Vysoké podpatky

Psala jsem dnes na Dulcinea.lu článek o vysokých podpatcích a nějak se od toho tématu nemůžu dostat.

Boty na vysokých podpatcích nosím ráda. Připadám si díky nim hned víc ženská a elegantní. Přijde mi, že i když mám na sobě staré džíny a oprané triko, pár bot na vysokých podpatcích všechno napraví.

Už si nevzpomínám, že bych se někdy na vysokých podpatcích učila chodit. Tudíž moc nerozumím ženám, které říkají, že na vysokých podpatcích chodit neumí. Až zhruba před měsícem jsem pozorovala jednu slečnu v kině, které se na lodičkách s jehlovými podpatky tak viklaly kotníky, že by určitě bývalo bylo hezčí, kdyby přišla bosa. Vypadalo to vážně hrozně. Skoro jako tohle:

Ne, to není dobré srovnání, protože podle mě manekýnka na tomhle videu byla zfetovaná, což ta slečna v kině samozřejmě nebyla. 

I když si ale nevzpomínám na své úplně první zkušenosti s vysokými podpatky, dobře si pamatuju na chvíle, kdy jsem kvůli nim pořádně trpěla.

Tak například když jsme v mé bývalé práci pořádali večírek „Baujolais Nouveau“ v posledním patře Tančícího domu v Praze. Přála jsem si ladit s elegantní restaurací a obula jsem si tedy elegantní lodičky na zrhuba dvanácticentimetrovém podpatku. Bohužel se jednalo o „walking dinner“, a mým posláním tehdy nebylo ani „dinner“, a dokonce ani „walking“. Téměř celý večer jsem stála na místě, na bříškách svých chodidel, která na podobný postoj nebyla zvyklá. Musela jsem v pravidelných intervalech chodit na záchod, kde jsem sklápěla poklop od WC a usedala na něj, abych aspoň na pár vteřin ulevila svým trpícím nohám.

Ano, stát na vysokých podpatcích je ještě daleko horší než na nich chodit. A co se týče chození, záleží na tom,  o jaký druh chůze se jedná. Pokud jde o cupitání v práci od jedné kanceláře k druhé, to je hračka. I udělat nákup v supermarketu na vysokých podpatcích zvládám (tam se navíc můžu opírat o vozík). V nákupních centrech bývá většinou podlaha hladká a bez nástrah (pokud neklouže!). Horší je, když je nutné ujít víc než pár desítek metrů, například po městské dlažbě. Nejen Praha je město pro podpatky naprosto nevhodné. Kočičí hlavy komplikují ženám život i v Lucemburku či v Métách. V Paříži méně. Asi proto se mohla stát jedním z hlavních center módy.

Úplně nejhorší variantou je rychlá chůze. Kráčet klidným, kolébavým krokem od butiku k butiku je snadné a člověk u toho zvládá vypadat sebejistě. Pokud mám ale naspěch, bývá úkol značně ztížený, obzvlášť opakovaným vyzouváním bot. Nevím proč, ale jakmile zrychlím krok, mám tendenci své střevíčky ztrácet (ostatně Popelka by taky o ten svůj nepřišla, kdyby neutíkala).

Za vrchol svého podpatkového umění považuju to, že jsem se v podpatcích naučila řídit. Kdysi jsem se zvědavě tázala své známé, která často přijížděla do práce v lodičkách, zda se v autě přezouvá. Vysvětlila mi, že to není nutné. Že se prý ten podpatek pod pedál nějak sám složí. V duchu jsem si říkala, že je to nebezpečné a nezodpovědné, řídit v takových botách. A dnes v nich řídím taky a tvrzení své známé nemůžu než potvrdit: ten podpatek se pod ten pedál vážně nějak složí. Při řízení mě nijak neobtěžuje, nešprajcuje se a prakticky o něm nevím.

Jisté ale je, že dlouhodobé nošení vysokých bot není nic zdravého. Trpí nejen chodidla, ale i kolena a záda, jelikož celé tělo se ocitá v nepřirozené pozici. Slyšela jsem i názor, že ani úplně ploché boty jako balerínky nejsou úplně vhodné. Jako obvykle platí, že zlatá střední cesta je nejlepší. Bohužel mě se nejvíc líbí buť vysoké podpatky nebo právě balerínky, a tak se je aspoň snažím pravidelně střídat.

A co se líbí mužům? Většina z těch, které znám, mají na ženách vysoké podpatky rádi. Vybavuju si zmínku v jednom časopise, podle které se mužům líbí právě to, že jsou ženy na podpatcích křehčí a slabší (nemůžou utíkat).

Zaujala mě taky informace v časopise Vogue, podle které průměrná výška podpatků na přehlídkových molech „vyrostla“ během posledních deseti let z 8 na 15 centimetrů.

A co si o vysokých podpatcích myslíte vy? Ženy, nosíte je rády? Muži, líbí se vám na ženách? 

This slideshow requires JavaScript.


