Radost z třídění odpadu

Koho by to napadalo, že se Vanilka jednou bude rozplývat nad tříděním odpadu? Ale je to tak. S novým bytem nabrala má ekologická odpovědnost na obrátkách. Splnil se mi můj sen: v mé kuchyňské lince je zabudovaný šuplík obsahující tři oddělené kyblíčky. A před domem jsou zaparkované popelnice tří různých barev: černá na smíšený odpad, modrá na papír a zelená na organický odpad. To byste netušili, s jakou radostí teď odhazuji každý odpadek do toho správného kyblíčku! Jaké uspokojení cítím při loupání mandarinky, nebo třeba při vykydávání vylouhovaného čaje ze sítka!

Fascinuje mě, jak je to všechno v Lucembursku perfektně zorganizované. Zatímco ve Francii existuje na veškerý tříděný odpad jen jeden pytel, do kterého se hází všechno dohromady (karton, plast, plechovky), v Lucembursku se vyhazuje všechno zvlášť. Obec pak na konci roku do schránek distribuuje kalendář, aby každý věděl, kdy přijedou popeláři a pro jakou popelnici. Na nás je pak tu správnou popelnici večer předem vyvézt na chodník. A třeba pro organický odpad si popeláři jezdí v zimě jednou za čtrnáct dní a v létě každý týden – aby se nám ta zelená popelnice nerozložila docela. Kromě popelnic máme také velké modré pytle, do kterého se hází plastové obaly a plechovky a pro který si jezdí zase jiní popeláři.

Ještě jsem ale nepřišla na to, co mám dělat se skleněnými lahvemi. Když jsem bydlela v Lucembursku poprvé, ještě jsem neznala Motýla a moje (naše) spotřeba vína byla značně nižší. S problematikou prázdných lahví jsem se tudíž nesetkávala tak často. Asi jsem si v tomhle ohledu měla taky dát nějaké novoroční předsevzetí. Jak jsem na to mohla zapomenout?

One thought on “Radost z třídění odpadu

  1. Terka L. 6.1.2012 / 15:52

    Já jsem si v Ikee koupila něco podobného – tři oddělené hranaté boxy (jeden na plast, druhý na papír a třetí na sklo a kartony) a tolik mi to usnadnilo práci (dříve jsem všechno házela do jedné krabice a pak to u kontejnerů třídila). Teď vezmu každý box zvlášť a jen je jdu vysypat, je to super.
    A pak mě fakt bolí, když jím někde v nákupním středisku (například na Chodově), kde jsou ty rychlé restaurace, které mají jednu velkou společnou jídelnu, a tam jen člověk po dojedení vysype vše z tácu do jednoho koše – plastové kelímky, zbytky jídla, papírové ubrousky…. Nechápu to, proč s tím konečně někdo něco neudělá?? Vždyť těchto pytlů musí mít za den stovky!

Zanechat Odpověď

