Jsou Češi přehnaně čistotní?

aneb o čistotě na pracovišti

Když došlo před třemi lety k založení našich novin, usadila se naše firma v provizorních prostorách jedné bývalé knihovny v malém městě na jihu Lucemburska. Důvodem byl nízký nájem a taky to, že starosta tehdy nekladl příliš zvědavých otázek o tom, jaké pikle naše vydavatelství vlastně kuje.

Naše pracovní zázemí bylo tehdy trochu omezené. Mně osobně například nejvíc vadilo to, že v budově nebyla zavedená teplá voda. A v naší „kuchyňce“ nebyla voda vůbec. Před mým krátkým působením u EU, kde sice kuchyňka nebyla žádná, zato jsme měli kantýnu, tělocvičnu, saunu a sprchy přímo v budově :-), jsem pracovala v Praze pro společnost, která měla správnou hygienu v popisu práce. Pravidla o tom, jak si správně umýt ruce (teplou vodou a mýdlem), jsem znala nazpaměť. V původní budově našich novin jsme si teplou vodou nemyli ani ruce, ani hrníčky od kávy, ani talířky od oběda. Paní uklízečka nádobí myla v umyvadle na záchodě vodou studenou.

Před rokem a půl naše redakce přesídlila do nové budovy, sestavené z tzv. kontejnerů nám přímo na míru. Ze začátku jsem se celá tetelila štěstím: měli jsme zbrusu novou, opravdovou kuchyňku s lednicí, dvěma mikrovlnkami, espresovačem a myčkou na nádobí! Osobně jsem se podílela na nákupu další skříňky a taky kanapíčka a stolku pro případné hosty.

Uznávám, že koupit kanape s bílým potahem nebylo zrovna strategické řešení. Jenže rozpočet jsem měla nízký – tak akorát na to nejlevnější kanape z Ikea (Motýl je totiž jako šéf ohromný škrt) – a výběr barev byl velice omezený. Naivně jsem si myslela, že nám ten bílý potah přece jenom vydrží aspoň pár let čistý. Bez poskvrny vydržel nakonec asi tak týden. A jak vypadá dnes? Darmo mluvit.

A to není všechno! Ani myčka nepomáhá k tomu, abychom měli v práci čisté nádobí. O myčku se totiž nikdo nestará, nikdo nečistí odpadové sítko, které je tudíž už totálně zanesené, nikdo nekontroluje, kdy je potřeba dosypat sůl, a tak je kvalita umytí čím dál nižší. Nehledě na to, že většina mých spolupracovníků si stejně nedává práci s odložením svého špinavého nádobí do myčky. Raději ho odkládají do dřezu nad myčkou a o to, jakým způsobem talíře a hrnečky do myčky samy naskáčou, se už nestarají.

Taky nám neustále mizí příbory. Nosí si je někdo domů?

Kolem kávovaru je linka i podlaha pokapaná, a v kombinaci s pokapaným kanapem je mi nanejvýš trapné do téhle místnosti uvést jakýkoli svůj „business contact“. Někdy ale dojde k situacím – jako třeba dnes – kdy nemám na výběr. Obě zasedací místnosti jsou obsazené, kancelář sdílím teď už se třemi kolegy, a tak se musím odebrat vést své obchodní jednání do kuchyňky, jejíž stav by nepředčilo ani to nejzamořenější mládenecké doupě.

Samozřejmě mi to čas od času nedá a vyčistím myčku, z domova přinesu vlastní sůl, ve dřezu zbavím nádobí veškerých naschlých zbytků potravin a pravidelně nosím domů vyprat utěrky. Na ten potah z kanape si ale netroufám.

Ani Motýlovi to čas od času nedá a rozešle všem zaměstnancům e-mail s prosbou, aby společné prostory udržovali v čistotě. Ale to většinou až po mém zdlouhavém remcání.

Nemyslete si, že remcám sama. Všichni remcají, že je to špinavé a že s tím nikdo nic nedělá. Ale je pravda, že já asi remcám nejvíc. A co se mých hygienických návyků týče, mám naprosto čisté svědomí. Tak odkud se ten nepořádek stále bere?

A jak je možné, že v mých předešlých zaměstnáních – v Čechách – jsem se s podobným úkazem nikdy nesetkala? Byly české uklízečky trpělivější a pečlivější, zaměstnanci civilizovanější nebo jsme my Češi přehnaně čistotní?

Vzpomínám si totiž, že už během mých prvních návštěv Francie jsem se setkala s podezřelým nepořádkem v některých domácnostech: nezabalené potraviny (sýry, ryby) položené přímo v ledničce, zaschlé skvrny od čaje či kávy, špinavé ponožky válející se všude možně…

Na myšlenku, že si za to utrpení v cizím prostředí můžeme my Češi (a především Češky), sami, mě přivedl článek na OnaDnes.cz o tom, jak české ženy mají tendenci uklízet před příchodem paní na úklid, kterou za to uklízení platí. Třeba jsme tím uklízením prostě posedlí!

Jinak o mém vztahu k paní na úklid bych mohla napsat další článek. Dneska už by toho na téma čistoty bylo možná trochu moc.

4 thoughts on “Jsou Češi přehnaně čistotní?

  1. Lucka 27.1.2011 / 14:24

    po přečtení tohoto příspěvku tě musím uklidnit, že u nás v bance to vypadá uplně stejně… někdy si připadám, že jsem asi jedinná, kdo vyklízí myčku, dolévá vodu do kávovaru, čistí ho apod.
    takže tě uklidním, že to určitě není český zvyk, ale spíše zvyk slušně vychovaných slečen 🙂

  2. Ewík 27.1.2011 / 15:49

    Moc hezky napsané. Taky bych měla tendenci uklízet před příchodem paní na úklid (pokud bych nějakou měla :-))
    Musím říct, že teď, co jsem se přestěhovala za mužem a obýváme vlastní dům, tak jsem zjistila, že bývám taky posedlá uklízením. Potíž je v tom, že si furt připadám jako šmucka, protože ono to totiž nikde není vidět! Žijeme v minidomečku dva, oba velmi čistotní. Tak jak to, že je zrcadlo pořád zastříkané? Kde se pořád bere ten svinčík na umyvadle? To tam ty ručníky tancujou, sotva zhasneme? Došlo to tak daleko, že místo rukou myju pravidelně celé umyvadlo a při té příležitosti se ruce nějak opláchnou taky…

    Je moc troufalé chtít vidět váš binec v kuchyňce na fotce? A zvlášť by mě zajímala ta bílá sedačka z Ikey po několika letech. To si snad říká i o mikrobakteriální stěr :-))

  3. Vanilka 27.1.2011 / 22:04

    Jo, to si dokážu představit, zvlášť jestli je dům relativně nový, člověk se pak snaží tu novotu nějaký čas udržet, a tak pucuje a čistí.
    Bílá (nebo spíš kdysi bílá) sedačka je nafocená, objeví se v příštím příspěvku 😉

  4. Yvonne 7.2.2011 / 16:22

    Přiznám se, že jsem uklízením a pořádkem vysloveně posedlá, což je všeobecně známo, tudíž se většinou snažím nekomentovat jakýkoliv nepořádek, protože si nejsem jistá, jak velká míra svinčíku je snesitelná pro ty ostatní 😀 Ale jinak nemám dojem, že by češi uklízeli nějak víc, někdy mám spíš úplně opačný dojem…

Zanechat Odpověď

