Možnost výběru

V posledním příspěvku na modnipeklo.cz mě rozesmála následující poznámka:

„Menší šátky jsou zase v pozadí tohoto záběru, spolu se závěsy, jaké jsme měli doma všichni, protože výběr za moc nestál.“

(Doporučuju přečíst si příspěvek celý, abyste si to zasadili do kontextu.)

Rozesmály mě ty závěsy. Kolikrát už jsem u rodičů svých známých narazila na příbory, mističky nebo právě závěsy, které jsme mívali doma taky? Ano, před rokem 1989 jsme v domácnostech měli všichni všechno stejné, včetně kuchyňské linky a vybavení v koupelně. Maximálně bylo možné zvolit si nějakou barevnou variantu, ovšem i výběr barev byl omezený.

Na tyhle časy jsem si vzpomněla o prázdninách na Kubě a pomyslela si, jaké máme dnes štěstí, že si můžeme vybírat.

Na druhou stranu má podle mě možnost výběru i řadu negativních dopadů. Copak se v dnešní době opravdu dají vybrat závěsy, kachličky do koupelny nebo madla k šuplíčkům u kuchyňské linky? Vždyť výběr je tak široký, že se ani po dlouhých hodinách, dnech, týdnech či měsících někteří lidé nedokážou rozhodnout! Já jsem od přírody nedočkavá a zbrklá, takže když si musím vybrat z velkého množství, obvykle zvolím první věc, která se mi líbí, a na další se pro jistotu ani nedívám. To ale není správný přístup. Chtěla bych mít víc trpělivosti, abych dokázala zvážit všechny alternativy a vybrat pro sebe tu opravdu nejlepší.

Rozhodně netvrdím, že před rokem 1989 „to bylo lepší“ – to rozhodně ne! Jen se někdy trošku zasním a přijde mi, že v otázce výběru to naši rodiče měli jednodušší. Výběr byl malý nebo žádný, a tak nebylo nad čím váhat.

Stejně tak dnešní děti mají tak široký výběr aktivit, kterým se můžou věnovat, že se pak buď psychicky hroutí z přeplněného diáře (u větších dětí z přeplněného iPhonu), nebo žádnou zálibu nemají, protože prostě netuší, co by je nejvíc bavilo. Rodiče se občas diví, že jsou jejich děti nesoustředěné a s hlavou v oblacích, ale jak by se mohly soustředit, když i ony toho za den musí tolik stihnout? A tak si občas nostalgicky povzdechnu, jak jsem to jako dítě vlastně měla jednoduché, když jsem chodila jednou týdně do hudebky, jednou týdně na gymnastiku a o víkendu lyžovat.

9 thoughts on “Možnost výběru

  1. Černá Moora 14.11.2011 / 18:40

    To já jsem zase pravý opak, jsem schopná vybírat a porovnávat až do totálního zhroucení, kdy už nevím vůbec nic :DD Ale menší výběr by mi stejně vadil, přišlo by mi, že mi někdo něco vnucuje, neomezené možnosti mi přijdou lepší než ty zúžené …

  2. jolana88 15.11.2011 / 08:31

    Já si sice myslím, že tenhle problém nesouvisí s nabídkou – ale s lidskou povahou ovšem: neměli jsme to jednodušší – naopak. zvl. pokud člověk nechtěl mít závěsy stejné jako ostatní obyvatelé domu .. celkově to vedlo k otupění. Lidé jsou různé – někteří tohle neřeší, jiní mají jasnou představu – někteří si nevyberou nikdy.. nevím jistě, jak je to dále s nabídkou pro děti v místě, kde žijete – ale mohu Vás jako rodič ujistit, že „takový“ zázrak to zase není 😦 a za druhé .. výběr „zálib“ u dítěte souvisí i s rodičovským zájmem a angažovaností – ale to už je skutečně o něčem úúplně jiném.. Co např. oceňuji – je nabídka služeb, kde Vám pomohou Vaše představy uskutečnit ..

    • Witch 15.11.2011 / 13:02

      Je to tak, za leccos můžou rodiče. U nás dětské záliby mohu porovnat svoje a dětí: co já jsem si neudělala, neměla jsem. takže knihy. Strašně mi chyběla znalost hudby, ale protože se rozhodlo, že nemám hudební sluch, smůla- a to jsem si chodila pár týdnů brnkat na klimpr ke známým… Naopak já u skoro hluchého kluka požádala učitelku z Lidušky, že jde spíš o terapii- a kdo s ní brnkal čtyřručně? Kluk si to převedl na matiku a jel, hudby se neděsí, stupnice mu nejsou cizí jako mně.
      Výběr dekoraček atd nemusí být malér, pokud se rozhodnete v první řadě pro barvy.

      • Petr 15.11.2011 / 14:25

        Svést vinu na rodiče a výchovu je příliš krátkozraké. Rodiče taky někdo nějak vychoval a oni podle toho vychovávají dál své děti. Samozřejmě, že někde se ten řetěz dá přetrhnout a změnit svůj přístup k výchově. Není to úplně jednoduché.

  3. Vanilka 17.11.2011 / 13:57

    No vida, jaká nám tu vznikla zajímavá diskuze… 🙂

  4. jolana88 18.11.2011 / 09:26

    nesvádím vinu na rodiče . je pouze na každém, jaký přístup k životu si vybere …

Zanechat Odpověď

