Kampaň za čisté silnice

Ve čtvrtek jsem měla pracovní schůzku na lucemburském Ministerstvu trvalého rozvoje. Moc dobře jsem se neuvedla. Ministerstvo se nachází ve stejné čtvrti jako instituce EU, takže mi zřejmě mělo dojít, že dojet tam autem v 9 hodin ráno bude ještě obtížnější než dostat se do mé kanceláře. Zůstala jsem viset v zácpě o něco déle, než jsem předpokládala, a na Minesterstvo docválala se čtvrthodinovým zpožděním.

Až do téhle schůzky jsem si myslela, že problémy s dopravou má v Lucembursku každý a že drobná zpoždění prostě patří ke každodenním útrapám. A že tím pádem všichni tolerují také zpoždění ostatních. Na Ministerstvu tahle zásada očividně neplatí. Když jsem potichoučku vklouzla do zasedací místnosti, jednání už bylo v plném proudu. Nikdo mi neodpověděl na pozdrav, a všichni buď upírali svůj pohled před sebe, nebo mě spražili pohledem. „A jéje,“ prolétlo mi hlavou.

V zápětí jsem se zděšením zjistila, že jednání probíhá v lucemburštině. I to mi asi mohlo dojít. Bohužel moje znalost téhle podivné řeči zdaleka nedosahuje takové úrovně, abych v ní mohla projevit svůj názor na problematiku odpadků podél silnic. To bylo totiž téma rozsáhlé kampaně, kterou ministerstvo před pár měsíci spustilo.

Musela jsem se pekelně soustředit, abych aspoň částečně pochopila, o čem zrovna kdo mluví, a modlila jsem se, aby se mě nikdo na nic nezeptal. Samozřejmě mě hned na začátku napadlo, že bych jim měla sdělit, že lucembursky moc neumím. Jenže to by znamenalo, že bych někomu musela skočit do řeči. V jejich očích bych tím pádem byla ta cizinka, která přišla pozdě, protože nebydlí v Lucembursku (na lidi, kteří do Lucemburska dojíždějí jenom kvůli práci, se někteří Lucemburčané nedívají moc dobře), a ještě si dovolí přerušit něčí projev – a to jenom proto, aby si vynutila francouzštinu!

A tak jsem ani nedutala a snažila se z těch slovíček, která francouzštinu nebo němčinu občas vzdáleně připomínají, poskládat aspoň pár informací. Opravdová noční můra. Mezitím mi hlavou proudily otázky jako: „Můžou mě za tohle vyhodit z práce? Vždyť ztrapňuju nejen sebe, ale celý podnik, který tu mám reprezentovat!“

Ke svému údivu jsem porozuměla většině z toho, co bylo opravdu důležité (nebo si to aspoň myslím). Ztrácela jsem se jen když někdo pronesl nějakou vtipnou hlášku, které se všichni zasmáli, zatímco já s křečovitým šklebem přikyvovala, aniž bych tušila, o co jde.

Samozřejmě došlo i na chvíli, které jsem se nejvíc bála. Jedna z ministerských dam se ke mně otočila a položila mi otázku, které jsem sice rozuměla, ale nedokázala na ni odpovědět v lucemburštině. Musela jsem s pravdou ven. Jakmile jsem otevřela pusu, ta dáma zvolala: „Ach, vy nemluvíte lucembursky?“ Ujistila jsem ji, že jsem téměř všemu rozuměla, že se jen zatím v lucemburštině nedokážu vyjádřit. Odpověděla jsem jí na její otázku francouzsky, ona mi poděkovala, a potom se zase všichni začali bavit lucembursky.

Mluvilo se z velké části o tom, jak přimět lucemburskou mládež, aby nevyhazovala předměty z auta na silnici. Chvíli jsem uvažovala, zda bych jim neměla navrhnout metodu, kterou používá správa Krkonošského Národního Parku. Vzpomínám si, že na gymplu jsme celý jeden den strávili sbíráním odpadků v lesích poblíž silnic, které byly součástí KRNAPu. Tehdy nás to všechny trochu otravovalo, ale dnes si říkám, že to v rámci naší výchovy nebyl tak špatný nápad. Ne každému maminka a tatínek dostatečně rázně vysvětlí, že odpadky se jen tak neodhazují. V tom případě je taková brigáda velmi instruktážní a nikoho snad potom nenapadne něco vyhodit z okýnka auta.

Na lucemburskou mládež by ale tahle metoda byla možná příliš tvrdá. Na našem jednání bylo rozhodnuto, že bude zorganizováno více návštěv různých recyklačních center. Snad to půjde „po dobrém“.

 

Zanechat Odpověď

