Black Swan

Jako velká milovnice a obdivovatelka baletu a tance obecně jsem si nemohla nechat ujít nový americký film Black Swan.

„Darren Aronofsky režisér, Natalie Portman v hlavní roli, 5 nominací na Oskara,“ slýchám už několik týdnů v rádiu a čtu v novinách.

Jenže…

Jméno Darren Aronofsky mi nic neříká. Jen málokdy si zapamutuju jména režisérů. Výjimkou je snad jen Svěrák a Almodóvar.

Během filmu jsem zjistila, že tvář Natalie Portman jsem si spletla s jinou herečkou.

A s tzv. oskarovými filmy vlastně nemám vůbec dobrou zkušenost. Často mi připadají hloupé, přeplněné zbytečnými speciálními efekty a nesnesitelně dlouhé.

Black Swan trvá jen 108 minut, které mi navíc poměrně rychle utekly. Základní příběh mi ani nepřipadal hloupý. Odehrává se v prostředí předního newyorského baletního souboru. Pilná tanečnice Nina dostane hlavní roli ve slavném Labutím jezeře, čímž splní celoživotní sen nejen sobě, ale také svojí matce, bývalé baletce, která svou kariéru obětovala právě kvůli své dceři, na niž pak přenesla své ambice. Ztvárnit hlavní roli v Labutím jezeře ale znamená vtělit se do jemné a nevinné bílé labutě, a vzápětí se proměnit ve svůdnou a rebelskou černou labuť. Jakési rozdělení osobnosti se u Niny projevuje nejen na scéně. Kromě toho trpí halucinacemi a zmítá se v sebedestruktivní honbě za dokonalostí.

Dojem z tedy celkem zajímavé zápletky mi pokazily právě výše zmíněné speciální efekty. Jako by se americký film aspirující na Oskara bez nich nemohl obejít. Kvůli nim některé scény sklouzly na úroveň nízkorozpočtového hororu a vyvolaly u mě v lepším případě kroucení hlavou, v horším případě záchvaty smíchu, což asi nebylo záměrem tvůrců. Škoda že právě tyhle momenty zcela udusily jiné, emocionálně silné chvíle.

5 thoughts on “Black Swan

  1. Black Swan 16.2.2011 / 13:30

    Ahoj Marti,

    na tenhle film jsem videla letaky minuly tyden, precetla si blizsi info a rozhodla se, ze ho musim videt :-)))

    zatim se mi to nepodarilo, vcera jsme nakonec misto Black Swan sli na „Biutiful“ (film me prilis nenadchl).

    Na Labuť se tesim, prisel mi moc zajimavy motiv. Skoda, jestli ho preplacaly jine sceny, jak pises. Necham se prekvapit.

    Jmena reziseru si taky nepamatuju, ale utkvelo mi, ze Aronofsky natocil i „Requiem For a Dream“, jeden z nejlepsïch filmu, co jsem kdy videla, i proto si od Black Swan slibuju hodne… ale Tvuj komentar ma ocekavani trochu zchladil :-))

    • Vanilka 16.2.2011 / 14:49

      Nenech se ovlivnit. Jedná se o můj osobní pohled na věc, jako vždycky. Doufám, že se ti film bude líbit.

  2. Renda 17.2.2011 / 08:47

    Souhlasím, že hodnocení filmů je velmi osobní pohled na věc. Viděla jsem z Requiem for a dream kousek a nemohla se dívat dál – ten film mi připadal naprosto šílený a depresivní. Vím, že na csfb má 90%, ale já podstatu toho filmu vůbec nepochopila a vůbec se mi nelíbil.

    Black Swan jsem viděla včera s Luckou a byla to opravdu síla. Výborný příběh a Natalie Portman, na druhou stranu celé ztvárnění bylo na můj vkus opět příliš naturalistické.

  3. Terka L. 11.3.2011 / 12:31

    Natalie Portman do toho dala opravdu všechno a předvedla skvělý výkon, ale celkově mě film zklamal, protože chvílema jsem se údivem taky musela „smát“.. Ubrala bych pár „psycho“ scén a pak by byl film skvělý..

  4. ladyesik 2.7.2012 / 00:22

    Je pravda, že ty efekty tam být nemusely. Portman mám ale moc ráda, režiséra má zase rád přítel a film na mě zanechal dobrý dojem 🙂 Ty efekty jsem sála v menší míře, u menší obrazovky a spíš jsem četla titulky, takže o čem ten film vlastně byl?…

Zanechat Odpověď

