Marketing v novinách

Když jsem před třemi a půl roky začala pracovat v našich novinách, marně jsem sháněla nějakou publikaci o tom, jak se dělá marketing v médiích. Na žurnalistice jsem se sice naučila všechno možné, dokonce i slova jako marketing a komunikace na přednáškách několikrát padla, nějak jsem ale měla potíže s aplikací mých znalostí v praxi. Zakoupila jsem několik knih o marketingu jako takovém, ale ve všech byla média označována za komunikační nástroj, a ne za objekt, o kterém potřebuji komunikovat.

Byla jsem tedy nucena improvizovat, což mi zůstalo dodnes. Byla jsem rozhodnutá, že knihu o marketingu médií jednou napíšu sama, když nejspíš zatím žádná neexistuje. Po víc než třech letech mi připadá, že by z toho vznikla úžasná slátanina.

Ta improvizace se nakonec stala mojí jedinou marketingovou strategií. Jakékoli snahy o plánování se setkaly s neúspěchem. V denním tisku se prostě žije ze dne na den. Nikdo nedokáže odhadnout, co se stane, k čemu dojde a jak na to bude třeba reagovat. Naše marketingové akce často souvisejí s aktuálním děním v zemi či v regionu. Mimochodem v tomhle je Lucembursko tak trochu raritou: pojem „země“ zahrnuje menší geografický celek než výraz „region“, do kterého patří celé Lucembursko a pohraničí Francie, Belgie a Německa.

Místní lidé se navíc domnívají, že já a moje kolegyně v kanceláři čekáme pouze na ně, a tak za námi se svými převratnými projekty chodí zásadně na poslední chvíli. Pokud si tedy něco naplánuju a snažím si svou práci rovnoměrně rozložit, je mi to k ničemu. Když zavolá nějaký „promoter“, že do Lucemburska přijede David Guetta, musím okamžitě rozdělanou práci přerušit a začít sepisovat nabídku pro „promotera“, jinak hrozí, že nás nějaké noviny předběhnou a my pak například nebudeme mít dostatek vstupenek do soutěže.

A soutěže jsou hlavní náplní mé práce! Nevím, zda tuhle módu spustily právě naše noviny, každopádně dodat ceny do soutěže a vyhnout se tak placení inzerce se dnes snaží skoro každý. A tak se celé dny probírám návrhy o tom, čím vším bych mohla potěšit naše čtenáře.

Čtenáři byli ze začátku z každé nové soutěže nadšení a zuřivě děkovali za každý lístek na koncert nebo do kina. Časem se ale začali stávat naročnějšími a dnes občas ohrnují nos i nad exotickými zájezdy nebo vozy, které zrovna nesplňují všechny požadavky luxusu. No dobře, Dacia Duster možné není vysněnou metou každého řidiče, ale komu se dnes poštěstí vyhrát auto?

Taky jsem si nedávno všimla, že lidé už zřejmě neumějí číst. Jakmile se nějaká soutěž jen trochu odlišuje od standardního „Pošli SMS s klíčovým slovem SHAKIRA a možná vyhraješ 2 lístky na koncert Shakiry“, nevědí si rady. Přitom postup je vždycky podrobně popsán buď přímo v inzerátu, nebo na našich internetových stránkách, na které inzerát odkazuje. Čtenáři přesto často volají a naříkají, že nepochopili, co mají dělat. Odpovídám jim většinou naprosto stejnými slovy, jako jsou ty na internetu, a oni to pak najednou pochopí.

Co se týče nabízených cen do soutěží, mám bohužel tendenci některé události podceňovat. My Češi o sobě občas říkáme, že pocházíme z malé země, ale v Lucembursku je všechno ještě daleko menší! Takže vesnické bály nebo karnevaly, kterým bych v Čechách nevěnovala pozornost, bývají tady událostí roku!

Když se zrovna nezabývám pořádáním soutěží, odpovídám na e-maily všeho druhu. S tím souvisí můj „tweet“ z dnešního rána: „Nečíst pracovní maily v jednu v noci! Člověk se pak rozčílí a nemůže spát.“

Dnes v noci jsem totiž dostala e-mail v souvislosti s naší svatovalentýnskou soutěží. Ta spočívá v tom, že čtenáři na náš web napíšou své milostné vyznání, my pak jednoho z nich vylosujeme a zařídíme jemu/jí a jeho/jejímu partnerce/partnerovi (musím být opatrná, abych nikoho nediskriminovala) nezapomenutelného Svatého Valentýna. Dámu odvezeme do kadeřnického a kosmetického salonu, kde bude slavnostně učesána a nalíčena, potom do luxusního obchodu vybrat šaty a do labužnictví pro belgické pralinky. Pána zatím dopravíme k holiči ostříhat, pak do obchodu vybrat oblek, do květinářství pro kytku a do zlatnictví pro dárek. Na závěr je limuzínou převezeme do restaurace, kde stráví krásný romantický večer. To vše na účet našich novin.

Předmět e-mailu, který jsem dnes v noci dostala, zní: „Soutěž Sv. Valentýn – diskriminace!“ Jeden čtenář si v něm stěžuje, že je naše soutěž zaměřena na heterosexuální páry, a navíc že si prý neuvědomujeme, jak krutý může být svatovalentýnský den pro nezadané. Ptá se, proč nezorganizujeme soutěž například pro čtyři kamarády, které bychom přeci také mohli dopravit limuzínou do restaurace.

S odpovědí váhám. Valentýn má být svátkem zamilovaných, takže variantu se čtyřmi kamarády v restauraci zamítám. Proti homosexuálům nic nemám a je pravda, že při organizaci soutěže jsme na ně nepomysleli. Zřejmě jsme měli předvídat variantu, kdy dámská róba ani šminky nebudou potřeba, zato dvakrát pánský oblek (nebo naopak dvakrát dámské šaty – aby se do mě pro změnu nepustily lesbičky). Anebo jsme takovou soutěž raději neměli pořádat vůbec. Tak by se neurazil nikdo a byli bychom šetrní k těm, kteří 14. února pravidelně trpí.

Následující e-mail byl od muže, který se letos chystá vystoupit na Mont Blanc a ptá se nás, zda mu jeho výpravu nechceme sponzorovat. Za odměnu nám pak pošle pár fotek. Já nevím. V Tanzánii bych chtěla s Motýlem vylézt na Kilimandjaro. Až doteď jsem fňukala nad nabídkami agentur, které nám cestu mají za úplatek zprostředkovat. Možná bych taky měla napsat do nějakých novin, zda mi moje prázdniny nechtějí zaplatit.

Je mi jasné, že někteří lidé mají v práci daleko horší starosti než já. V té mojí se přece jedná jenom o to, abych si dokázala nebrat nic osobně, zachovat si přiměřený odstup a hlavně zdravý rozum. Jen mi to někdy připadá ohromně těžké.

 

Zanechat Odpověď

