Make up free

Před týdnem jsme v novinách uveřejnili krátký článek inspirovaný výsledky výzkumu amerického institutu Harris Interactive, podle kterého se 44 % žen cítí nepřitažlivé, když nejsou nalíčené. Z 1300 zkoumaných účastnic jich 14 % uvedlo, že se bez make upu cítí „nahé“. Podle onoho výzkumu je souvislost mezi každodenním používáním kosmetických přípravků a příjemným pocitem srovnatelná s drogovou závislotí.

Kromě toho vědci pouzkázali na skutečnost, že se dnešní dívky začínají malovat už od 13 let. O pár dní později jsem na stejné téma slyšela v rádiu reportáž, ve které jedna zhruba 13letá holčička potvrdila, že se ona i většina jejích vrstevnic každý den líčí, aby prý byly v kolektivu oblíbenější. Děvčata, která se nelíčí, jsou prý méně populární.

Ta reportáž mě překvapila a dlouho jsem na ni myslela. Já jsem se začala líčit v sedmnácti – nejdřív abych schovala pupínky, později jsem si začala zvýrazňovat oči. O tom, že je rozdíl mezi tónovacím krémem Nivea a opravdovým make upem, jsem se ale dozvěděla až zhruba před pěti lety. Dnes se líčím téměř každý pracovní den;  o víkendu to záleží na příležitosti – třeba když jdu někam do společnosti. Používám korektor, make up, pudr, blush, oční stíny, tužku na oční linky, řasenku. Objevování nových „vychytávek“,  o kterých jsem dříve neměla tušení, mě těší. Můj poslední objev je třeba tužka Touche Eclat od Yves Saint Laurent, která zázračně schovává kruhy pod očima.

I já si připadám přitažlivější, když jsem namalovaná. Nejsem ale z těch, které by nenamalované nešly ani nakoupit do supermarketu.

Zatímco píšu tenhle příspěvek, cítím na jednu stranu trochu nutkání se ospravedlňovat. Na druhou stranu si myslím, že to je moje věc, kolik času ráno trávím v koupelně a kolik utrácím za šminky. Je pravda, že to leze do peněz. Ale mě líčení doopravdy baví, zpestřuje mi ráno 🙂 Celkově jako by byly ženy opět rozdělené do dvou táborů: ty které se nelíčí vůbec a jsou na to pyšné, a ty které se líčí a nenamalované si připadají divně.

Tak dámy, do jaké skupinky patříte vy?

16 thoughts on “Make up free

  1. panda 11.3.2012 / 18:27

    Kvoli mizernej pleti som od strednej pouzivala rozne pudre a korektory, ale skutocne malovat sa som sa naucila az pred dvoma rokmi – to uz som bola peknych par rokov pred z vysokej. Dovtedy som len prilezitostne pouzivala linky a ruz.

  2. Makovice 11.3.2012 / 19:03

    Má třiatřicetiletá kolegyně se nikdy nelíčila. Nalakované nehty jí připadají „těžké“, přes namalované řasy „nevidí“, dokonce po krému má „mastný obličej“. Do čtyřiačtyřiceti to půjde, ale pak bude ošklivá neudržovaná bába.
    Já se maluju od tanečních, protože jsem vždycky byla šedá myška a šminkami jsem doháněla nedostatek osobnosti. To byly doby, kdy bych nenamalovaná nešla ani vynést odpadky.
    No, ty doby už minuly, ale když jdu mezi lidi, co mě znají, raději se namaluju, aby mě vůbec poznali. 🙂

  3. Terka L. 11.3.2012 / 20:55

    Já si zvýrazňuju hlavně oči, bez toho bych asi ven nevyšla. Bohužel mi nebyl dán výrazný obličej a ledacos tedy doháním řasenkou… 🙂
    Někdy vidím na ulici mladou nenalíčenou dívku a závidím jí, že se malovat nemusí. Ale pak vidím nenalíčenou starší ženu a říkám si, že vypadá, že o sebe nepečuje a jak by vypadala přitažlivěji jen s trochou řasenky nebo lesku…
    Nejvíc mě to začalo bavit po té, co jsem začala používat Mary Kay, protože má spoustu vychytávek a je fakt kvalitní. Hlavně jsem se dozvěděla hodně zajímavých věcí co se týče vrásek a jak je důležité o obličej pečovat už před třicítkou… A teď to učím další ženy a udělala jsem si z toho koníček… :-).

