Zaručený recept na rozmazlení kolegů

V našich novinách bývá zvykem, že když někdo odchází, uspořádá pro ostatní malou rozlučku. Nakoupí šampaňské a dort, popřípadě něco sám upeče. Pár dnů před akcí všichni dostanou e-mail, ve kterém dotyčný oznámí, ve který den a v kolik hodin se bude rozlučka konat. Sešlost se většinou uspořádá v redakci, protože ani do jedné ze dvou malých zasedaček se všichni nevejdou. Novináři tedy na chvíli přeruší rozdělanou práci, někteří s větší, jiní s menší ochotou. Záleží na tom, kdo odchází. A co přinesl k jídlu.

Já jsem si dala záležet. Ve středu večer jsem udělala velký nákup nápojů a ingrediencí, a pak jsem do 23 hodin pekla.

Pekla jsem čokoládový dort s oříšky a tiramisu – to jsem samozřejmě „nepekla“, prostě jsem ho „udělala“.

Tiramisu už jsem dělala několikrát a vždycky se mi povedlo. Jenom při prvních pár pokusech jsem si musela projít klasickými zkušenostmi: aby nebyl krém ani moc řídký, ani moc tuhý apod. Myslím ale, že jsem ty správné dávky všech surovin našla poměrně rychle. Úspěch zaručen.

Přísady (pro 6 osob – já jsem všechno zdvojnásobila, protože kolegů bylo zhruba 30):

  • 4 žloutky
  • 100 g cukru
  • 500 g mascarpone
  • cukrářské piškoty na vyložení
  • 40 ml kávového likéru
  • 0,125 l studené kávy
  • 2 lžíce kakaového prášku

Výběr piškotů je zásadní. Piškoty musí být dostatečně pevné a velké, aby se nerozmočily. Já používám italské piškoty Forno Bonomi.

Začnu tím, že uvařím pořádně silnou kávu (normální Nescafé), naleju do ní kávový likér a nechám vystydnout.

Žloutky s cukrem našlehám metličkovým mixérem do pěny. Přidám mascarpone a dál silně šlehám, dokud není krém hladký. Doba šlehání je důležitá. Když nešlehám dostatečně dlouho, výsledné tiramisu bývá příliš tekuté.

Formu vyložím cukrářskými piškoty, které předtím jeden po druhém na zlomek sekundy ponořím do směsi likéru a kávy. Na piškoty rozdělím mascarponový krém, ten pokryju opět piškoty, které pomažu zbytkem mascarponového krému. Celou plochu posypu kakaovým práškem (hořkým!). Tiramisu uložím do ledničky a servíruju až následující den.

Čokoládový dort s oříšky je složitější, ale jeho příprava mě fascinuje. Je to hotová alchymie.

Přísady na korpus: 

  • 6 vajec (bude třeba do 2 misek oddělit žloutky od bílků)
  • špetka soli
  • 125 g másla
  • 400 g krému Nutella
  • 1 polévková lžíce vody
  • půl hrníčku rozemletých lískových oříšků
  • 100 g kvalitní hořké čokolády

Přísady na polevu: 

  • 100 g lískových oříšků
  • půl hrnku smetany
  • 1 polévková lžíce vody
  • 100 g kvalitní hořké čokolády

Dortovou formu vyložím pečícím papírem.

Ve velké míse našlehám (opět za pomoci metličkového mixéru) bílky se špetkou soli. Tady začíná ta alchymie, o které jsem mluvila. Na hladině nažloutlé, nevábně vypadající vodičky se nejdřív vytvoří pěna, která se promění v tuhý bílý  sníh.

V jíné velké míse je potřeba smíchat máslo a Nutellu, což dá poměrně zabrat. Trochu tomu pomůže voda, žloutky a namleté oříšky, které se mají postupně přidávat.

Mezitím je potřeba buď na sporáku nebo v troubě roztavit čokoládu, a když je dokonale tekutá, přidat ji do směsi s Nutellou. Nakonec se do toho na třikrát vmíchají našlehané bílky. A tady přichází druhá fáze alchymie. Ty bílky to celé neuvěřitelně provzdušní a nadýchají a míchání se stává čím dál snažší.

Celá směs se nalije do dortové formy a strčí se to na 40 minut do předehřáté trouby na 180 °C.

Po vyndání z trouby nechám korpus vystydnout a pak ho zní opatrně přendám na velký plochý talíř.

Než se začne pracovat na polevě, je třeba na suché pánvi lehce upražit lískové oříšky. Pánví se musí pravidelně zahoupat, aby se oříšky nepřismahly. Oříšky se pak musejí nechat vystydnout. To je důležité. Kdyby je člověk na povrch koláče nasázel ještě teplé, vypustil by se z nich olej.

V rendlíčku smíchám smetanu, lžíci vody a rozštípu do ní zbytek čokolády. Za stálého míchání počkám, až se čokoláda dokonale rozpustí do smetany. Vzniklou polevou pokrykuju celý vršek koláče a nasázím do ní opražené oříšky.

Opravdová kalorická bomba, ale vynikající!

5 thoughts on “Zaručený recept na rozmazlení kolegů

  1. mnam :) 1.5.2011 / 14:33

    vypada to bajecne!

  2. Terka L. 2.5.2011 / 00:24

    Díky za tip, taky musím někdy zkusit, vypadá to úžasně.. 🙂

  3. Mariposa 16.3.2012 / 20:42

    Díky moc za recept. Tiramisu už jsem podle něj dělala dvakrát a tchýně už s ním také jednou slavila úspěch! Když jsem byla na Kanárech na Erasmu, tak jsem bydlela v domě s asi dalšími deseti kluky – Kanářany, měli jsme společnou kuchyni a lednici —> a Tiramisu se z ní záhadně ztrácelo… 😉

  4. Vanilka 17.3.2012 / 12:01

    Jé, to mám radost, že má recept takový úspěch!

  5. olivia 17.3.2012 / 21:00

    Práve dnes som robila tiramisu. Ešte je v chladničke. Keď sa nepodarí, nabudúce vyskúšam váš recept.

Zanechat Odpověď