14 thoughts on “Vysoké podpatky

  1. Cerna Moora 10.5.2011 / 01:34

    Ten postřeh o Paříži mě pobavil – možná na tom vážně něco bude :DD
    A podpatky se mi líbí, ale nenosím je, alespoň ne běžně, neumím chodit pomalu a rychle to v nich právě příliš nejde …

  2. trb 10.5.2011 / 08:51

    já mám podpatky ráda. a nevím proč, ale auto se mi řídí líp s podpatky než třeba v teniskách… přijde mi, že mám s podpatkem lepší cit v noze (což je nespíš blbost) a taky je to proklatě sexy.

    a ta zfetovaná manekýna mě dostala…

  3. študent 10.5.2011 / 09:40

    mne sa tiež ako asi každej žene páčia high heels, ale ako študent behajúci do školy, zo školy do práce a niekedy aj späť do školy…je to pre mňa neymsliteľné a hlavne ak sú obidve miesta v centre a kockám sa asi ťažko vyhnem… ale už končí moje študentské obdobie a začne iba pracovné a to si nejaký ten pár zakúpim a budem cupitať v najhoršom prípade iba medzi kanceláriami…

  4. Barbora 10.5.2011 / 10:15

    Souhlasím – taky mě baví buď úplně vysoké podpatky nebo ploché balerínky. Takové to rozumné něco mezi, jako jsou podpatky o výšce 5 cm, mi připadá nemastné neslané.

    V poslední době jsem, pokud jde o obutí, čím dál tím pohodlnější, což řeším tak, že když dostanu chuť vyrazit v podpatcích, do tašky s sebou rovnou beru malé skladné balerínky.

    • Steffanie 5.5.2012 / 14:42

      Souhlasím, moje řeč…v podpatcích nebo v balerinkach 🙂 a dobrý trik s balerinkami v kabelce

  5. Witch 10.5.2011 / 10:41

    Když jsem já zkoušela podpatky, byla doba takových těch cihel, takže 16 cm podpatku žádný problém. Těžiště bylo velmi vysoko a mnohé mé vrstevnice s tím kymácením vypadaly jako blbky, což jsem u sebe nehodlala dopustit. Využila jsem místního parkovitého kopce a nelítostně se šplhala i po stezičkách, dokud jsem nevykvrdlala anevychytala všechny úskoky dotyčné obuvi.
    Lodičky v botníku pokládám za samozřejmost, ovšem mně stačí kolem 5-7 cm. Musím koukat, že na ně už nejsem zvyklá. Je ale pravda, že o něco vyšší salamandry mne pronesly zábavnou nocí bez jakýchkoliv příprav a bez následků.
    No, následky… V botách byste měly cítit, že nestojíte na prstech, ale že máte podepřené celé chodidlo a patu. potom můžete mít jehly až do nebe, protože jste obuly kvalitně udělané botičky. nejsou jen tak mrsknuté do výroby, ale dělané k nošení.
    Pokud si nejste jisté, jak chodit, stočte si kruh ze šátku/šály, položte na hlavu, na to dejte knihu. Až budete schopny chodit bez toho šátku, ovládáte své pohyby na kramflecích. Navíc si zapamatujete, jak správně vzřímeně máte stát – proč myslíte, ež afričanky s těmi koši na hlavě okouzlují každého cestovatele? pohybují se i s břemenem vzpřímeně a ladně. Jinak to ani nejde 😉
    a na tom WC se podívejte na čistotu podlahy a své poničené nožky položte vyzuté na dlaždičky. Je to jak studený obklad. Lze také cvičit prsty, svírat je a ohýbat proti chodidlu (tedy opačný pohyb, než ve kterém tuhnou)
    Balerínky dávají nohám na frak také, je vhodnější střídat i s těmi podpatky kolem 3-4 cm. To pokládám za udržovací podpatek pro skok do podpatků i placek 😉

  6. Renda 10.5.2011 / 13:33

    Sama jsem vysoká jako týden, takže vysoké podpatky není nic pro mě. Ano, nohy v nich vypadají překrásně, ale ve většině bot s vysokými podpatky TRPÍM:(

  7. jolana88 11.5.2011 / 21:19

    a když podpatky sundáte – je dobré se nohám odvděčit – koupelí, masáží .. doma rozpohybovat chůzí po vnější hraně, na patě … jak napsala Witch – na botách na podpatku – i HH – se nevyplatí šetřit .. 🙂 při troše cviku i tramvaj doběhnete. Co se chůze týče – na rovná záda, srovnaná ramena – nezapomínat.. 😉

    • Vanilka 12.5.2011 / 07:59

      Díky za rady! Ano, rovná záda jsou velmi důležitá, jinak žena vypadá na podpatcích hrozně. Le 11 mai 2011 à 21:19,

  8. jane 11.5.2011 / 21:27

    Ja se poprve s lodickami setkala urcite v tanecnich v patnacti a dodnes si pamatuju, jak mi to brutalne klouzalo. Ted v nich uz jsem zvykla nejakych sedm let chodit v praci, i kdyz taky na kratke vzdalenosti a pak v nich jen cca 20 minut stat a pak se prezout. Pokud v nich mam jit rychlejsi chuzi po nalestenych dlazdickach tak 20 minut, je to fakt peklo. V civilu pak mam lodicky na sirsim podpatku a v nich se mi chodi hodne dobre, nohy neboli. Nosim je ale vyjimecne. Myslim, ze kompromis je platforma, cloveku se prodlouzi nohy, ale zaroven tolik neboli 🙂 Nekdo si pochvaluje i nejake ty gelove vlozky do bot, ale ja s nimi zkusenost nemam.

    • Vanilka 12.5.2011 / 08:01

      Platforma je skvělá věc, souhlasím. Můj letošní objev. Pohodlné a elegantní zároveň. Le 11 mai 2011 à 21:27,

  9. ladyesik 26.6.2012 / 15:08

    Já je mám ráda především pro klapání, jinak jsem spíš pro pohodlí 🙂

      • ladyesik 26.6.2012 / 15:31

        Já vím, jedny mám :)) … ale ještě nenosím 😀

Zanechat Odpověď

