Bez rozloučení

Přečetla jsem další knihu. Dostala jsem ji k Vánocům od Motýlovy kmotry, která se mě od té doby při každé příležitosti ptá, zda už jsem ji přečetla. Zatím jsem ji vždycky musela zklamat. Potíž byla v tom, že jsem věděla, že jakmile se do té knížky začtu, budu flákat všechno ostatní. A to se mi teď jaksi nehodí. Jako všechny knížky Harlana Cobena je totiž i tahle ohromně napínavá.

O Harlan Cobenovi už jsem psala v souvislosti s jiným románem, jehož titul jsem volně přeložila do češtiny jako Nikomu to neříkej. Ve skutečnosti se ale v Čechách prodává pod názvem Nikomu ani slovo.

Český název knihy Sans un adieu (v originále Play Dead) se mi najít nepodařilo. Jedná se o autorovu prvotinu, což je bohužel trochu poznat. Nechci být zbytečně kritická. Kdyby moje prvotina byla aspoň z poloviny tak úspěšná, jako tak Cobenova, považovala bych se za literární hvězdu. Chci tím jenom říct, že po přečtení několika jeho jiných knížek je zřejmé, že se do své spisovatelské úrovně postupně vypracoval. Některé pasáže v jeho prvotině se teď zdají trochu naivní, ale to je možné taky tím, že od jejího napsání uplynuly dvě desítky let.

Celkově mě nejvíc obtěžovalo, že v některých ohledech byl děj lehce přitažený za vlasy. To mi na knížkách vždycky vadí: když nejsou věrohodné. Mám ráda příběhy ze života. Příběhy, které by se klidně mohly stát. Příběhy, které můžu díky knížce prožít. Proto nečtu fantastickou literaturu, sci-fi a vlastně ani pohádky.

I tak jsem ale Bez rozloučení (další pokus o volný překlad) přečetla jedním dechem. Nejdřív jsem se nemohla odtrhnout, protože jsem chtěla vědět, co se vlastně stalo. Když jsem na to přišla, nevěděla jsem, kdo za tím stojí. A i když jsem později odhalila tohle, pořád jsem nevěděla, proč. V tomhle jsou všechny Cobenovy knížky bezkonkurenční.

A Motýlova kmotřička se mě teď klidně může zeptat!

Zanechat Odpověď

