Match Point

Už jsem dlouho nebyla v kině. Není čas a žádný film mě doopravdy neláká; snad jen Chico & Rita, o kterém Motýl slyšel v rádiu. Je to animovaný film pro dospělé. Nepředstavujte si nic zvrhlého. Prostě je to kreslený příběh, který by ale děti zřejmě moc nebavil. Žádná Disneyovka. V důsledku toho se tenhle film nepromítá v multikinech, kterých máme v okolí hned několik. Našla jsem ho na programu malého kina v centru Thionville, bohužel až v té části léta, kdy tu zrovna nebudeme.

A tak mi nezbývá než začít psát o filmech, na které koukám na DVDčkách. Pro spoustu z vás to tím pádem nebudou žádné novinky.

Tak třeba včera večer jsem viděla jeden zajímavý.

A ano, stává se mi, že trávím sobotní večery sama doma. Spoustě lidí to připadá divné. Motýl odjel do Alsaska pro Holky a já jsem klidně mohla vyrazit do Luxu křepčit (v dešti…) na Blues’n Jazz Ralley, určitě bych se bavila a navíc bych měla příjemný pocit, že jsem společenská. Místo toho jsem asociálně zůstala doma, celý den pracovala, večer se učila španělsky, žehlila (!) a dívala se u toho na DVD, a před spaním jsem si četla. 

Z nějakého důvodu jsem měla dojem, že film Match Point je romantická komedie (při žehlení jsem schopná koukat na různé voloviny, stejně jako Daniela Kolářová ve Vratných lahvích) z prostředí tenisových kurtů. Vážně mám pocit, že takový film existuje. Určitě jsem na něj kdysi v kině viděla upoutávky. Hrála v nich tahle písnička:

Hned úvodní titulky mě vyvedly z omylu. Match Point je film od Woody Allena, což se s pojmem „romantická komedie“ neslučuje. Na druhou stranu mě potěšilo, že se při žehlení budu koukat na něco „hodnotného“. Pojem „hodnotný“ se jménem Woodyho Allena přece snad slučitelný je.

Ještě bych taky měla uvést, že jsem se v žádném případě nechěla koukat na film strašidelný (protože se v pozdních večerních hodinách sama v našem domě bojím kvůli různým podivným zvukům) ani smutný (protože když jsem doma sama, nemá mě kdo utěšit).

Match Point byl strašidelný jenom chviličku, ale smutný byl celý. A to i přesto, že to bylo maskované zajímavým, občas lehce úsměvným dějem.

Hlavní hrdina je chudý tenisový trenér (podivné spojení, já vím). Jeden z jeho bohatých klientů mu představí svou sestru (pohledná hnědovláska), která se do něj zamiluje, a snad i on do ní – aspoň trochu. Díky ní dostane práci ve firmě jejího zámožného otce, čímž je zahájen jeho snadný a rychlý společenský vzestup.

Aby to ale nebylo tak jednoduché, připlete se mu do života jiná žena (krásná a blonďatá), ke které cítí neodolatelnou vášeň. Má chuť opustit hnědovlásku, je si ale vědom toho, že by ji to hluboce ranilo a navíc by tak přišel o všechny výhody svého pohodlného života, na které si mezitím zvyknul.

Sám divák netuší, které řešení je správné. Měl by se řídit rozumem a zůstat se ženou (hnědovlasou), ke které sice necítí velkou nehasnoucí vášeň, ale která ho hluboce miluje a které je v mnoha ohledech vděčný, nebo se řídit srdcem (nebo spíš svým pohlavním orgánem) a být s tou druhou (blonďatou), která v něm vášeň vzbuzuje, ale celkově je velmi komplikovaná a nevyrovnaná?

Jeho dilema se částečně vyřeší samo. Zatímco jeho hnědovlasá žena má potíže s otěhotněním, ta blonďatá otěhotní omylem a samozřejmě na něj začne vyvíjet určitý nátlak. A v té chvíli jeho vášeň začne uhasínat a vymyslí řešení, které si nechám pro sebe.

Smutné na tom jsou dvě věci:

1. Potvrzuje se rčení o zakázaném ovoci. Když se začne schylovat k tomu, že by měl opustit hnědovlásku a oficiálně založit rodinu s blondýnou, hlavní hrdina o blondýnu ztrácí zájem.

2. Kde jsou ty časy, kdy ve filmech a románech byly blondýny ztělesněním naivity a laskavosti, a tmavovlásky byly obsazované do rolí „femme fatale“?

5 thoughts on “Match Point

  1. Leto a film 18.7.2011 / 12:06

    Tak tento film jsem videla pred par lety. Docela me polozil na lopatky. Asi jsem si nechtela pripustit, ze by to tak mohlo skoncit. Mozna taky to bylo umocneno tim, ze se dej odehrava v Londyne a znam ty mista, kde se natacel a tak mi vse pripadalo az moc realne. Neco podobneho jsem prozivala u filmu Closer, ktery byl natocen taky u nas v Londyne. Urcite stoji za videni. http://www.imdb.com/title/tt0376541/ Ja uz se nemuzu dockat posledniho filmu Woodyho Allena – Midnight in Paris, ale zatim neni ohlasene datum premiery pro Velkou Britanii. Snad to bude jeste letos. :o)

  2. Terka L. 7.8.2011 / 19:52

    Jak jsem tady o tomto filmu četla hned jsem si ho šla koupit.. Od druhé půlky je to tedy překvapivě drsné, ale celkově je film zajímavý, díky za tip! 🙂

Zanechat Odpověď