  4. olivia 11.3.2012 / 23:25

    Prekvapujú ma názory, že staršia žena sa už musí maľovať, inak je škaredá a vyzerá, že o seba nedbá. Ešte od mužov by to vystalo, ale keď s tým prídu samotné ženy, je to smutné. So mnou je to tak, že maľujem sa rada a rada používam kvalitné prípravky, ako všetky ženy milujem „vychytávky“.. Niekedy však mám kratšie či dlhšie obdobia, že nevezmem do ruky ani riasenku, lebo by som si pripadala divne.. Na druhej strane nie som na to ani pyšná. Líčenie beriem ako niečo, čo je tu pre potešenie a ak niekoho neteší, nech to nerobí. Milé dámy, keď ma náhodou stretnete nenalíčenú (pozor, mám 49 rokov), pokojne si pomyslite, že som neudržiavaná, prípadne nepríťažlivá „bába“. Neurazím sa, mám totiž celkom iné sny..

  5. Daniela 12.3.2012 / 08:40

    Jsem zástupce nenalíčené strany :), ale proč bych na to měla být pyšná? Je to u mě dáno více faktory – ráda spím a radši ráno budu o 15 minut déle spát než se malovat, hodně se hýbu a u sportu mi nalíčení vadí, pořádně jsem se to nikdy nenaučila (doma mám řasenku a stíny, co je to blush ani nevím 🙂 a hlavně se namalovaná vůbec necítím ve své kůži. Prý to taky leze do peněz, ale ty já zase vrážím do jiných „zbytností“.
    Ovšem krém na obličej po sprchování používám (cítím se vysušeně a ta špetka nivey mi dělá dobře) a občas nanesu nějakou čistící masku.
    Jo a jestli budu v padesáti vypadat jako stará baba… nu radši půjdu to půlhodinu denně třeba na brusle, abych měla šik postavu (kterou v padesáti udržet bude fuška). Taky si myslím, že to „stáří“ hodně dělá i oblečení, které má člověk na sobě. Dobře sladěná paní v padnoucích kouscích bude i nenamalovaná vypadat lépe než dáma s perfektním makeupem, ale ve vytahané sukni a odřeném kabátu.
    Průhledný lak na nehty je naopak mým věrným společníkem. Zpevňuje mi je proti třepení.

    • Witch 12.3.2012 / 12:32

      Svoje dělá i dostatek pití…

  6. Witch 12.3.2012 / 12:21

    Tak to já jsem zjev, před kterým si matka musela stoupnout před dveře a zařvat: Nalíčit! Bylo to před tanečními… 🙂
    Ale abych vnesla trochu různosti: Na tablu z devítky máme spolužačky, které si již tak od 14 let líčily obličej na ksicht (oba výklady platí), jsou tam i vymalované se štětkou a Primalexem (rok1974). Na střední se to už malovalo všechno. Já moc nevěděla, mám trochu speciální potřeby. Ale pochopila jsem, že pod brýle musím a stačí mi obočenkové kolejničky. Díky práci v dost šlechtěných kolektivech (a jedné malující se silné alergičce) jsem něčemu přišla na kloub a časem i moje kamarádka začala dělat vizážistku. Takže jsme jen něco doladily.
    K matlání: Protože jsem věděla, že v kosmeťáku za drahé peníze matlají pouhou červenou indulonu, nedělala jsem si s krémy nikdy vrásky. Na suchý obličej a ruce krémík niveu a pod., na mastný vodu a přežití. Teď zrovna mám oriflame denní, protože si to mamka blbě koupila a mně skončilo mastné období, ale jinak by to zase byla nivea, dove… No a klasická černá obočenka, dorovnat obočí, na rty maximálně lesk. Řasenku málokdy, stejně mám řas málo a na některé jsem alergická čico – na značce enzáleží, prostě jsem slzela.-

