Můj kousek koláče

Po nějaké době jsem zase zašla do kina. A vyšla z něj se slzami na krajíčku, dojatá, pobavená a nadšená.

Nový film od Cédrica Klapische, známého především filmy L’Auberge espagnole (v češtině Erasmus a spol.) a Les poupées russes (v češtině Erasmus 2), mě hned na začátku zaujal hereckým obsazením. Na první pohled žádné velké hvězdy francouzského filmového plátna, ale po chvilce pátrání v paměti jsem přišla na to, odkud ty nejméně tři povědomé tváře znám: z dalšího Klapischova filmu Paris, ve kterém si navíc zahrála má oblíbená Juliette Binoche.

Děj filmu Ma part du gâteau (což bych přeložila jako Můj kousek koláče, ale jsem si jistá, že pokud se tenhle film dostane i do českých kin, bude to pod úplně jiným názvem) vypráví příběh France, rozvedené matky tří dcer, která se stejně jako stovky jiných zaměstnanců jedné zavřené továrny na severu Francie ocitne bez práce. Zoufale hledá řešení a nakonec se rozhodne najít si práci v Paříži, a to i za cenu, že tím pádem bude moct vídat své dcery jenom o víkendech. V Paříži ji jako uklízečku zaměstná 35letý svobodný „trader“, který pracuje částečně na londýnské burze a částečně ve čtvrti La Défense v Paříži. Mimochodem právě on stojí za zavřením továrny, ve které France dřív pracovala. Dochází ke střetu hodnot ženy, která jen stěží dokáže uživit sebe a svou rodinu, s hodnotami boháčů, kteří už dávno ztratili kontakt s realitou. Problematika je ale podaná naprosto nenásilnou, spíš usměvavou formou – žádné nepříjemné moralizování.

Přišlo mi velice líto, že na takový film v Lucembursku nepřišlo více diváků (včera večer nás bylo v sále nanejvýš patnáct). Některé situace, která zažívala France ve filmu, jsem zažívala (a stále zažívám) i já v Lucembursku. Prostě mi občas zůstává rozum stát nad tím, co všechno se dá za peníze koupit. A jak peníze dokážou měnit lidský charakter. Jak snadno člověk ztrácí onen kontakt s realitou.

V poslední době se snažím pozorovat sama sebe a zjistit, jestli ten kontakt s realitou neztrácím taky. Odkud pramení ten pocit méněcennosti, když se  účastním různých business obědů a večeří? Jak je možné, že dokážu bez mrknutí oka utrácet nezanedbatelné sumy za kosmetiku nebo oblečení, které vysloveně nepotřebuji? Opravdu se můžu obhajovat pouze tím, že jsou lidé, kteří si kupují oblečení za několikanásobně vyšší sumy než já? Značky jako Prada nebo Gucci jsou pro mě zatím nedostupné. Nad tím „zatím“ jsem váhala – snít je přece dovoleno. To ale zřejmě znamená, že po luxusu ve skrytu duše toužím. Stejně tak jsou možná značky, které si kupuju teď, nedostupnými pro jiné lidi. I pro mě ještě nedávno byly. Kde přesně je hranice luxusu? A jaký přístup by měl člověk k luxusu zvolit? Co když se moje podnikání rozjede a za pár let si budu moct dovolit kabelku od Vuittona? Koupím si ji?

S rostoucím platem rostou i nároky. Člověk se posouvá do jiného prostředí, ve kterém platí jiné standardy. Jenže to nás pak může dostat do kolotoče, kvůli kterému pak kontakt s realitou ztratíme definitivně.

Přijde mi, že všechno má svou cenu. Když nemáme peníze, jsme nešťastní, a když je máme, je složité se s nimi naučit zacházet. Dnes a denně vidím, že ani bohatí lidé nejsou šťastní. Peníze je nutí udržovat „důležité“ kontakty a ztrácet čas s lidmi, o které nestojí. Tak za čím se všichni honíme? Na druhou stranu byla bych spokojená, kdybych svou práci vykonávala za poloviční plat? Z objektivního hlediska by mi možná k životu vystačil. Jenže člověk chce vždycky víc, než může mít.

Každopádně film vřele doporučuju. Dovede vás k zamyšlení, rozesměje vás a skončí přesně ve chvíli, kdy se vám po tváří koulí krokodýlí slzy.

2 thoughts on “Můj kousek koláče

  1. Cerna Moora 6.4.2011 / 16:07

    To zni dost dobre! Paris se mi moc libi, takze na tenhle budu cihat 🙂

  2. ladyesik 2.7.2012 / 00:18

    Neznám moc francouzských filmů a ty, které jsem viděla, se mi často nelíbily. Takže si tento stáhnu a uvidíme 🙂 A třeba francouzské krátkometrážní snímky mě taky vždy zklamou, asi se dívám na ty horší.

Zanechat Odpověď

