Móda z ulice

Dneska jsem se rozhodla udělat trochu „promotion“ pro jiné blogy, přestože ty, o kterých hodlám napsat, asi žádnou pomoc nepotřebují, neboť jsou známé dost. Pomoc bych potřebovala spíš já, i když okénko „Statistiky“ tady na WordPressu mi včera málem explodovalo poté, co jedna kamarádka umístila odkaz na můj pondělní příspěvek na svůj Facebook.

Prvním blogem, který bych chtěla zmínit, je The Sartorialist. Dalo by se říct, že se jedná o módní fotoblog, který mi připadá výjimečný už tím, že se za ním skrývá muž. Zatím velká většina módních blogů, na které jsem natrefila, byla čistě holčičí záležitost. Tenhle pán žije v New Yorku, pracoval pro známé módní návrháře, a baví se tím, že fotografuje lidi na ulicích. Přijde mu zajímavé srovnat pohled na módu na přehlídkových molech s tím, co se dá vidět v ulicích New Yorku. Zkrátka fotografuje lidi, jejichž outfit ho něčím zaujal – teď už nejen v New Yorku, ale i v jiných městech po celém světě. Jeho fotografie mi připadají neuvěřitelně krásné. Nepřekvapuje mě, že byl jeho blog „selected as one of Time Magazine’s Top 100 Design Influencers“. Akorát se mi nechce věřit, že se opravdu ve všech případech jedná o momentky. V mnoha případech se mi zdá, že lidé pro fotografa pózují. A pokud se jedná o náhodné chodce, zajímalo by mě, jak je autor přesvědčil, aby pro něj zapózovali.

Podobným blogem je Hel-Looks, na kterém jsou zachycené zajímavé modely z Helsinských ulic. Vždycky jsem byla fascinovaná lidmi, třebaže je osobně neznám, ale ráda jim vymýšlím osudy a představuju si, jaký život asi vedou. Myslím si, že lidé vytvářejí styl městům. Osobně se cítím líp ve městech, kde se většina lidí dokáže vkusně oblékat a kde je – zjednodušeně řečeno – na co koukat, než ve městech, kde se plouží lidé v teplákových nebo – ještě hůře – šusťákových soupravách. Takovými městy, které mají šmrnc, jsou Paříž, Londýn nebo New York. Ne nadarmo jsou označována za hlavní centra módy (společně s Milánem, ale tam jsem nikdy nebyla). Otázkou je jen to, zda rytmus udávají módní návrháři a obyvatelé těchto měst se jimi nechávají ovlivnit, nebo naopak sami obyvatelé, kteří mají vkus prostě v genech a inspirují tím módní návrháře.

Na závěr bych ráda uvedla, že i Lucembursko má svůj „street style blog“. Založila ho dnes 26letá Carolyn, Lucemburčanka po maminkce a Egypťanka po tatínkovi, která ale strávila velkou část dětství ve Švédsku. Když se v roce 2003 vrátila do Lucemburska, byla zklamaná nedostatkem kreativity v lucemburských ulicích. Po svém druhém návratu v roce 2009 ale zkonstatovala, že v Lucembursko učinilo v oblasti módy a stylu pokrok. Zda má pravdu můžete zhodnotit sami na jejím blogu nazvaném Blogbuster.

4 thoughts on “Móda z ulice

  1. :) 12.1.2011 / 14:12

    sartorialist ma video na youtube a muzes tam mrknout, ze opravdu presvedcuje chodce – ale je otazka, zda to tak dela opravdu pokazde, taky se mi ty fota nekdy zdaji a prilis dokonale ..

  2. ladyesik 5.7.2012 / 10:22

    Stránka prvního zmiňovaného se mi moc líbí, je velmi inspirativní. Ale vytvořila jsem si určitou averzi pro blog Módní peklo – a vidím, že ho máš v oblíbených, tak mi jistě řekneš, co za tím stojí. Nelíbí se mi, že fotí Čechy, jaké nosí hrozné oblečení. Vlastně to je stejná averze jako pro 1000 věcí, které mě sere apod. Proč se někdo kochá pohledem na špatně oblečený lidi? Je pravda, že jak jsem se na něj dívala, rozhlížela jsem se na ulici a nenašla skoro nikoho, kdo by se oblíkal nějak zajímavě a inspirativně a mít víc toho nadšení pro věc, možná je taky fotím. Ale nadšení pro věc nemám, nechápu, proč by měl někdo dávat na blog a celkově na internet fotky lidí, kteří se neumí oblékat. Dejme tomu, kdyby k nim přišla a poradila jim, ale že jim zamlžuje obličej – což je zamlžení, které nemá žádný efekt, abych pravdu řekla – tak je to asi inkognito. Přijde mi to hloupé, dětinské a pod úroveň. Zatímco blogy uvedené výš (tedy dívala jsem se na ten 1.) jsou skvělé, protože fotí kreativní počiny lidí, které potkají – usuzuji i z toho, že se ti lidé nechají vyfotit celí i s obličejem, usměvaví atd., tak my, Češi, raději obdivujeme a máme v oblíbených blog, který Čechy zostuzuje a jen breptá. Jen si stěžuje, remcá, ukazuje prstem a směje se, zvedá oči v sloup a bůhví co. Myslím, že tím nikomu nikdo nepomůže, naopak, kdyby vytáhla ty originální kousky na našich ulicích, lidi by to posunulo a inspirovalo víc. Teď jsem se fakt rozčílila a pokud náhodou jen nefotí špatně oblíkaný lidi, nenašla jsem to tam.

    • Vanilka 5.7.2012 / 10:37

      Mně je těch lidí, kteří se stali terčem Módního pekla, taky někdy líto, protože si dokážu představit, že třeba jen na chvíli vyběhli něco koupit, že neměli čas se upravit nebo že jim to prostě bylo jedno. Každému je občas jedno, jak vypadá. Jindy je ale do očí bijící, že se lidé snaží, ale prostě nemají vkus! A podle mě tímhle Módní peklo přitáhne pozornost na to, co je špatně, a někteří lidé si pak uvědomí své chyby. Třeba až si budou příště chtít k obleku vzít běžecké boty, vzpomenou si, jak to posledně na Módním peklu na někom jiném vypadalo blbě. A taky bych na obhajobu Módního pekla dodala, že se tam občas objeví i pozitivní články. Když se autorce něco líbí, neváhá to na svém blogu pochválit. Bohužel těch negativních příspěvků je tam samozřejmě víc, ale to je podle mě všeobecná lidská povaha, že víc nadáváme než chválíme.

  3. olivia 5.7.2012 / 15:47

    Milá Vanilka, nemám ešte celý váš blog prečítaný, takže tento článok som objavila až teraz a aj spomenuté módne blogy. Musím povedať, že sa mi veľmi páčia. Aj ja už dávnejšie mám chuť fotiť ľudí, na ľuďoch je vždy niečo zaujímavé, nielen oblečenie, len ešte som nenašla odvahu niekoho na ulici osloviť alebo len tak namieriť foťák. Čo sa týka oblečenia, mám pocit, že tu dokážu ľudia vyjsť na ulicu v hocičom (to som už raz spomínala), mám tu aj väčší pocit slobody v tomto smere, ale všimla som si, že najnápaditejšie a veľmi milo sa obliekajú staršie dámy, Vtedy len mám chuť fotiť!

Zanechat Odpověď

