Rady z knížek

Nedávno jsem se zmínila o knížce Úspěšná sebemanipulace, která se mi na dlouho zaryla do paměti. Je to takový malý návod k tomu, jak být úspěšný pomocí pozitivního přístupu.

A dnes jsem na iDnesu narazila na článek o radách z knížek všeobecně a o tom, že sebelepší knižní rady náš život stejně nezmění.

Je pravda, že i já jsem Úspěšnou sebemanipulaci dočetla s pevným odhodláním, že se budu snažit o pozitvní přístup ve svém každodenním životě, jenže na podobná předsevzetí se snadno zapomíná. Můžu ráno vstát s úsměvem na rtech, před zrcadlem si opakovat, že jsem úžasná a svět mi leží u nohou, nerozčilovat při popojíždění v kolonách cestou do práce, ale jakmile přijde první trochu závážnější problém, můj pozitivní přístup je tatam. Úplně stačí, že mi něco prostě zkazí náladu. Kolegyně pošle SMSku, že je nemocná, a můj časový rozvrh na celý den se tím pádem zhroutí. Dostanu nepříjemný e-mail od nespokojeného čtenáře. Vyrazím na schůzku a zjistím, že mám prázdnou nádrž. Na pumpě mi ledový vítr a déšť zcela zničí můj pokus o upravený vzhled. Pak zůstanu trčet v zácpě a na schůzku přijedu pozdě. A když navíc pak ta schůzka neproběhne podle mých představ, jak se mám ubránit chuti pořádně si zanadávat?

Jsou dny, kdy jde všechno jako po másle, a dny, kdy se nic nedaří. V takových situacích mám k pozitivnímu myšlení daleko. Naopak sklouzávám do zákeřné spirály sebelítosti a utápím se ve svých negativních pocitech: moje práce mě nebaví, bydlet na venkově se mi nelíbí, nikdo mi nerozumí, nikdo mě nemá rád. Bylo by krásné, kdybych si v tu chvíli dokázala říct: „Pozor, jsi negativní! Okamžitě změň přístup!“ Jenže co je to ten přístup? Není to náhodou něco, co máme vklíněné hluboko v nás, co jsme si odnesli z dětství, co do nás vštípili rodiče a okolí? Není náš přístup tak trochu naší přirozeností? A dá se s ním v tom případě bojovat? A pokud ano, opravdu si člověk vystačí s knížkou typu „Jak být v životě šťastnější?“

Autoři článku na iDnesu ocitovali několik dalších „chytrých“ titulů:

  • Jak překonat starosti a stres
  • Jak rozchodit rozchod
  • Jak se stát magnetem na peníze
  • Jak uspět úplně ve všem
  • Jak změnit svůj život
  • Jak chodit na vysokých podpatcích
  • Jak si správně přát
  • Jak požádat o vyšší plat
  • Jak zhubnout
  • Jak přežít stres
  • Zdroj: http://ona.idnes.cz/rady-z-knizek-pro-stastnejsi-zivot-zni-lakave-ale-nespasi-vas-pu3-/vztahy-sex.aspx?c=A110228_212020_vztahy-sex_job

    Musím říct, že některé mě opravdu zaujaly. Například napsat knížku o tom, jak chodit na vysokých podpatcích… Kolik má asi kapitol? A jak názvy kapitol zní? „Jehlové podpatky“, „Široké podpatky“, „Boty na klínku“, „Střevíčky na kačence“?

    Nebo „Jak si správně přát“  Zajímalo by mě, jestli je to knížka o zdvořilostních obratech nebo o tom, jak správně zformulovat svůj dopis Ježíškovi.

    Snad jedině „Jak požádat o vyšší plat“ mi připadá jako opravdu poučné téma. Nedávno se mě jeden kamarád ptal, kdy a jak by si měl říct o vyšší plat, a já mu vůbec nedokázala poradit!

    A za sebe bych ještě připojila:

    • Jak naučit své blízké lyžovat
    • Jak přijmout cizí děti za své
    • Jak neztratit elán po třech letech v zaměstnaní (protože si opravdu myslím, že tři roky jsou taková magická hranice, kdy spoustu lidí přestává bavit to, co je až doteď bavilo)
    • Jak si vytvořit neodolatelnou virtuální identitu
    • Jak si správně zorganizovat čas
    • Jak se vzdát potřeby spát minimálně 8 hodin denně

    A mohla bych pokračovat… Takže spisovatelé-radílci, dejte se do práce!

    One thought on “Rady z knížek

    1. Mirek Toms 3.3.2011 / 13:36

      Roztrhl se pytel s radami úplně na všechno. Je to totiž úžasný kšeft pro toho, kdo tyto rady publikuje. Zcela správně jste na začátku uvedla, že sebelepší knižní rady náš život stejně nezmění.
      Pak tam máte jednu chybičku gramatickou: …pozitivní přístup je tatam… musí být tentam…
      Já Vám proto žádnou radu nedám, já Vám jen postupně budu říkat, jak žiju já. Jsem notorický optimista a netěším se stále na něco, co bude až, až, až… ale snažím se těšit z každého dnešního dne, ono se totiž dá na všem objevit něco hezkého. Přečtěte si napřed tento můj dávný příběh „UNRRA po 20 letech“ (viz odkaz).
      Když jsem ho vyvěsil na Lidovkách, napsala mi k tomu jedna kritická čtenářka: „To je hnus udělat článek o jedné zkažené konzervě!“
      A já na to říkám: „To je přesně to, umět se radovat i z příhod fádních, nudných nebo i nechutných!“

    Zanechat Odpověď

