jak budeme proplouvat životem, kým se staneme, jací budeme, čemu se určitě vyhneme. A za pár let s překvapením zjistíme, že nás život odvál přesně do těch rolí, do kterých jsme se nechtěli dostat. Názory, které jsme radikálně odmítali, časem vezmeme za své, a v mnoha ohledech se možná začneme chovat stejně jako naši rodiče, které jsme za to odsuzovali.

Asi je to normální, trochu smutné, ale nevyhnutelné a tahle knížka mi pomohla si to uvědomit poměrně jemným způsobem.

One thought on “One Day

  1. ladyesik 25.6.2012 / 17:43

    Je pochopitelné, že knihy, ve kterých jsou hlavní hrdinové o hodně mladší, nás tolik nezaujmou 🙂

Zanechat Odpověď