    • Witch 12.3.2012 / 12:31

      Vlastně mám i pár rtěnek a mastné „rtěnky“ pastelových stínů. Ale rtěnky jen na večerní osvětlení, to se zmaluju i s nějakým podkladem (vyrovnání barvy na obličeji a dekoltu), potom trocha zdravíčka, nejjednodušeji na tváře a bradu rtěnkového, kdo by si kvůli jednomu nátěru za dva roky kupoval celý krám… Oči na výjimečné příležitosti matlám složitěji, se světlými stíny do podkladu i těmi řasami holt. Mám úzký nosník a tak jsou to legrace. Plus nějaké voňadlo, teď zase abych hledala příjmenou kolínskou, změnila jsem se, holt klimaktérium. Stejně mám nejradši na běžné nošení pánské.
      Jéžišmarjá, jak to píšu, okecávám to jako modelka, ale na namalování mi ráno stačí dvě tři minuty. Hlavně by dámy s brýlemi měly popřemýšlet, aby byly vidět jejich oči – a potom nebudou nudné a nevýrazné. Oči jsou hlavní. Když jsem zvládla jeden čas tekuté linky malovat i já, potom obočenka, kterou lze rozmáznout do jemnějšího nánosu, je naprosto boží vynález!

  7. udvouverunek 12.3.2012 / 14:24

    Tak tohle je pro mě nekonečné téma. Malovat jsem se začala až ke konci střední, a to jen řasenku a něco málo (fakt málo) na rty. Později přibyl tónovák. Později občas linka. Později výraznější rtěnka. Pak stíny. A tvářenka. Tvářenku mám za nepostradatelnou, ta a řasenka mi stačí k tomu, abych vyrazila mezi lidi. Rozuměj: do školy apod. Ale nejsem z těch, co se malují i když jdou pro pár rohlíků do Lidlu. Tyhle dvě líčidla mám za každodenní základ, a když jdu večer ven, tak se víc odvážu. Líčení mě baví, takže ho mám spíš pro radost, a sama sebe ve volném čase trénuju v líčení očí. Toť o mě.
    O základkou povinných: jako chápu, že holky s aknózní pletí trochu nabydou sebevědomí, když si na sebe napatlaj make-upy a korektory, ale osobně bych to řešila spíš léčbou zevnitř, případně přípravky z lékárny. A to, že potkávám tyhle holčičky zmalované od hlavy až k patě (rozuměj: tlusté černé linky, naleskované pusy, nánosy make-upu, oloupané nehty atp.) a přitom na nich nepoznám, zda jim je 13 nebo 18, tak to mi přijde docela smutný. Mně rodiče dřív zakazovali malovat se (hlavně na té základce), kvůli čemuž jsem se chvíli vztekala, ale pak mi to bylo jedno a teď jsem za to spíš ráda. Tak nějak si teď lépe tříbím vkus a myslím, že se umím malovat úměrně situaci.
    A ať se každý maluje jak chce, ale myslím si, že třeba ta řasenka je fakt minimum zátěže (finančně i časově) a úplně to ty oči pozvedne. Ale chápu, že někdo tu potřebu necítí. Někdo ji necítí a někdo prostě nemusí, když má dáno do vínku. A znovu opakuji, že líčení mám hlavně pro radost.
    A co se týče pěstící kosmetiky, tak zastávám názor, že nic se nemá přehánět, ale prevence je potřeba. Nestačí začít se mazat zběsile krémy, když se mi objeví první vrásky, je třeba tomu předejít. Stačí obyč krém, ale aspoň něco.
    Verunka

  8. Katerina 12.3.2012 / 15:51

    Já jsem jednoznačně ve skupině pro zkrášlování. Líčení dotváří můj styl, stejně jako způsob oblékání, doplňky nebo parfém.. taková moje značka.
    Dokážu vyjít ven i nenalíčená ačkoliv se líčím už hodně dlouho (asi od 14 let a to včetně make-upu). Ale záleží na příležitosti. Na schůzku s klientem bych bez make-up samozřejmě nešla :))

