Pláč v poušti

Tuhle knížku mi předala maminka, že prý si ji mám přečíst. Moc se mi do toho nechtělo. Zaprvé jsem tušila, že to nebude veselé čtení, a nějakou dobu jsem nebyla v rozpoložení na to, abych se pustila do něčeho moc smutného, drsného a depresivního. Zadruhé mě odradila trošku kýčovitá obálka se sloganem „Bylo mi pět, když  umřelo mé dětství“.

Ta knížka ale opravdu stojí za přečtení. Těch 269 stránek jsem zhltla jedním dechem. Hrůzu nejvíc nahání fakt, že autorka vypráví, co skutečně prožila.

Narodila se v roce 1974 v Maroku. Když jí bylo pět let, její otec zabil její matku na střeše jejich domu ve městě Agadir. Otce zavřeli do vězení a autorka spolu se svými šesti sourozenci byla svěřená do péče jejich strýčka. Otcovo týrání tak nahradilo týrání ze strany strýčka a jeho rodiny. To vše se odehrává v kontextu společnosti, ve které žena nemá žádná práva, ani co se týče rozhodování o svém vlastním životě.

Autorku vysvobodila šťastná náhoda v podobě setkání s německým turistou, který byl ochoten si ji vzít (lépe řečeno „vykoupit“ od strýčkovy rodiny) a v roce 1993 odvézt s sebou do Mnichova.

Knížka je zakončená doslovem, podle kterého se ani dnes situace žen v Maroku nelepší.

Vzpomněla jsem si na svůj čtyřdenní pobyt v Marrakeshi, kde jsem získala dojem, že Maroko je kultivovaná země, ve které se dívky oblékají evropsky a žijí srovnatelným způsobem jako my. Pak jsem při čekání na masáž v jednom wellness centru listovala marockými ženskými časopisy a uvědomila jsem si, že Maročanky nejspíš stále ještě za svou svobodu musejí bojovat. Vliv rodiny, náboženství a tradic je ale zřejmě nepřekonatelný, zvlášť když se v Koránu o ženách píšou věci jako:

A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je!

Jaké máme štěstí my, co jsme se narodily v Evropě!

Zanechat Odpověď