  9. Clara 12.3.2012 / 17:37

    Ja mam obdobi, kdy se nelicim vubec, a obdobi, kdy nejakou dekorativni kosmetiku pouzivam. Zacla jsem s tim ale az nekdy po vysoke, do te doby jen na diskoteky a plesy, a i to bylo celkem minimalisticke. Do prace jsem se nemalovala skoro nikdy, obcas jsem pouzila korektor. Plet nemam nijak vystavni, ale proste jsem si rano radeji prispala. Celkove mi ranni vstavani nedela dobre a cinnosti po probuzeni jsem minimalizovala tak, abych mohla co nejdele spat. Navic to byla docela „pankacska“ firma, se zakazniky jsme jen telefonovali a kazdy tam chodil, jak se mu zlibilo, az jsem se kolikrat divila, v cem jsou schopni lidi vyrazit do prace.

    Paradoxne ted, kdyz jsem na materske, se maluju aspon trochu kazdy den (vetsinou korektor, linka, nekdy make-up a rasenka). Jednak me rano nikdo nikam nehoni, a taky mi pripada dulezite se i tak pekne oblect a namalovat, abych neskoncila ve vytahanych teplakach a s mastnymi vlasy.

  10. Femme Fatale s Bohyní 13.3.2012 / 00:05

    Další bod pro líčení. I když až na vejšce, ale když chodíte do školy s Verešovou, tak se prostě líčit začnete. Jinak hlasuji všemi deseti pro korektor od YSL Touche Eclat a na Diora taky nedám dopustit. Skvělé jsou rozjasňovací oční stíny! Mám super pleť a jsem výrazný typ, takže stačí někdy jen sérum a krém, úsměv na rtech a vyrazím do ulic.(OK, trochu se přepudruju a řasy přetáhnu, ale jinak nic víc). Mám vyzkoušeno, že i správně vyrthané obočí a kosmetika jednou měsíčně udělá své.(Boh)

  11. cernamoora 13.3.2012 / 02:37

    jenom 14%? :DD nenamalovana jdu leda v noci se psem, v cepici a se salou pres oblicej

    licit jsem se zacala urcite tak ve 14, mozna driv, a od zacatku poradne – make-up, pudr, rasenka, stiny .. kez bych se ale tehda umela nalicit tak, jako dnes 😀

  12. Vanilka 13.3.2012 / 12:32

    Hmmm! Koukám, že líčení je vděčné téma! Děkuju za zajímavou diskuzi.
    Souhlasím s Danielou, že starší dámy můžou být „chic“ i bez tuny make upu. Ostatně některé zmalované staré babky vypadají dost vulgárně. Sladit oblečení a doplňky může úplně stačit. A hlavně si myslím, že stáří je odrazem vnitřního rozpoložení každé ženy. Některé vypadají ve čtyřiceti jako staré báby částečně i proto, že se tak cítí. Jiné vypadají mladě i přesto, že mají tvář plnou vrásek.
    Kromě toho jsem přesvědčená, že používání make upu pleti nijak zvlášť neprospívá, a tak možná i já teď přispívám k tomu, že budu za pár desítek let vypadat starší než ve skutečnosti. Někdy mi je skoro líto, že jsem s malováním vůbec začala. Třeba jsem taky mohla patřit k těm, které můžou dobře vypadat i bez make upu. Třeba je to jen otázka zvyku, jak se vidíme my samotné i jak nás vidí ostatní. Dnes to ale patří k mé ranní rutině – prostě se namaluju a moc o tom nepřemýšlím, a když ano, tak pozitivně, protože mě to baví. Možná na té závislosti něco bude.

    • Černá Moora 18.3.2012 / 18:01

      určitě ne 🙂 moje máti používá MU celý život a stejně vypadá pořád tak o 15 let mladší 😉 a spíš bych řekla, že MU pleti prospívá, chrání ji jako bariéra před znečištěním ovzduším a UV

  13. Terka L. 13.3.2012 / 14:46

    Komentář k make-upu: kvalitní a lehký make-up pleti rozhodně prospívá! Jsou navržené tak, že neucpávají póry a naopak pleť po celý den chrání proti vnějším vlivům a všem nečistotám, které se jinak dostávají dovnitř. Takže rozhodně doporučuju, ale jen opravdu kvalitní výrobek, ne to první co v drogerii uvidíte za stovku. 🙂

Zanechat Odpověď

